حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری

حاجیان خانه خدا و لزوم پرهیز از اسراف و پرخوری

یکی از نکات مهم و قابل توجه حاجیان این است که در سفر حج باید از اسراف و تبذیر خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، گاهی اوقات حاجیان بیش از نیاز و مصرف خود، غذا و نوشابه و آب میوه را از رستوران داخل اتاق می برند و چون نمی توانند آنها را نگهداری یا مصرف کنند، این مواد فاسد می شود و در نتیجه، مجبورند آنها را دور بریزند.


یکی دیگر از موارد اسراف آن است که زائران خانه خدا هنگام خروج از اتاق هتل، کولر و چراغها را روشن می گذارند و از اتاق خارج می شوند.


مواردی از این دست بسیار است.


قرآن خطاب به مؤمنان می فرماید: کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» و بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید، همانا خداوند اسراف کنندگان را دوست نمیدارد و در آیه دیگر می فرماید: وَ أَنَّ الْمُسْرِفِینَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ»و همانا اسراف کنندگان یاران آتش اند.


حضرت علی ( علیه السلام ) فرمود: اسراف موجب هلاکت نابودی و میانه روی مایه زیادی ثروت است . امام سجاد ( علیه السلام ) در دعای بیستم صحیفه سجادیه از خداوند می خواهد «بار خدایا مرا از زیاده روی و اسراف باز دار و روزی ام را از نابودی نگاهدار و ثروتم را با دادن برکت به آن زیاد گردان و راه مصرف آن را در کارهای خیر به من بنمایان ».


امیر مؤمنان علی ( علیه السلام) در روایتی، اسراف را این چنین معرفی کرده و فرموده اند: خرج کردن دارایی در مسیر نادرست زیاده روی و اسراف است.


بنابراین، هزینه کردن مال در کارهای غیر ضروری، انبار کردن یا خرید کالاهایی که خیلی به آن نیاز ندارد و نیز خرید کالاهای تزیینی و تجملی را می توان از موارد اسراف برشمرد.


در حدیث دیگری رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلّم ) فرمود این که هر چه دلت بخواهد بخوری خود نوعی اسراف است.


 


*پرهیز از پرخوری و خواب زیاد


یکی از نکات مهم و قابل توجه در سفر حج برای زائران ایرانی این است که به دلیل فراهم بودن امکانات و تغذیه مناسب، برخی افراد بیش از ظرفیت مورد نیاز بدن، اقدام به خوردن غذا و نوشیدنی ها می کنند و در نتیجه، به دلیل پر شدن شکم و غلبه خواب بر آنها از فیض حضور بیشتر در حرمین شریفین و به خصوص بهره گیری از سحرهای مکه و مدینه محروم می شوند.


از این رو، کسانی که طالب صفای روح و حضور زیادتر در مسجد الحرام و مسجد النبی ( صلى الله علیه وآله وسلم) و بهره گیری افزون تر معنوی از این سفر عظیم الهی هستند باید از غذای کمتری استفاده کنند و به اندازه ضرورت بخوابند و استراحت کنند.


على (علیه السلام) فرمود: هرگاه خداوند خوبی بنده اش را اراده کند کم گویی، کم خوری و کم خوابی را به او الهام و نصیب گرداند. در حدیث دیگری رسول خدا ( صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: با خوردن و آشامیدن فراوان، دلها را نمیرانید پس همانا قلب بر اثر پرخوری می میرد مانند زراعتی که به آن زیاد آب داده شود.


حضرت مسیح ( علیه السلام ) به پیروان خود می فرمود: ای بنی اسرائیل غذا زیاد نخورید؛ زیرا هر که فراوان غذا بخورد، زیاد می خوابد و هر کس زیاد بخوابد کمتر نماز گزارد و هر که کمتر نماز بخواند نامش در شمار غافلان ثبت گردد.


رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم ) فرمود: از پرخوری پرهیز کنید؛ زیرا مایه بیماری و تباهی بدن گردد و انسان را در عبادت تنبل و سست گرداند و باز در جای دیگر فرمود: نزد خداوند چیزی منفورتر از معده پر نیست.


امام صادق ( علیه السلام ) نقل کرده اند که یحیای پیامبر ( علیه السلام ) روزی با ابلیس برخورد کرد و به وی فرمود: این آویزها چیست که همراه داری؟


 ابلیس گفت: اینها شهوات و تمایلاتی است که فرزندان آدم گرفتار آن شده اند. یحیی گفت: آیا چیزی از آنها برای من هست؟


ابلیس پاسخ داد: چه بسا برخی اوقات که از خوردن غذا سیر شوی، تو را از نماز و یاد خدا باز می دارم. یحیی فرمود با خدا عهد می کنم که هرگز معده خود را از غذا پر نکنم.


ابلیس نیز گفت: الله عَلَى أَنْ لا أَنْصَحَ مُسْلِماً ابد با خداوند پیمان می بندم که هرگز از این پس مسلمانی را اندرز ندهم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران