تفسیر اولین دعای حضرت ابراهیم بعد از ساخت کعبه+فیلم

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به دعای حضرت ابراهیم بعد از ساخت کعبه، موضوع مهم «قبولی اعمال» را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در رابطه با اعمال حج به موضوع قبولی اعمال اشاره کرد و گفت: برای هر عملی دو موضوع قابل توجه است؛ صحت عمل و قبولی آن.
وی با اشاره به اینکه در سفر حج غالبا به صحت اعمال توجه می‌شود، متذکر شد: قبولی عمل هم به اندازه صحت آن حائر اهمیت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی در راستای اهمیت قبولی اعمال به دعای حضرت ابراهیم بعد از ساخت خانه خدا اشاره کرد و گفت: وقتی حضرت ابراهیم(ع) به همراه فرزندش حضرت اسماعیل پایه‌های خانه خدا را بالا بردند اولین دعای شان این بود که خدایا این کار را از ما قبول کن (وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ).
این کارشناس مسائل دینی در ادامه به بعضی ازشرایطی که منجر به قبولی اعمال می‌شود اشاره کرد و گفت: اخلاص، مال حلال و پذیرش ولایت از جمله شروطی است که منجر به قبولی اعمال می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی درباره مال حلال گفت: در روایت داریم اگر در وسایل حاجی یک علم (پرچم) از مال حرام باشد خطاب می‌رسد که این عمل شما قبول نیست.
وی همچنین درباره ولایت توضیح داد: در روایت داریم که کمال حج ملاقات با امام است؛ لذا در حج تمام آثاری که می‌بینیم آثار ولایت است؛ از مقام ابراهیم گرفته تا شکاف خانه خدا همه اینها نشانه‌های ولایت است.
این کارشناس مسائل دینی در همین زمینه خاطرنشان کرد: حضرت حجت بن الحسن (عج) هر سال در موسم حج حضور دارند و امیرالحاج واقعی ایشان هستند.
«حفظ عمل» موضوعی بود که حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به عنوان نکته پایانی به آن اشاره کرد و گفت: در روایت داریم کسی که حج انجام می‌دهد نوری درچهره‌اش قرار می‌گیرد و تا مادامی که گناه نکرده این نورانیت از بین نمی‌رود.
وی با اشاره به سخن رسول خدا(ص) که حفظ عمل از اصل عمل مهم تر است، خاطرنشان کرد: در تاریخ کسانی مانند احمد بن هلال بودند که 50 سفر حج داشتند و 25 سفر را پیاده انجام داده‌ بودند اما در انتها از مسیر حق منحرف شدند؛ بنابراین حفظ عمل موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود.