سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد

سرپرست حجاج ایرانی: با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح بهره از خدمات افتخاری زائران در حج گسترش می یابد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد: به منظور کمک به اعزام شمار بیشتری از زائران به سرزمین وحی ، کاهش زمان انتظار ثبت نام شدگان و همچنین، با توجه به استقبال داوطلبانه زائران، طرح استفاده از خدمات داوطلبانه و افتخاری زائران اقشار مختلف جامعه در حج گسترش می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب این مطلب را امروز سه شنبه (9 خرداد) در دیدار با پزشکان افتخاری حج موسوم به «خادمیاران سلامت» بیان کرد.


در این دیدار که در محل بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد، «سیدعباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت، «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر و جمعی از پزشکان و اعضای کادر درمان که امسال به عنوان زائر به حج اعزام می شوند و قرار است به صورت افتخاری با هیات پزشکی جمعیت هلال احمر همکاری کنند، حضور داشتند.


سرپرست حجاج ایرانی در این نشست خطاب به خادمیاران سلامت حج گفت: شما در میان همه اقشار جامعه، در خدمتگزاری به زائران خانه خدا پیشتاز هستید و این کار بزرگ ارزش آن را دارد که اقشار دیگر هم از این فرصت استفاده کنند و این همکاری های داوطلبانه گسترش یابد.


وی افزود: هر چه بتوان از خدمات زائران خانه خدا بیشتر بهره برد و حتی یک نفر از افرادی را که سالها است برای حج ثبت نام کرده و منتظر تشرف هستند، زودتر اعزام شوند، کار بزرگی انجام شده است.


حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: اگر از ظرفیت زائران داوطلب بتوان در بخش های مختلف استفاده کرد، زمینه تشرف افراد بیشتری فراهم خواهد شد.



وی گفت: زیارت خانه خدا ثواب بسیاری دارد اما اینکه یک زائر بتواند به صورت داوطلبانه در بهترین نقطه عالم یعنی مکه و مدینه به «ضیوف الرحمان» و مهمانان خدا خدمت کند، توفیق و سعادت بزرگی است که نصیب هر کس نمی شود.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با استناد به روایاتی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) گفت: هیچ کاری به اندازه خدمت به برادر دینی خود ارزش ندارد.


وی افزود: در روایات بسیار از پیامبر مکرم اسلام(ص) نقل شده که خداوند پاداش خدمت به برادر دینی را «بهشت» مقرر کرده است و امام سجاد (ع) نیز فرموده است اگر کسی مشکل برادر دینی خود را حل کند، خداوند حاجات و خواسته های او را برآورده می سازد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به روایت دیگری از معصومین (ع) مبنی بر اینکه اگر انسان یک درد و آه و ناله را از برادر مومن خود برطرف کند، خداوند سختی های قیامت را برای او برطرف می کند، تصریح کرد: اگر فردی به عیادت برادر و خواهر دینی خود برود به ویژه بیماری که در شهری غریب و تنها است و خانواده اش کنار او نیستند، این اوج خدمت و محبت است و خداوند وعده داده است که پاسخ این نیکی را در بهشت خواهد داد.


وی افزود: بنده وقتی این روایات را می دیدم به حال شما پزشکان افتخاری غبطه خوردم که چه کار ارزشمندی دارید و چقدر می توانید در سرزمین وحی تاثیرگذار باشید زیرا در عین حال که خود مهمان خدا هستید و به برنامه های عبادی خود می رسید، توفیق خدمت به مهمانان خانه خدا را هم دارید.


سرپرست حجاج ایرانی به همین دلیل به خادمیاران سلامت تبریک گفت چون خداوند به آنان توفیق داده است «هم حاجی باشند و هم، اوقات فراغت را در خدمت زائران باشند».


حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: «وقتی که در مکه و مدینه داریم، برای همه زائران می گذرد اما این مهم است که وقت ما در فضای مجازی بگذرد یا با نوشتن نسخه ای برای درمان یک مهمان خانه خدا و رفع بیماری و گرفتاری های او».



