جوهره حج؛ تواضع و فروتنی است

خداوند حج را علامت تواضع حجاج نسبت به عظمت خود و نشانه اعتراف آنان بعز و بزرگی خویش قرار داده است، بنابراین هر یک از زائران خانه خدا براثر این عبادت به تواضع بیشتری در مقابل عظمت حق نائل گردد و بعز و بزرگی او اذعان زیادتری پیدا کند توفیق فزونتری نصیبش گردیده و در حد بالاتری به هدف مقدس حج دست یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، خاکساری و خشوع و خضوع در محضر خدای بلند مرتبه و تواضع و فروتنی واقعی و خالصانه، یکی از حکمت ها و اهداف نوارنی حج است و حتّی می توان گفت که جوهره حج و حکمت مهمّ آن، افتادگی و فرودستی و اظهار نداری و بیچارگی است. حج گزار در حریم وارستگی، سر می نهد و دل می بازد و خاضعانه بر درگاه دوست پیشانی می ساید و خاشعانه شیوه شیدایی پیش می گیرد.


هرکه را دعوی عشق است، پی یار آید

صادق آن است که با دیده خونبار آید

این همه حسن ز هر آیینه بنمود نگار

تا که صاحب نظری طالب آن یار آید

تا نسوزد دلی از عشق، ننالد جانسوز

از دل سوخته فریاد شرر بار آید...


 

(الهی قمشه ای)


 


امام علی علیه السلام در باره این فلسفه نورانی می فرماید:


»و فرض علیکم حجّ بیته الحرام. و جعله سبحانه علامةً لتواضعهم لعظمته و اذعانهم لعزّته.»


»و بر شما واجب کرد حج خانه خود را... و آن را نشانه فروتنی مردم در (پیشگاه) عظمتش و تسلیم وپذیرش آنان نسبت به عزّت و بزرگی اش قرار داد.»


امام رضا علیه السلام نیز می فرماید:


«انّ علّة الحجّ الوفادة الی اللّه ... و ما فیه من الخضوع و الاستکانة والذّل.»


«...حج (باعث به وجود آمدن) خضوع، استکانت و ذلّت می شود


عالم ربّانی، ملاّ مهدی نراقی در این باره می نویسد:


« خدای تعالی آن (بیت عتیق) را با نسبت دادن به خود شرف بخشید و برای عبادت بندگان خود بر پا داشت و اطراف آن را حرم خود ساخت و با تحریم شکار و کندن درخت آن، بر حرمت خانه خود تأکید فرمود و آن را بمانند پایتخت پادشاهان مقرّر داشت تا زیارت کنندگان از راه های دور، ژولیده مو و غبار آلود، قصد آن کنند و برای صاحب خانه تواضع و فروتنی کنند و به درگاه جلال و عزّت و عظمت او تضرّع و زاری نمایند؛ با اعترافشان به اینکه او منزّه است از اینکه خانه ای وی را در برگیرد یا در شهری جای گیرد.»


امام راحل قدس سره نیز در بحث های خود، به این مطلب اشاره فرموده که خودخواهی، تکبّر و خودبینی، با روح حج (خدا خواهی و توحید) در تضاد است و شخص باید این صفات رذیله را کنار بگذارد:


«حجاج مواظب باشند که رضای غیر خداوند را در اعمال خود، شرکت ندهند و جهات معنوی حج بسیار است و مهم آن است که حاجی بداند که کجا می رود... بداند که هر خود خواهی و خود بینی، با خدا خواهی مخالف است و با هجرت الی اللّه مباین و موجب نقص حج است.»