ابراز رضایت زائران ایرانی سرزمین وحی از خدمات بعثه و سازمان حج

زائران ایرانی سرزمین وحی که برای انجام مناسک حج تمتع در سال جاری از چهار روز پیش وارد مدینه منوره شده اند، از وضعیت خدمات رسانی به آنها از سوی کارگزاران حج، ابراز رضایت می کنند.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج، نخستین کاروان زائران بیت الله الحرام بامداد دوشنبه گذشته- ۲۴ اردیبهشت - تهران را به مقصد مدینه ترک کرد و اکنون چهار روز از آغاز ورود حجاج ایرانی به خاک عربستان میگذرد. پس از آن نیز از 21 فرودگاه کشور بتدریج اعزام حجاج ایرانی به مقصد مدینه منوره و سپس، مکه مکرمه آغاز شده است.
از آنجا که حج تمتع بزرگترین گردهمایی مذهبی، عبادی و فرهنگی مسلمانان جهان به شمار میرود و بیشتر زائران ایرانی حدود یک ماه برای انجام مناسک حج در سرزمین وحی بسر خواهند برد، ارائه خدمات شایسته به ضیوفالرحمن از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این راستا، موضوع ارائه خدمات با کیفیت در مدینه منوره و تهیه ارز حجاج در ایران، دو مسأله محوری از سوی نخستین زائران ایرانی مطرح می شود که تاکنون وارد شهر پیامبر (ص) شده اند.
یک زائر جوان از استان تهران در این باره به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: پرواز خوبی با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به عربستان داشتیم. شرایط هتل محل اقامت ما نیز در مجموع، مناسب است.
وی افزود: ما توانستیم ارز حج و مسافرتی (هر کدام 500 دلار) را به راحتی در شعب اعلام شده و باجه فرودگاه در تهران تهیه کنیم و مشکلی در این زمینه نداشتیم.
خانم «سیده مرضیه حسینی» از شهرستان رفسنجان استان کرمان نیز خدمات ارائه شده را «بسیار عالی» توصیف کرد و گفت:« خیلی خوشحالم که به این سفر آمدم. ما 16 سال پیش ثبت نام کردیم و امسال نوبت اعزام ما به حج فرارسید.»
وی افزود: من در شهر پیامبر و پشت نرده های قبرستان بقیع که حضرت فاطمه زهرا (س) و شماری از ائمه معصوم (ع) مدفون هستند، برای ظهور امام زمان (عج)، سربلندی کشورم و عاقبت بخیری جوانان ایرانی دعا می کنم.
یک زائر میانسال از استان مرکزی نیز که همچون زائران استانهای تهران، سمنان، قم، قزوین، کاشان، مرکزی، گیلان، ایلام، کرمانشاه، البرز و لرستان از طریق ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عربستان اعزام شده است، خدمات ارائه شده در زمینه پرواز، محل اقامت، تغذیه، برنامه های فرهنگی و دیگر خدمات ارائه شده به حجاج در ایران و عربستان را «خوب» ارزیابی کرد.
در مجموع، شواهد و اظهارات زائران اعزامی نشان می دهد تاکنون کارگزاران و مسولان حج توانستهاند نمره قابل قبولی از زائران دریافت کنند.
ارائه خدماتی همچون برگزاری زیارت های دوره، کیفت بالای غذا متناسب با ذائقه هموطنان ایرانی، عملکرد محترمانه مدیران ، مراسم قرائت قرآن و توضیح احکام و مناسک توسط روحانیون کاروان ها از جمله مواردی است که نظر مثبت حجاج را به خود جلب کرده است.
مساله تامین ارز نیز یکی دیگر از محورهایی است که حجاج ایرانی در باره آن صحبت می کنند و اغلب آنها از روند پرداخت آن، راضی به نظر می رسند.
بر اساس مصوبه دولت، هر زائر ایرانی خانه خدا در سال جاری می تواند از طریق ثبت نام در سامانه پیام رسانی «بله» مبلغ 500 دلار ارز حج را از شعب منتخب بانک ملی دریافت کند و علاوه بر آن، زائران می توانند مبلغ 500 دلار ارز مسافرتی را نیز هنگام خروج در باجه فرودگاه با نرخ مصوب بانک مرکزی دریافت نمایند.
اغلب زائران ایرانی خانه خدا در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، از روند دریافت ارز تخصیصی به حجاج رضایت داشتند اگر چه برخی از حاجیان، از پاره ای ناهماهنگی ها در این زمینه از سوی بانک های ذیربط، گلایه هایی مطرح می کردند.
یک نکته مورد توجه زائران در زمینه خدمات ارائه شده، وضعیت تغذیه است. آنها از اینکه به ذائقه، شرایط جسمی و سوابق پزشکی زائران در زمینه تهیه غذای گرم توجه می شود و غذای رژیمی نیز در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، از مسئولان بعثه و سازمان حج و زیارت قدردانی کردند.