مسئول بعثه مقام معظم رهبری گفت: کار ارزشمند بهره گیری از خدمات زائران در حج از هیات پزشکی آغاز شده است اما به آنان ختم نمی شود و این روند در سال های آینده با پیوستن داوطلبان دیگر با برنامه ریزی مناسب ادامه خواهد یافت.


وی همچنین به زائران افتخاری حج توصیه کرد کارهای داوطلبانه را با قصد قربت دنبال کنند و هر روز خدمت را به نیت یکی از عزیزان خویش انجام دهند تا ثواب این کار بزرگ در کارنامه آنان نیز ثبت شود.


حجت الاسلام والمسلمین نواب یادآور شد: سوم مرداد و در روزی که آخرین پرواز حجاج ایرانی در خاک کشورمان به زمین می نشیند، کسانی که هم حج را انجام داده اند و هم به زائرین خانه خدا خدمت کرده اند، دو فرح و شادی احساس می کنند یکی خوشحالی انجام حج و یکی خدمتگذاری به مهمانان خداوند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ابراز امیدواری کرد که طرح بهره گیری از خدمات داوطلبانه زائران علاوه بر حج تمتع، در آینده نزدیک در سفرهای زیارتی دیگر نیز گسترش یابد.


 


* رئیس سازمان حج و زیارت: دو مدال افتخار بر سینه خادمان افتخاری حج می درخشد


سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست با تبریک به اعضای جلسه بابت استقبال ازمسئولیت پر اهمیت و با برکت خادمین افتخاری سلامت حجاج گفت: چقدر انسان باید پر رزق و روزی باشد که علاوه بر افتخار حاجی بودن ، مدال افتخار خادمی هم بر سینه اش بدرخشد.



وی با قدردانی از برنامه ریزان و مسئولین مرکز پزشکی و هلال احمر بابت طراحی و برنامه ریزی این طرح و و قدردانی از زائران پزشک و کادر درمان که در ایام حج به صورت افتخاری فعالیت خواهند کرد، از آنها خواست به نکات، توصیه ها و دستورالعمل های مرکز پزشکی و سازمان حج و زیارت اهتمام لازم را داشته باشند و در عین حال، از اعمال و عبادات خود غافل نشوند.


کولیوند مدیرعامل جمعیت هلال احمر هم با ارائه گزارشی درباره فعالیت های انجام شده به منظور بهره گیری از ظرفیت همکاری های داوطلبانه زائران پزشک و کادر درمان گفت که تاکنون 57 پزشک، پیراپزشک ، پرستار و متخصصان سایر حوزه های درمانی که در سال جاری زائر خانه خدا هستند، برای فعالیت های داوطلبانه در ایام حج اعلام آمادگی کرده اند.



چند تن از پزشکان و پیراپزشکان افتخاری حج نیز در این نشست با بیان دیدگاههایشان، خدمت به ضیوف الرحمان را افتخاری بزرگ برای خود دانسته و از احساس خوب خویش در این زمینه سخن گفتند.


امسال 87 هزار و 550 زائر و خادمان آنان از کشور عزیزمان به سرزمین وحی اعزام می شوند که از این تعداد، 54 درصد زن و 46 درصد مرد هستند. همچنین، حدود نیمی از کل زائران را افراد بالای 60 سال سن تشکیل می دهند.


اعزام زائران از سوم خردادماه از طریق 21 ایستگاه پروازی آغاز شده است و تا اول تیرماه ادامه دارد. پروازهای برگشت از 13 تیر تا سوم مرداد انجام خواهد شد.



بنا به اعلام هیات پزشکی حج امسال 400 نفر به عنوان پزشک و کادر درمان از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در درمانگاه های شبانه روزی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مکه و مدینه و هتل های محل اقامت زائران ایرانی فعالیت خواهند کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران