سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس

سرپرست حجاج ایرانی به سرزمین وحی عزیمت کرد + فیلم و عکس

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و امیرالحاج ایران با بدرقه رسمی آیت الله «محسن قمی» معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری عصر امروز (چهارشنبه) راهی عربستان سعودی شد تا از نزدیک روند استقرار و خدمات رسانی به حجاج ایرانی را نظارت و هدایت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «سیدعباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این سفر که همراه با زائران چند کاروان حج به مقصد مدینه منوره صورت می گیرد، سرپرست حجاج ایرانی را همراهی می کند.


در مراسم بدرقه سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (تهران)، «سعید چلندری» مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی(ره) و جمعی از مدیران بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز حضور داشتند .



 


آیت الله قمی هنگام بدرقه از نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواست برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کند.


سرپرست حجاج ایرانی خود نیز پیش از سوار شدن به هواپیما، زائران کاروانهای ایرانی را که همسفر او بودند و در ترمینال سلام حضور داشتند، از زیر قرآن گذراند و برای همه آنان، آرزوی سفری امن، آرام و موفق کرد.



* نواب: امیدواریم همکاری های کشور میزبان بهتر از قبل باشد


حجت الاسلام والمسلمین نواب پیش از ترک تهران همچنین با شرکت در یک نشست مطبوعاتی به پرسش های خبرنگاران در باره حج امسال پاسخ داد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه بعد از کرونا و تعطیلی حج ، امسال سهمیه حج کشورهای اسلامی کامل است، اظهار داشت: تعداد زائران ایرانی با توجه به کاهش تعداد خادمان حجاج بیش از تعداد زائران حج سال ۱۳۹۸ است و برای آنها آرزوی سفری آسان و پربار را داریم.


وی ادامه داد: با توجه به برقراری رابطه دو کشور ایران و عربستان امید است همکاری‌های کشور میزبان بهتر از قبل باشد و به انتطارات زائران ایرانی پاسخ بگویند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: بعثه، سازمان حج و مرکز پزشکی وظیفه دارند تا در مورد اسکان، تغذیه ،انتقال و دیگرمسائل موردنیاز زائران، وظایف خود را انجام دهند. برنامه‌ریزی‌هایی که امسال شده، بهتر از گذشته است چرا که ما هم از تجربه پیشکسوتان و هم فناوری‌های جدید استتفاده کرده‌ایم.


حجت الاسلام والمسلمین نواب بیان کرد: از همه کسانی که برای سامانبخشی مطلوب حج زائران ایرانی تلاش کردند، به ویژه مرحوم آیت‌الله ری شهری و تمام کسانی که در گذشته در خدمت حج بودند، قدردانی می‌کنیم.


وی درباره برنامه ملاقات‌ با مقامات سایر کشورها توضیح داد: ملاقات‌هایی با نمایندگان کشورهای اسلامی که وزیران حج یا  مسئولین حج هستند، انجام می‌شود و گفتگوها در جهت بهینه کردن برنامه‌های حج است.


سرپرست حجاج ایرانی یادآور شد: تاکنون کشورهای مختلفی برای دیدار با مسئول بعثه حج ایران ابراز تمایل کرده‌اند.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در باره اقدامات بعثه و سازمان حج برای زائران ایرانی اظهارداشت: آنچه در خصوص خدمت به زائران ضرورت داشته، انجام شده است و کمبودی وجود ندارد.


وی افزود: در هر حوزه‌ای بررسی‌های لازم انجام شده تا آنچه نیاز زائر است برآورده شود و تا به امروز زائران بدون هیچ مشکلی در مدینه و مکه مستقر شده‌اند و برنامه‌های پیش‌بینی شده به خوبی درحال اجراست.


 


* انتظارات از عربستان


حجت الاسلام والسملمین نواب درخصوص همکاری عربستان با زائران ایرانی در سال جاری توضیح داد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد رویکرد کشور میزبان سازنده است.


وی افزود: زائران ایرانی انتظار دارند دعای کمیل را نزدیک بقیع برگزار کنند که خواسته زیادی هم نیست.


سرپرست حجاج ایرانی افزود: یکی دیگر از انتظارات این است که مسئولین عربستان از خانواده شهدای منا دلجویی کنند که انتظار اخلاقی و به جایی است.


 


* نوآوری ها در حج امسال


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در باره نوآوری های بعثه در زمینه حج امسال گفت: پیش از این هر ساله در مدینه و مکه برنامه‌های های انس و معرفت را در سه بخش شامل مباحث فرهنگی، مناسکی و معرفتی و در سه سطح کاروانی، مجموعه های اقامتی و سراسری برای زائران داشتیم.


حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: یکی از برنامه‌های جدید امسال که به صورت مجموعه کاروان‌هایی که در هتل هستند، انجام می‌شود برنامه انس با قرآن است که در آن، قرائت کلام الله مجید با ترتیل و جزءخوانی و همراه با ترجمه و تفسیر انجام می شود.


وی افزود: در اجرای این برنامه، از حافظان و قاریان زائر هم استفاده می شود.


سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: برای زائران اهل سنت هم برنامه به صورت مستقل داریم.


وی افزود: برنامه های دیگر ما در سطح ملی است مانند برنامه برائت از مشرکین و دعای روحبخش عرفه که برای همه زائران یکپارچه انجام می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: در مجموع فضای قرآنی جلسات در حج امسال بیشتر شده است.


حجت الاسلام نواب گفت: برنامه روایتگری را نیز به طور همزمان در مکه و مدینه برای زائران کاروان ها داریم که در آنها، مکه شناسی و مدینه شناسی توسط راویان انجام می‌شود.


 


* حسینی: در مورد از سرگیری عمره منتظر اعلام تصمیم هستیم


سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست مطبوعاتی اظهار کرد: پرواز‌های ما به سرزمین وحی از سوم خرداد ماه شروع شده است و تا یکم تیرماه ادامه دارد.
وی افزود: بحمدالله تاکنون همه چیز طبق برنامه ریزی ها بوده و به نحو احسن انجام می‌شود.



رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی برنامه ریزی های صورت گرفته گفت: در حوزه اسکان تلاش کردیم تا مناطق جدیدی را اضافه کنیم تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم از سرگیری عمره گفت: در ابتدا لازم است تا در داخل کشور درباره حج عمره تصمیم گرفته شود و اگر به ما ابلاغ شود ما هم مذاکرات را انجام می‌دهیم.
رئیس سازمان حج و زیارت در باره روند تصمیم گیری ها و اقدامات در باره حج تمتع 1402 خاطرنشان کرد: کل فرایندهای اجرایی حج را مورد بررسی قرار دادیم. در مدت کرونا ایرادات را احصا کردیم و در تلاش هستیم تا فرایندهای احصا شده را به بهترین شکل اجرا کنیم.


امسال 87 هزار و 550 نفر از زائران ایرانی حج تمتع از طریق 21 ایستگاه پروازی در نقاط مختلف کشور با پروازهای ایران ایر به سرزمین وحی پرواز می‌کنند.


اعزام زائران ایرانی به عربستان که از سوم خرداد آغاز شده است تا اول تیرماه ادامه خواهد داشت.پروازهای برگشت نیز پس از انجام مناسک حج تمتع از 13 تیر تا سوم مرداد انجام خواهد شد.


 




نظرات کاربران