"هما" از حجاج بابت بروز مشکل و تأخیر در پرواز شیراز عذرخواهی کرد

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بابت بروز نقص فنی و تاخیر در پرواز حجاج از جده به شیراز عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «حسام قربانعلی» مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تاخیر در پرواز جده- شیراز را به دلیل مشکل فنی در سیستم تهویه و فشار هواپیما دانست و گفت: خلبان با هدف رفع نقص و ایمنی پرواز، هواپیما را از نیمه راه به فرودگاه جده بازگرداند.


قربانعلی درباره چرایی تاخیر پرواز جده- شیراز که سرانجام در ساعت ۱۴ روز سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در فرودگاه شیراز به سلامت بر زمین نشست، اظهارداشت: هواپیما بعد از فرآیند مسافرگیری آماده پرواز می‌شود، اما بعد از صعود به ارتفاع ۸ هزار پا، خلبان متوجه یک موضوع تکنیکال و فنی می‌شود که همزمان با کاهش سوخت هواپیما اقدام به کاهش ارتفاع و بازگشت مجدد به فرودگاه جده می‌کند.


وی افزود: به همین دلیل، حجاج مجدد در فرودگاه جده از هواپیما پیاده شدند. 


به گفته قربانعلی، تعداد مسافران ۲۴۲ نفر بود که البته در برخی گزارش‌ها به غلط ۵۰۰ نفر عنوان شده است.


مدیر روابط عمومی شرکت هما با اعلام اینکه دلیل پرواز نیمه کاره مشکل تکنیکال در سیستم‌های تهویه و فشار هواپیما بوده است، گفت: با رفع مشکل توسط مهندسان پرواز "هما" در جده، مسافرگیری مجدد انجام و در ساعت ۱۴ این پرواز در فرودگاه شیراز به زمین نشست.


قربانعلی گفت: ترمینال زیارتی فرودگاه جده با تعدد مسافر مواجه است و ما با عدم امکانات کافی برای تکریم و پذیرایی از مسافران مواجه بودیم که از حجاج عذرخواهی می کنیم.


وی توضیح داد: "هما" از تمام ظرفیت عملیاتی خود در حج امسال استفاده کرده است و حتی هواپیمای پشتیبان به کار گرفته تا عملیات ایمنی را برای حجاج داشته باشد.


بر اساس این گزارش، تاکنون ۳۵ درصد حجاج با ناوگان "هما" از مدینه و جده به ایران بازگشته‌اند.


امسال بیش از 87 هزار زائر ایرانی در مناسک حج تمتع شرکت کرده بودند.


بازگشت حجاج ایرانی از 12 تیرماه آغاز شده است و تا سوم مرداد ادامه دارد.