همراه داشتن دارو منعی برای زائران حج تمتع ندارد+فیلم

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تصریح کرد که نه در فرودگاه‌های ایران و نه در فرودگاه‌های عربستان برای افرادی که نیاز به مصرف داروی مستمر دارند، منعی وجود ندارد ولی باید نکات لازم را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، دکتر طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج در پاسخ به این سوال که آیا همراه داشتن دارو توسط زائران منعی دارد، گفت: زائرانی که به دلیل بیماری‌های خاص باید به صورت مستمر دارو مصرف کنند حتما به اندازه 50 روز دارو همراه خود داشته باشند. لذا هیچ ممانعتی نه در فرودگاه‌های ایران و نه در فرودگاه‌های عربستان در این زمینه وجود ندارد.


وی البته توضیحاتی درباره نحوه همراه داشتن دارو توسط زائران حج تمتع بیان کرد:


«زائران حتما یک نسخه از پزشک به همراه خود داشته باشند که اسم بیمار بالای نسخه نوشته شده باشد.


زائران داروها رو از ظرف و بسته بندی اصلی خود خارج نکنند و در ظرف دیگری قرار ندهند که با نسخه قابل بررسی باشد.»


درودی در خصوص نحوه ارسال دارو به عربستان نیز توضیح داد: سال گذشته به علت مشکلاتی که وجود داشت زمان محدودی برای ارسال دارو داشتیم اما امسال به واسطه هماهنگی‌هایی که صورت گرفته این مشکل حل شده است.


معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر افزود: داروهای مورد نیاز خریداری شده است، بسته‌بندی ها انجام شده و در حال پیگیری هستیم تا روال اداری خروج از کشور این داروها انجام شود.


 


 


به گفته درودی قرار است داروها از طریق شرکت هواپیمایی ایران ایر ظرف یک هفته تا ده روز آینده به مکه ارسال شود. در صورتی که مشکلی در این زمینه پیش بیاید برنامه دیگری در نظر گرفته شده است که ارسال داروها توسط شرکت های دارویی انجام می‌شود.


معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه تعداد قطعی کادرمان درمانی برای اعزام به حج تمتع 1402 هنوز مشخص نشده است، گفت: با توجه به دستور العملی که حجت الاسلام نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ارائه کرده اند مبنی بر اینکه تعداد عوامل کمتر شود تا زائران بیشتری بتواند اعزام شوند تا همین امروز تعداد قابل توجهی از کادر درمان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.


وی درباره تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در عربستان گفت: 5 درمانگاه تخصصی به همراه بیمارستان مکه، 6 مرکز درمانی ایران در مکه است که پزشکان در این مجموعه‌ها به صورت شبانه‌روز فعال خواهند بود.


درودی در ادامه به طرح «زائران پزشک» اشاره کرد و گفت: امسال پیشنهادی مطرح شد تا از ظرفیت زائرانی که در کاروانها وجود دارد و به عنوان پزشک، پرستار یا کادر درمان در ایران مشغول فعالیت هستند، استفاده شود. 


وی با بیان اینکه تعدادی از این زائران تمایل خود را برای همکاری در این طرح، اعلام کرده‌اند، گفت:در طول عملیات حج با توجه به نوع اعلام آمادگی این افراد، از این افراداستفاده خواهد شد.


معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به موضوع واکسن‌های الزامی زائران ورود پیدا کرد و گفت: با توجه به دستورالعملی که سازمان بهداشت جهانی صادر کرده است کشور ایران از لیست کشورهای الزامی برای واکسن فلج اطفال خارج شده است و طرف سعودی نیز این موضوع را پذیرفته لذا نیازی به تزریق واکسن فلج اطفال نیست.


وی افزود: در خصوص دو واکسنی که زائران ایران برای سفر حج امسال الزاما باید زده باشند، یکی واکسن کرونا(دو دوز واکسن کرونا) و دیگری واکسن مننژیت است.


درودی در خصوص واکسن کرونا گفت: زائران حداقل باید دو دوز واکسن کرونا را زده باشند ولی تاریخ این دو دوز اصلا موضوعیتی ندارد.


معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره واکسن مننژیت توضیح داد: تهیه و توزیع این واکسن به عهده سازمان جمعیت هلال احمر است. امسال نیز طبق برنامه سفارش گذاری انجام شده و واکسن خریداری شده است.


به گفته وی طی سه روز گذشته کارهای ترخیص واکسن و ورود به انبارهای هلال احمر انجام شده است که بعد از توریع استانی در یکی دو روز آینده، فرآیند تزریق واکسن مننژیت اغاز خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران