یادداشت/ با فواید و آثار معنوی حج آشنا شوید

حج نورانیت خاص دارد که زائر باید در حفظ آن بکوشد. نتیجه حج با نیت خالص و مال حلال، تحول روحی، آمرزش گناهان و تحصیل بهشت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، سفر حج آثار معنوی متفاوتی بر انسان دارد. درروایت آمده است که پیامبر اسلام کفن خود را همان دو حوله یمانی قرار داد که با آنها محرم شد. حج اگر آنگونه که شایسته است تحقق پذیرد، علاوه برآنکه روح را در فضای معنویت و تکامل اخلاقی و عرفانی سیر و سلوک می دهد، روحیه ی انسان دوستی را عمق می بخشد، نتیجه حج با نیت خالص و مال حلال، تحول روحی، آمرزش گناهان و تحصیل بهشت است بنابراین حجاج از خداوند خیر بزرگ، حسن عاقبت، موفقیت و فلاح و رستگارى در دنیا و آخرت را براى خود، فرزندان و بستگان و ملتمسین دعا طلب کنند.


امام باقر(علیه السلام)مى فرماید:«الحَجّ و العمرة سوقان من اسواق الآخرة اللازم لهما من اضیاف الله عزّوجلّ ان ابقاه ابقاه و لاذنب له و ان اماته أدخَلَه الجنّة».[1]


«حج و عمره دو بازارند از بازارهاى آخرت، کسى که ملازم آن دو باشد، در زمره میهمانان خداوند است، اگر او را زنده بدارد گناهش بخشد و اگر بمیراند به بهشت جاى دهد.»


نتیجه حج با نیت خالص و مال حلال، تحول روحی، آمرزش گناهان و تحصیل بهشت است. این حج نورانیت خاص دارد و این نورانیت را زائر باید حفظ کند. در روایت است که پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) با دو حوله یمانى محرم شد و همانها را کفن خود قرار داد[2] .


امام صادق(علیه السلام)مى فرماید:«الحاج لایزال علیه نور الحج ما لم یذنب»[3]


«حج گزار همواره نوارنیت حج را با خود دارد، مادامى که مرتکب گناه نشود.»


بر زائر است که در یک مراقبت دائمى، فکر و ذهن و فرصت هاى گرانقدر را در این مکان مقدس به کارهاى بیهوده مشغول ندارد و بیشتر اوقاتش را به ذکر و فکر، دعا و نماز و طواف و تلاوت قرآن بگذراند.


در روایت آمده است زائر به عدد ایام سال قمرى، که 360 روز است، طواف کند و اگر آن مقدار ممکن نبود هر قدر که ممکن است طواف نماید. در برخى روایات توصیه شده 52 طواف کند که هر طواف هفت شوط[4] است.


امام چهارم حضرت زین العابدین(علیه السلام) درباره خواندن قرآن فرمود: «اگرکسى در مکه ختم قرآن کند نمى میرد تا آنکه پیامبر خدا را ببیند و جایگاه خود را در بهشت مشاهده کند»; (من ختم القرآن بمکة لم یمت حتّى یرى رسول الله(صلى الله علیه وآله) و یرى منزله فى الجنة.)[5]


نظر کردن به کعبه عبادت است و کسى که به خانه کعبه نظر کند پیوسته براى او ثواب و حسنه بنویسند و گناهانش را محو سازند تا هنگامى که چشم از خانه برگرداند»; (و رُوِىَ أنّ مَنْ نظر الى الکعبة لم یزل یُکتب له حسنة و یُمْحى عنه سیّئة حتّى یصرف ببصره منها)[6].


بنابراین، تا در مسجد نشسته اى دیدگانت را به خانه کعبه متوجه گردان که این خود عبادت است: «النظر اِلَى الکعبة عبادة» تا چشم و دلت فروغ و بها گیرد و پشت بر خانه ننشین و با این و آن حرف نزن و خود را به این سو و آن سو مشغول ندار که فرصت بسیار کم است و عمر سفر کوتاه.


نماز در مسجد الحرام به فرموده امامان معصوم(علیه السلام) با صدهزارنماز در جاى دیگر برابرى مى کند؟!; (عن ابى عبدالله عن آبائه(علیهم السلام) «الصلاة فى مسجد الحرام تعدل مأة ألف صلاة»)[7].


به زائران توصیه مى‏شود تا از خواندن دعاهاى مهمى همچون: کمیل، ابوحمزه ثمالى، عرفه، مناجات شعبانیه، مکارم الأخلاق و دعاهاى صحیفه سجادیه و زیارت‏هایى مانند: جامعه و امین الله غافل نشده و پس از توجه به قرآن، با خواندن این ادعیه و دقت در مضامین والاى آن، چگونه با خدا سخن گفتن را آموخته و با درخواست بهترین و جامع‏ترین و پرمحتواترین دعاها، از خداوند خیر بزرگ، حسن عاقبت و موفقیت و فلاح و رستگارى در دنیا و آخرت را براى خود، فرزندان و بستگان و ملتمسین دعا طلب کرده و به فوز عظیم دست یابند.


 


 



[1] ـ من لایحضره الفقیه، ج2، ص143


[2]ـ بحارالانوار، ج21، ص40


[3]ـ کافى، ج4، ص255


[4]ـ تهذیب الاحکام، ج6، ص471


[5]ـ همان ص468; فقیه، ج2، ص146; کافى، ج4، ص612


[6]ـ من لایحضره الفقیه، ج2، ص132


[7]ـ کافى، ج4، ص524