نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) برگزار شد
نخستین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پارلمانی رئیس جمهور، برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این نشست همچنین حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، علیاکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، حجتالاسلام محمدمهدی ایمانیپور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، چند تن از رهبران ادیان الهی و جمعی از مسئولان کشوری و شخصیتهای داخلی و خارجی در تالار وحدت حضور داشتند.
این جایزه به عنوان عالیترین نشان جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتلاء و پاسداشت نام و راه حضرت امام خمینی (ره) در عرصه ملی و بینالمللی، به شکل دوسالانه و در دو بخش عملی و نظری به مؤثرترین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال با آثار شاخص و ناب علمی و نیز اقدامات و فعالیتهای تأثیرگذار و گسترده فکری و سیاسی _ اجتماعی که در راستای اندیشههای حضرت امام (ره) باشند، اعطا میشود.
در بخشی از این نشست همچنین از سایت، لوگو، نشان و تندیس جایزه جهانی حضرت امام خمینی (ره) نیز با حضور وزیر فرهنگ رونمایی شد.
در این نشست محمدمهدی اسماعیلی به عنوان نائب رئیس جایزۀ جهانی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب اسلامی ایران مرهون مجاهدت ها و هدایت های آن پیر خردمند بود. برگزاری چنین رویدادهایی بیش از اینکه صرفاً اصل آن برنامه و اعطای نشان و جایزه هدف باشد، باید برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن برنامه و جایزه تلاش کرد. امام راحل ما نزدیک به 35 سال از غروب مادی شان می گذرد. هر فردی بخواهد قضاوت کند، با اندکی تأمل خواهد گفت، هرچه جلوتر می رویم، آثار معنوی ایشان در دنیا بیشتر شناخته می شود. امام ما یک شخصیت فوق العاده بود.
اسماعیلی گفت: ما نباید در برگزاری این جایزه عجله کنیم بلکه باید یک سال رویدادهای مختلف داخلی و بین المللی تعریف کنیم و بعد جایزۀ جهانی اجراء شود. ما بایستی امام راحل و بی نظیرمان را با همین قلم های قاصر تا حدی عظمتش را به دنبال معرفی کنیم.
حجتالاسلام خسروپناه نیز در این مراسم گفت: امام از یک منظومۀ فکری برخوردار بود. ایشان را نباید جزءگرایانه شناخت بلکه منظومه وار شناخت. این منظومۀ فکری امام روش داشت که از آن با عنوان روش حکمی اجتهادی یاد می کنیم. این روش کاملاً با روش التغاطی و تهجری تفاوت دارد. آنهایی که روششان تهجر است، یک اسلام عقب مانده ای که پاسخگوی مسائل زمانه نباشد، ارائه می کنند. اسلام حکمی اجتهادی، گره گشاست و مسئله های زمانه را حل می کند.
وی با شاره به اینکه منظومۀ فکری امام چند تا رکن مهم دارد، اولین رکن آن را توحید معرفی کرد و توحید امام را توحید عرفانی دانست نه فلسفی و کلامی. ولایتمداری، عدالت محوری و استکبارستیزی از دیگر ارکان منظومۀ فکری امام معرفی شد.