توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع

توصیه‌های تغذیه‌ای به زائران حج تمتع

یکی از موضوعاتی که در کنار آموزش‌های مربوط به مناسک و اعمال عبادی و توصیه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای است تا با توجه به گرمای هوا، زائران را با مشکل مواجه نکند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاری تسنیم، از 3 خرداد اعزام زائران بیت‌الله الحرام آغاز و هزاران نفر از شهرهای مختلف کشور به تدریج وارد سرزمین وحی می‌شوند؛ زائران در فرصت باقی‌مانده تا اعزام‌شان در تکاپو هستند تا با آمادگی کامل سفر خود را آغاز کنند بنابراین علاوه بر کسب آموزش‌های لازم، باید از توصیه‌ها و نکاتی که به حفظ سلامتی آنها کمک می‌کند نیز بهره‌مند شود. 


یکی از موضوعاتی که در کنار آموزش‌های مربوط به مناسک و اعمال عبادی و توصیه‌های بهداشتی باید مورد توجه قرار گیرد توجه به توصیه‌های تغذیه‌ای است تا با توجه به گرمای هوا، زائران را با مشکل مواجه نکند؛ نکات زیر می‌تواند گامی در راستای تضمین سلامتی زائران باشد: 


به زائران توصیه می‌شود پرخوری نکنند و اگر تحت رژیم یا پرهیز غذایی خاصی هستند، بر آن پایبند باشند.


با توجه به اینکه در کاروان‌ها به مقدار کافی غذا و مواد خوراکی وجود دارد به هیچ وجه از بیرون کاروان به ویژه از دست‌فروش‌ها غذا تهیه نکنند.


برخی از زائران به منظور روزه‌داری، غذای شب خود را به اتاق می‌برند تا هنگام سحر از آن استفاده کنند اما این عمل خطر بروز مسمومیت‌های غذایی را بالا می‌برد. در این موارد با مدیر کاروان هماهنگی کنید تا در صورت امکان هنگام سحر، غذای گرم در اختیار شما قرار دهد، درصورتی که این کار برای کاروان مقدور نبود، پیشنهاد می‌شود از مواد غذایی غیرپختنی سالم استفاده شود.


موز از میوه‌های رایجی است که برای زائران تهیه می‌شود، در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و از خوردن موزهای کال پرهیز کنید؛ موز کال ضمن ایجاد یبوست، حساسیت‌ها را تشدید می‌کند.


استفاده از سیب ، به ویژه در زمان ابتلا به گرفتاری‌های تنفسی توصیه می‌شود زیرا این میوه موجب تسریع در ترمیم سلول‌های تخریب شده تنفسی می‌شود.


بعضی از زائران در روزهای آخر سفر، ‌مواد غذایی را که از ایران آورده‌اند از ساک‌های خود بیرون آورده و استفاده می‌کنند، چه بسا این مواد در داخل ساک‌ها و هوای گرم عربستان فاسد شده و در صورت مصرف، موجب بروز مسمومیت شوند.


در ایام تشرف ممکن است برای شما غذاهای حاضری بدون گوشت تدارک دیده شود زیرا برای آن ایام سالم‌ترند و سلامت شما را برای ادامه اعمال تضمین می‌کنند.


کسانی ‌که مبتلا به بیماری قند هستند از پرخوری و مصرف نوشابه، آب میوه‌های صنعتی، خاکشیر ، عسل و مواد شیرین اجتناب کنند. پیشنهاد می‌شود این افراد در موارد ضروری فقط از نوشابه‌های رژیمی آن هم نه به مقدار زیاد استفاده کنند.


افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه هستند به خصوص افراد دیالیزی باید در مصرف گوشت قرمز، شیر و میوه که سرشار از پتاسیم هستند حد تعادل را رعایت کنند. بیش از 90 درصد پتاسیم غذا جذب می‌شود و پتاسیم برای این افراد سم است.


کسانی که فشارخون یا چربی خون بالا دارند از مصرف غذاهای چرب یا نمک‌دار اجتناب کنند. حتی‌الامکان کره را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.


غذاهای زیر برای مبتلایان به پرفشاری خون غیرمجاز هستند و پیشنهاد می‌شود حتی در صورت سرو شدن در کاروان، اکیداً از خوردن آنها اجتناب شود این غذاها شامل ادویه‌ها، ترشی‌ها، آجیل شور، سس، رب گوجه‌فرنگی ، سس سویا و خردل ، نان‌های نمکی، کنسرو ماهی تن، آب خورش، آبگوشت و چیپس سیب‌زمینی هستند.


متاسفانه در برخی موارد خورش‌ها با آب و روغن زیاد سرو می‌شوند. توصیه می‌شود در این گونه موارد خورش مصرف نشود .


هنگامی که برای زیارت یا سیاحت از کاروان خارج می‌شوید ممکن است هوای منطقه باعث تشنگی شما شود؛ در این هنگام از لیوان آب‌خوری‌های عمومی به هیچ وجه استفاده نکنید، زیرا هر روزه صدها نفر از این لیوانها استفاده کرده و مسلما آلوده هستند، برای نوشیدن آب از لیوان مخصوص خود استفاده کنید. (البته ممکن است حتی منبع آب نیز بهداشتی نباشد) بنابراین بهترین راه این است که یک بطری آب سالم همراه داشته باشید تا هم به هنگام تشنگی از آن میل کنید و هم هنگام احساس گرما از آن برای شستشوی دست و صورت خود استفاده کنید.


از منبع‌های آب آشامیدنی سرراهی استفاده نکنید.


در استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف دقت کنید. بعضی از زائران دیگر کشورها پس از استفاده از لیوان، آن را دوباره در محل خود قرار می‌دهند، بنابراین لازم است قبل از استفاده از لیوان آن را بازبینی کرده و سپس از آن استفاده کنید.


یکی از مشکلاتی که اغلب حجاج را آزار می‌دهد ابتلای آنها به یبوست است؛ برای رفع این مشکل توصیه می‌شود زائرین خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را در کنار خوردن غذاهای مرسوم در وعده‌های غذایی مانند برنج، گوشت و کره مدنظر داشته و خوردن آب فراوان در فاصله بین وعد‌ه‌های غذایی (نه بین غذا) را فراموش نکنند و حتی‌الامکان از خوردن نوشابه خودداری کنند.


اگر حجاج  به دلیل مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم، دارو استفاده می‌کنند، لازم است به اندازه یک ماه دارو به همراه خود داشته باشند. در ضمن توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب و همچنین شیر خودداری کرده و از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خودداری کنند.


برای پیشگیری از اسهال، به زائران توصیه می‌شود از خوردن هرگونه مواد و میوه‌های خارج از چرخه غذایی کاروان‌ها خودداری کنند.


حتی‌الامکان از دست دادن‌های غیرضروری خودداری کنند و در صورت ابتلا به مشکلات گوارشی از خود درمانی خودداری کرده و به پزشک کاروان مراجعه کنند .


خاکشیر بهترین، قابل حمل‌ترین و راحت ترین چیزی است که زائرین می‌توانند از ایران با خود ببرند.


اگر برحسب تجربه حجاج در مسافرت‌های معمولی قبلی دچار مشکلات گوارشی خاصی می‌شوند می‌توانند پیش از تشرف، به پزشک مراجعه کرده و داروهای مربوطه را به همراه داشته باشند.


| شناسه مطلب: 115512




تغذیه توصیه حج 1402



مطالب مرتبط

نظرات کاربران