اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی

اعزام زائران حج 1402 در قالب 570 کاروان به سرزمین وحی

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زائران حج تمتع پیش رو در قالب ۵۷۰ کاروان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت امروز در همایش سراسری روحانیون ، معین‌ و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع 1402 کشور در قم از آمادگی کامل برای اعزام حجاج ایرانی به عربستان خبر داد.


حسینی گفت: زائران حج تمتع امسال در قالب ۵۷۰ کاروان به سرزمین وحی اعزام خواهند شد و ۹۸ درصد معاینات پزشکی زائران انجام شده است.


وی افزود: برای حمل و نقل در داخل شهرهای مدینه و مکه ، ۳۵۰ دستگاه اتوبوس پیش بینی شده تا زائران را از محل اسکان، به حرم‌ها و مزارات، منتقل کنند.


رئیس سازمان حج و زیارت هم‌چنین به اعلام آمادگی  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال زائران به عربستان اشاره کرد و یادآور شد: عملیات انتقال زائران حج تمتع از 21 ایستگاه پروازی انجام خواهد شد و امسال فرودگاههای چابهار و قشم نیز به ایستگاههای پروازی انتقال حجاج افزوده شده است.


وی افزود: درحج امسال تلاش شده است هزینه های اسکان که ۶۰ درصد مجموع هزینه های زائران را تشکیل می‌دهد، مدیریت شود و به همین منظور در شهرهای مکه و مدینه با دهها هتل قرارداد منعقد شده است.



حسینی هم‌چنین به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای تغذیه زائران اشاره کرد و گفت: در برنامه غذایی حج امسال ذائقه ملی و شرایط سنی زائرین و رعایت تنوع مورد توجه قرار گرفته و به همین منظور از آشپز ها و سرآشپزهای ایرانی استفاده خواهد شد. هم‌چنین چهار آشپزخانه در شهرهای مکه و مدینه برای طبخ غذا پیش‌بینی شده است.


وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمنان و محدودیت‌های ایجاد شده برای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای انتقال زائران، تاکید کرد: با تلاش تیم فنی و تخصصی سازمان هواپیمایی تلاش شده است تا انتقال زائران به عربستان طبق برنامه انجام شود ؛ البته احتمال بروز تاخیر در برخی پرواز ها نیز وجود دارد که نیاز است روحانیون و کارگزاران ، زائران را در این خصوص توجیه کنند.


معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز دیگر سخنران این همایش بود که به نقش و مسئولیت روحانیون کاروان‌ها اشاره کرد و گفت: روحانیون کاروان‌ها ساعت کاری ندارند و باید در طول شبانه‌روز در خدمت زائران باشند و نباید هیچ زائری در خصوص سؤال و شبهات خود بی‌پاسخ بماند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین رکن‌الدینی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص پرهیز از بازارگردی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های کاری حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت این است که همه تلاش خود را برای پر کردن اوقات زائران و استفاده بهینه از آن به کار گیرد و زائران در برنامه‌های فرهنگی حضور و مشاکت داشته باشند.



وی به روحانیون توصیه کرد که با برنامه‌های متنوع فرهنگی و روشنگری زائران را به پرهیز از بازارگردی و استفاده بهینه از فرصت سفر به سرزمین وحی  تشویق کنند تا به جای صرف وقت در امور دنیایی، از این فرصت طلایی که ممکن است دیگر برای شان تکرار نشود برای بالا بردن آگاهی های دینی و انجام اعمال عبادی استفاده کنند.


بر پایه این گزارش، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد علی اخویان مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در سخنانی گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای برگزاری کلاس‌های آموزشی زائران ارائه داد.


وی گفت: ۲۲ جلسه آموزشی برای زائران مدینه قبل و بعد در قالب حضوری و همچنین سامانه آموزش مجازی زائر اجرا می شود.


حجت الاسلام و المسلمین اخویان هم‌چنین از تهیه بسته‌های آموزشی شامل کتاب‌های مختلف ویژه زائران خبر داد و کتاب های ادعیه، وصال دوست، فصل مهمانی و نقشه مسجد النبی را از جمله محتواهای این بسته آموزشی ذکر کرد.



وی افزود: برای روحانیون کاروان‌ها نیز بسته آموزشی شامل کتاب سرفصل‌های آموزشی، برنامه‌های فرهنگی، یاوران حجاج، درسنامه فقه در نظر گرفته شده است که در کنار نرم‌افزارهای موبایلی و رایانه‌ای در اختیار روحانیون کاروان‌ها قرار داده خواهد شد.


این همایش با ارائه توصیه های اخلاقی و بیان بایسته های پزشکی و امنیتی  و ارائه نحوه استفاده از نرم افزارهای آموزشی حج ادامه یافت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران