حج؛ عرصه حیات نو در حریم عز کبریایی

حجت الاسلام والمسلمین «حمید احمدی» نوشت: حج عرصه حیات نو در حریم عز کبریایی است و این حیات در گرو چشیدن شهد نفس یار و مشاهده رخ معشوق است و الا حج گزار بی بهره آن،جان مرده و خسته تر را بر تن رنجور به وطن حمل خو اهد کرد!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، متن کامل یادداشت حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و رییس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین که در پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت منتشر شده، چنین است:
خداوند از پیامبرش به عنوان کلمه الله یاد می کند که خود تجلی از نام و مهر اوست.و حج نیز مجرا و محل و ساحت تجلی کلمه الهیه و بلکه تجلی شکوه نام و مجد اوست!
به اقتضای این سطور صفحات و جرعه هایی از این تجلی در ضیافت با شکوه و قدسی حج به لطف و عنایت تحریر می گردد. بعونه تعالی
◇ حج صحنه ای زیبا از شوق زیارت بیت الله و درک فیوضات الهی است که در نهاد آدمی به ودیعت گذاشته شده است. اشتیاق حضور در محضر ولی خدا و حرم و مشاهده خانه توحید نمودی از اشتیاق یوسف است که در وصف نگنجد !
◇ حج جان عاشق را با بوی خوش معشوق که از نفس رحمان به مشامش می رسد، دیدگانش را می گشاید تا زیبایی روحانی سرمدی را مشاهده کند.لذا، تجلی اندوه یعقوب است که معجزه آسا از بوی پیراهن فرزند بینا می شود و چشم می گشاید.
◇ از دیگر سو حج نمایشی از رنج ایوب نبی است که در رنج کشیدن شکیبا و بی همتا بود.
و حج با مشقات و رنج ها همراه است، همانند دوری از خانه و دیار و سختی سفر و اسکان در صحرا و دشت و انجام مناسک در زمان ها و امکنه متعدد! از این حیث، ظهور رشحه ای از شکیبایی ایوب در حج همه مشقات به صبر، فرجام ظفر یابد.
◇ حج گزار بعد سالها محبوس در تن و دنیا ، در اوج این ظلمت با خواندن خداوند " لبیک اللهم لبیک " و اعتراف به وحدانیت و ظلم به خویشتن " لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین " به لطف حق نجات می یابد و به مهر او ، همچون نوزاد، رهیده از گناه و ظلمت نفس، به وطن باز می گردد.!
این وجه تجلی داستان یونس نبی محبوس در بطن نهنگ است که پس از آنکه پروردگارش را در ظلمت سیاه چال زندگی، امیدوارانه به لطف حق ، حمد و ثنای گوید ، نجات می یابد!
◇ حج حضور در وادی مقدس و امن است که رحمت الهی در آن در هیبت مشقت و رنج ، مستور شده است و در پایان با قدم نهادن به این وادی مقدس و مقام قرب حق ، همه چیز را زیبا و حب و عشق محض می یابد .
این وجه تجلی حضور کلیم خدا در کوه طور است که برای کسب ناری به قبس نوری واصل و کوه طور به یمن تجلی خداوند به وجد و رقص در آمد!
"أَسْأَلُکَ بِکَلِمَتِکَ الَّتِی غَلَبَتْ کُلَّ شَیْءٍ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی تَجَلَّیْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَکّا وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقا"
◇ حج همچنین عرصه استجابت دعا و زنده کردن جان مرده است به نفس حق.
این از تجلی دم حیات بخش مسیح پیامبر است که به بیان امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام هنگامی که بیماری فراوان شد و بیشتر خلق گرفتار آلام ، او با دم شفادبخش خود به اذن و نسیم ربوبی نجات شان داد !
عیسی چو برست از خر ، گشت دعایش قبول /
دست بشو کز ملک مائده و خوان رسید .
◇ حج عرصه حیات نو در حریم عز کبریایی است و این حیات در گرو چشیدن شهد نفس یار و مشاهده رخ معشوق است و الا حج گزار بی بهره آن، جان مرده و خسته تر را بر تن رنجور به وطن حمل خواهد کرد!
گر زمسیح پرسدت مرده چگونه زنده کرد/
بوسه بده به پیش او، بر لب ما که همچنین .
◇ لذا حاجی همچون مرغ گلینی است که از دم ربوبی مسیح جان می گیرد.
تو عیسی و من مرغت، تو مرغی ساختی از گل
چنانکه در دمی در من، چنان در اوج پرانم
پایان حج و ثمره آن بشاشی و خنده و شادابی است ، چون همه عرصه ها و زوایا و اضلاع آن مشحون به لطف خداوند و سرشار از امید به رحمت اوست !
◇این هم ز تجلیات قدسی عیسی مسیح است که پیوسته خندان بود و در مقابل، یحیای نبی نگران و اندیشناک.
از این رو یحیی به عیسی گفت که:" تو از مکرهای دقیق قوی ایمن شدی که چنین می خندی ؟"
عیسی گفت:"تو از عنایت ها و لطف های دقیق و لطیف حق غافل شدی که چنین می گریی؟"
کسی از اولیای حق که شاهد این ماجرا بود، از حق تعالی پرسید:" از این دو که را مقام عالی تر است؟"جواب گفت که: " احسنهم بی ظنا " کسی که نیکوتر در باره ما می اندیشد.
◇ و نیز حج گشوده شدن باب امید به رحمت و لطف خداوند است که مژده رهایی و نجات با توکل داده است. لذا حج را ظهور فراز توکل و اعتماد به خداوند دانسته اند که آدمیان با تکیه بر آن به خانه و حرم دوست ، از دره ها و دشت ها و شهرها و قصبات عزم سفر نمایند. این تجلی توکل و اعتماد ابراهیم خلیل الله در قعر آتش نمرودیان است که تنها به خداوند اعتماد کرد و چشم یاری به کس ندوخت !
◇ و نیز حج، وادی استجابت دعاست که حجگزاران با ایمان به این خصیصه در خانه بیتی که صاحبش کریم است هر آنچه تمنای او بود برای خود و دیگران درخواست کند.
این تجلی دعای خلیل خداست که بعد آن مساعی بی نظیر و پرخطر و جمیلش برای ذریه اش و امت دعا کرد و در خواستنش مآل اندیش و بلند نظر بود.
این تجلی اتساع وجودی آن پیامبر بزرگ و فرزندش ذبیح الله است که در این مصار و حرم هر آنچه خیر است بر ای دیگران طلب نماید و از دعا در حق آنان نظر بلند و وسیع دارد!
و همچنین حج صحنه گذشت و بذل مال و ندیدن خود است که این نیز نمود بی نظیر ابراهیم خلیل در قربانی همه تعلقات و وابستگی اش در راه محبوب است !
◇ حج ساحت ظهور رحمت بی انتهای الهی است و حاجی مشحون از این رحمت بی امتنان حق تعالی !
این از تجلیات پیامبر رحمت حضرت خاتم الانبیاست که رحمت او بیکران است و بی سوال، افاضه خلق می کرد و طبیب دردها و آلام همه بود.
ظهور این خصیصه نبوی در حج ، به همه بهره مندان این خوان رحمت واسعه ، به رحمت دستگیر خلق خواهند بود.
حج ساحت ضیافت الهی است که از تجلی فیض پیامبر اعظم است که هر کسی بر او وارد می شد به اکرام پذیرا و آغازگر سلام بر او بود و مهمانش بی توشه ترک خانه اش نمی کرد!
◇حج محل ظهور و تجلی کلام خداوند ، قرآن کریم و انس و ترنم آن نغمه های آسمانی است که تجلی دیگری از وجود نورانی نبی اسلام است که همه وجود او سرشار از کلام وحی و انس با آن بود.
◇ حج تجلی ولایت الهیه و ربوبیت حضرت حق است. این فیض بزرگ را خداوند رهاورد معرفت و عبودیت و سربلندی از ابتلائات قرار داده است که تجلی ولایت سید الاوصیا امام علی بن ابی طالب است. چنانچه پیامبر خدا خطاب به امیر مؤمنان وجودش را همچون کعبه معرفی می کند که مردمان برای درک فیض و نجات باید به محضر او بار یابند.
◇همچنین است نگاه به کعبه که پاداش آن آرامش و عبادت است. این نیز از فیض تجلی ولایت ابوالائمه علی بن ابیطالب است که در روایت نبوی نگاه به علی همانند نگاه به کعبه عبادت خداوند شمرده شد.
" قال رسول الله (ص): مثل علی (ع) فیکم کمثل الکعبة المستورة, النظر إلیها عبادة, و الحج إلیها فریضة"مثل علی در میان شما ، همانند کعبه پوشیده است ،که نظر به سویش عبادت و حج به سوی آن واجب شده است.