اقدامات و شرایط عربستان برای برگزاری حج ۱۴۰۲

عربستان سعودی اقداماتی را برای برگزاری مراسم حج انجام داده و در صدد آماده سازی شرایط لازم برای زائران خانه خداست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، عربستان سعودی آماده پذیرایی از زائران خانه خدا شده و اعلام کرده است برای مسلمانانی که مایلند برای ادای رکن پنجم اسلام به عربستان سفر کنند، ویزا  صادر می کند.


مسلمانان در سراسر جهان به زودی برای ادای فریضه پنجم دین اسلام در اماکن مقدس عربستان حضور خواهند یافت تا جایی که  وزارت حج و عمره امکان ثبت شرکت‌هایی را که مایل به خدمت رسانی به زائران هستند تا پایان ماه شوال 1444 اعلام کرد.


تاریخ ادای مناسک حج از روز هشتم ماه ذی الحجه منطبق با 25 ژوئن خواهد بود، ضمن اینکه حج تا 13 ذی الحجه 30 ژوئن ادامه دارد.


شرایط انجام حج 1402


عربستان سعودی اعلام کرد که شهروندان سعودی باید قبل از ادای مناسک دزهای واکسن کرونا را به طور کامل دریافت کنند. این واکسن‌ از الان تا 10 روز قبل از آغاز مناسک حج، باید تزریق شود. شرایط عربستان برای کسانی که مایل به ادای مناسک حج  هستند، عبارت است از :


1.متقاضی باید تا پایان ذی الحجه دارای کارت ملی معتبر باشد.


2.سن زائر نباید کمتر از 12 سال باشد.


3.اولویت در حج با کسانی است که قبلاً به خانه خدا مشرف نشده اند.


4. دریافت واکسن کرونا ،مننژیت و آنفولانزای فصلی


مشاور دانشگاه ملک سعود نیز اعلام کرد که زائران  باید این واکسن‌ها را در دوره مناسب قبل از آغاز مناسک حج تزریق کنند تا اثربخش باشد. 


پیش از این رسانه‌ها اعلام کردند که سعودی‌ها در حج 1444 حضور بانوان بدون مَحرم را در مناسک حج تمتع بلامانع اعلام کردند و بدین ترتیب دیگر بانوان برای حضور در سرزمین وحی نباید حتما با یک محرم به این سفر مشرف شوند. این امر در حالی است که پیش از این عربستان مقرراتی را در خصوص  حضور بانوان مبنی بر همراه داشتن یک محرم  داشت.


وزارت حج و عمره عربستان سعودی اعلام کرد که شهروندان می توانند از طریق اپلیکیشن « نُسک» برای حج درخواست دهند، زیرا امکان رزرو تا هفتم ذی الحجه از طریق  این اپلیکیشن یا از طریق وب سایت این وزارتخانه وجود دارد.


این درحالی است که «عبدالفتاح مشاط» معاون وزیر حج و عمره عربستان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرد: تعداد حجاجی که خارج از عربستان برای ادای مناسک حج به این کشور می‌آیند به آمار پیش از آغاز  شیوع ویروس  کرونا بازگشته است.


وی افزود: 2 میلیون مسلمان خارج از عربستان از سراسر جهان و 200 هزار نفر از داخل عربستان می‌توانند مناسک حج را به جا آورند.


امسال 87 هزار و 550 ایرانی به خانه خدا مشرف می‌شوند و اخبار تایید نشده ای هم در مورد افزایش سهمیه برخی از کشورهای اسلامی، منتشر شده است.


پیش از این «عبدالرحمن بن عبدالمحسن الفضلی» وزیر آب و کشاورزی و رئیس کمیسیون امنیت غذایی عربستان  اعلام کرد که تعداد حجاج امسال نسبت به 3 سال گذشته به دلیل کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزایش خواهد یافت.


چند روز گذشته «عامر آل خشیل» مدیر عامل نهاد حج و عمره شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که امسال در حج 1444 هجری قمری برای  اولین  بار 6 فرودگاه برای استقبال از حجاج اختصاص داده می‌شود.


وی تاکید کرد که هواپیمایی عربستان سعودی از طریق حداقل 100 فرودگاه جهان حجاج را جابجا خواهد کرد و به فرودگاه‌های شهرهای «مدینه منوره»، « الدمام»، «ریاض»، « جده» ، « ینبع» و «طائف » منتقل می‌شوند.


عربستان سعودی در سال گذشته  به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود،  اما امسال اعلام کرد که نزدیک  به  2 میلیون زائر به سرزمین مشرف می‌شوند.


سال گذشته(حج 1443) 899 هزار و ‌353  حجاج  به حج  مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور تعداد محدودی از زائران برگزار کند.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران