عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم

عملیات اربعین 1402 از اول صفر آغاز می‌شود+فیلم

در سومین نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اعلام شد که عملیات اربعین سال 1402 از اول ماه صفر آغاز و تا 25 صفر ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سومین نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت صبح امروز چهارشنبه (20 اردیبهشت ماه) برگزار شد.


در این نشست ابتدا حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین به نحوه شکل‌گیری ستاد اربعین اشاره کرد و به برخی از نهادهایی اشاره کرد که به نوعی در خارج از کشور در زمینه های علمی، فرهنگی و دینی فعال هستند .


حجت‌الاسلام احمدی با اشاره به نحوه سیاستگذاری فرهنگی اربعین و ابلاغ آن به ستاد مرکزی اربعین ، درخصوص سیاست ها، راهبردها، برنامه های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فضای مجازی اربعین 1402 توضیحاتی داد.


بر پایه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درادامه این نشست، توصیه‌هایی در خصوص برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین بیان کرد.



حجت الاسلام والمسلمین نواب برای اینکه اربعین هر سال نسبت به سال گذشته با کیفیت بالاتری برگزار شود به یک نکته مدیریتی اشاره کرد و گفت: برای تحقق این امرهم نیاز به حسن تقدیر (برنامه‌ریزی درست) و هم حسن تدبیر( خوب اجرا کردن)داریم.


 



 


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از ستاد مرکزی اربعین خواست که عملکردشان را بررسی کنند و با شناخت نسبت به نقاط ضعف و قوت، تلاش کنند تا هر سال وضعیت برگزاری مراسم اربعین بهتر از سال قبل شود.


در ادامه این نشست ، امید کوثری‌فر مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با اعلام این خبر که عملیات اربعین سال 1402 از اول ماه صفر آغاز خواهد شد، گفت: یکی از مباحثی که در سال گذشته وجود داشت، موضوع حضور زائران اربعین قبل از اجرای عملیات اربعین در کشور عراق بود.


وی با بیان اینکه مواکب عراقی از ده صفر خدمت‌رسانی خود را آغاز می‌کنند، افزود: تصمیم ستاد اربعین این شد که از اول ماه صفر تا 25 ماه صفر عملیات اجرایی اربعین آغاز شود.


کوثری فر هچنین اعلام کرد: محوریت کمیته خدمات شهری از شهرداری تهران به سازمان شهرداری‌های کل کشور محول شد تا بتوانیم از خدمات تمام شهرداری‌های سراسر کشور بهره‌مند شویم.


مسئول آموزش و ارتباطات ستاد مرکزی اربعین هم در این نشست اعلام کرد: دومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی با موضوع اربعین و تمدن اسلامی 6 خرداد 1402 با مشارکت 8 دانشگاه عراقی و بیش از ده مرکز علمی و دانشگاهی ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.


وی در خصوص این همایش بین‌المللی توضیح داد: غیر از نشست‌های علمی که در ایام اربعین برگزار می‌شود یک همایش بین‌المللی توسط کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین برگزار می‌‌شود.


مسئول آموزش و ارتباطات ستاد مرکزی اربعین افزود: طبق توافقی که با دوستان عراقی انجام شده، قرار بر این شد که این کنفرانس با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و عراق یک بار در ایران و یک بار در عراق برگزار شود.


اولین همایش معرفت و رسالت حسینی در اسفند 1400 به میزبانی دانشگاه اهل بیت در عراق برگزار شد.


یکی دیگر از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، تسهیل در امور مواکب بود که کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه با راه‌اندازی قرارگاهی در تلاش هستند تا مسائل مربوط به مواکب ایرانی را سامان دهند.


تردد زائران و مسائلی که در این زمینه وجود دارد موضوع دیگری بود که در این نشست به آن اشاره شد. در این زمینه پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه تردد زائران در مرز بر اساس نوبت‌دهی باشد تا ازدحام در مرز صورت نگیرد.


پیگیری خدمات پزشکی و هچنین خروج اتباع از کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست درباره آن تبادل نظر و قرار شد تا کمیته‌های مرتبط، با تدوین راهکارهای مناسب، مسائل مربوط به این بخش‌ها را نیز رفع کنند.



 


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران