جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه

جشن ولادت حضرت رقیه (س) در سوریه

مراسم ولادت حضرت رقیه (س) در بارگاه منور دردانه امام حسین(ع) در دمشق برگزار شد.

درباره اینکه ولادت حضرت رقیه(س) چند شعبان است اختلاف نظر وجود دارد. در برخی روایات تاریخ ولادت حضرت رقیه(س) را ۲۳ ماه شعبان و برخی دیگر تاریخ تولد حضرت رقیه(س) را ۱۷ شعبان ذکر کرده‌اند.
رقیه دختر امام حسین (ع) به عربی رقیة بنت الحسین (متوفای ۶۱ ق)، از فرزندان امام حسین (ع) که در کربلا حضور داشته و بعد از واقعه عاشورا در زمره اسرای کربلا به شام برده شد و در آنجا درگذشت.
بر اساس نوشته‌های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه (س)، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی (ع) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (ع) به عقد امام حسین (ع) درآمده است (1)
 مادر حضرت رقیه (س) از بانوان بزرگ و با فضیلت اسلام به شمار می‏ آید. بنا به گفته شیخ مفید در کتاب الارشاد، کنیه ایشان بنت طلحه است.(۲) نام مادر حضرت رقیه (س) در بعضی کتاب‏ها، ام‏ جعفر قضاعیّه آمده است، ولی دلیل محکمی در این باره در دست نیست.
هم چنین نویسنده معالی السبطین، مادر حضرت رقیه را دختر یزدگرد سوم پادشاه ایرانی، معرفی می‏ کند که در حمله مسلمانان به ایران اسیر شده بود. وی به ازدواج امام حسین (ع) درآمد و مادر گرامی حضرت امام سجاد (ع) نیز به شمار می‏ آید.(۳) این مطلب از نظر تاریخ نویسان معاصر پذیرفته نشده؛ زیرا ایشان هنگام تولد امام سجاد (ع) از دنیا رفته و تاریخ درگذشت او را ۲۳ سال پیش از واقعه کربلا، یعنی در سال ۳۷ ه.ق دانسته‌اند. ازاین‌رو، امکان ندارد او مادر کودکی باشد که در فاصله سه یا چهار سال پیش از حادثه کربلا به دنیا آمده باشد. این مسئله تنها دریک صورت قابل‌حل می‌باشد که بگوییم مادر امام سجاد (ع) کسی غیر از شهربانو است.
رقیه از «رقی» به معنی بالا رفتن و ترقی گرفته شده است.(۴) گویا این اسم لقب حضرت بوده و نام اصلی ایشان فاطمه بوده است؛ زیرا نام رقیه در شمار دختران امام حسین (ع) کمتر به چشم می‏ خورد و به اذعان برخی منابع، احتمال این که ایشان همان فاطمه بنت الحسین (ع) باشد، وجود دارد (۵)
در واقع، بعضی از فرزندان امام حسین (ع) دو اسم داشته‌اند و امکان تشابه اسمی نیز در فرزندان ایشان وجود دارد. گذشته از این، در تاریخ نیز دلایلی بر اثبات این مدعا وجود دارد. چنانچه در کتاب تاریخ آمده است: «در میان کودکان امام حسین (ع) دختر کوچکی به نام فاطمه بود و چون امام حسین (ع) مادر بزرگوارشان را بسیار دوست می‌داشتند، هر فرزند دختری که خدا به ایشان می‏داد، نامش را فاطمه می‌گذاشت. همان‌گونه که هرچه پسر داشتند، به احترام پدرشان امام علی (ع) وی را علی می‌نامید». (۶) گفتنی است سیره دیگر امامان نیز در نام‌گذاری فرزندانشان چنین بوده است.


بر پایه این گزارش، هم‌زمان با میلاد حضرت رقیه (س)، حرم آن حضرت در سوریه آذین بندی و مراسم جشن میلاد دردانه امام حسین(ع) با حضور دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در این مکان مقدس برگزار شد.


پی‌نوشت:
۱ ـ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه فی معرفه الائمه، تهران، کتاب فروشی اسلامیه، بی‏تا، ج۲، ص۲۱۶ ؛ الطبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، بیروت، دار المعرفه، ۱۳۹۹ ه .ق، ص۲۵۱٫
۲ ـ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم، ۱۳۷۸ ه . ش، ج۲، ص۲۰۰، اعلام الوری، ص۲۵۱٫
۳ ـ  حایری، محمد مهدی، معالی السبطین، قم، منشورات الرضی، ۱۳۶۳ ه . ش، ج۲، ص۲۱۴٫
۴ ـ  ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار احیاءالتراث العربی، چاپ اول، ۱۴۱۶ ه . ق، ج۵، ص۲۹۳٫
۵ ـ نظری منفرد، علی، قصه کربلا، قم، انتشارات سرور، ۱۳۷۹ ه . ش، پاورقی ص۵۱۸٫
۶ ـ ر.ک: مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، ۱۴۰۴ ه . ق، ج۴۴، ص۲۱۰٫


 




نظرات کاربران