حج؛ نمادین ترین مناسک در اسلام

یک کارشناس مذهبی معتقد است: هیچ عملی در اسلام مانند حج، نمادین نیست و این نمادین بودن مناسک نوعی آزمایش برای حاجی به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام «سیدسعید سیدحسینی» یادداشتی در این زمینه در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده که متن کامل آن چنین است:


 


«نکته ای که در رابطه با مناسک حج حائز اهمیت است این است که یکی از پر رمز و رازترین و نمادین ترین اعمال و واجبات دینی همین مناسک حج است.   


در بین واجبات عبادی و غیرعبادی بخصوص در میان واجبات عبادی هیچ عملی مانند حج اینقدر نمادین نیست.


اما در ماورای این ظاهر، مطالب عمیق و معارف دقیق نهفته است؛ هرچند زائر بیت الله لازم است آن ظواهر را طبق فقه اسلامی به جا بیاورد اما بسنده کردن به این ظواهر و مناسک فقهی و عبور نکردن از این ظواهر و نرسیدن به باطن این اعمال، باعث ضرر و خسران خواهد شد.


 بزرگترین خسارت این است که بیشترین بهره را از این فرصت به دست آمده نبرده است.


حاجی سعی و تلاش فراوان کرده؛ زحماتی را متقبل شده؛ هزینه‌های مالی فراوانی را متحمل شده اما نتوانسته است آن بهره معنوی کامل و جامع را از این مناسک به دست بیاورد و این برای انسان یک خسارت است.


نکته حائز اهمیت در رابطه با نمادین بودن مناسک حج این موضوع است: نمادین بودن مناسک حج خودش یک مانع برای رسیدن به آن باطن است. چه بسا شارع مقدس خواسته است این را برای افراد خاص درنظر بگیرد.


یعنی آن کسانی که دقت دارند و از ظاهر به باطن اعمال عبور می‌کنند در یک آزمونی قرار می‌گیرند که شارع مقدس آنها را قرار داده و آنها را درگیر با مناسک ظاهری کرده تا آن کسانی که اهل معنا هستند و اهل دقت هستند بتوانند در این آزمون موفق شوند.


آن کسانی که در سطح پایین‌تری از اندیشه معارفی هستند درگیر این گیر و دار می شوند و متوقف می‌شوند؛ این خودش یک نوع غربال است.


البته این را هم باید بگوییم که رسیدن به این مرحله نیاز به مقدماتی دارد که از قبل باید انسان در خود ایجاد کرده باشد؛ برای مثال آن کسی که مثلا از روزه‌ فقط گرسنگی و تشنگی را تجربه کرده یا در نماز فقط محدود به خم و راست شدن شده، وقتی وارد عرصه حج می‌شود که خیلی نمادین‌تر است، درگیر همین نمادها می‌شود.»