همایش «پیامبر(ص) و تشکیل حکومت اسلامی» در مدینه برگزار شد
همایش پیامبر(ص) و تشکیل حکومت اسلامی با حضور شماری از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و شخصیتهای اهل تسنن در مدینه منوره برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی حج، این همایش امروز(۱۴ تیر) با تلاوت سیدرضا نجیبی، قاری ممتاز و عضو کاروان قرآنی «نور» درهتل «المدینة الجدیدة» مدینه آغاز شد و حجتالاسلام والمسلمین هادی اکبری مدیر امور اهل سنت بعثه، مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای افتای اهل تسنن، شیخ خلیل افرا عضو شورای افتاء اهل سنت، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی اخویان مدیر امور فرهنگی ـ آموزشی بعثه و برخی از شخصیتها، فعالان و زائران اهل تسنن از حاضران در این مراسم بودند.
حجتالاسلام اکبری ضمن سخنانی در این همایش گفت: بیشتر مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی بر این باورند که پیامبر(ص) پایههای حکومت اسلامی را در مدینه بنا نهاد و در این شهر مستحکم کرد، این در حالی است که برخی نیز این دیدگاه را نپذیرفته و بر این باورند که کار پیامبر(ص) ابلاغ رسالت بود و به سیاست و تشکیل حکومت کاری نداشت.
وی گفت: پیامبر(ص) 13 سال مردم را در مکه به یکتاپرستی و توحید دعوت کرد، اما مشرکین و کفار در مکه مقاومت کردند و در نتیجه نبی مکرم اسلام به مدینه مهاجرت کرد که این هجرت سرآغاز یک رویداد بزرگ تاریخی در اسلام شد.
مدیر امور اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری گفت: رسول اکرم(ص) در مدینه نظامسازی و تشکیل حکومت براساس عقائد و اندیشههای صحیح اسلامی را آغاز کرد و همچنین، برای این که بتواند این حکومت را حفظ کند، اقدام به کادرسازی و تربیت نیرو کرد.
وی اضافه کرد: پیامبر(ص) در مدینه با چالشهایی مواجه بودند که قبایل نیمه وحشی در اطراف مدینه و یهودیان ساکن در این شهر از جمله این مشکلات بود که رسول خدا تلاش کرد با ایجاد وحدت و نوشتن پیماننامه با این گروهها برخی از این مشکلات را حل کند.
حجتالاسلام اکبری اضافه کرد: دومین اقدام پیامبر(ص) ایجاد اخوت و برادری میان مهاجرین و انصار بود و توانست با تکیه بر دو شاخصه وحدت و برادری، پایههای تمدن نوین اسلامی را نهادینه کند.
مدیر امور اهل سنت بعثه، ملاک در حکومت دینی پیامبر(ص) را ایمان به خدا دانست و گفت: فتح مکه که در سال هشتم قمری رخ داد، بدون داشتن نظام سیاسی و حاکمیتی امکانپذیر نبود.
وی در ادامه منافقین را از دیگر چالشهای پیشروی حکومت پیامبر(ص) در مدینه دانست و گفت: 110 آیه در قرآن درباره منافقین است که ساخت مسجد «ضرار» از جمله توطئههای این گروه در مدینه بود که نبی مکرم اسلام با درایت و هوشیای دستور تخریب این مسجد را صادر و توطئه آنها را خنثی کرد.
علم و وحدت؛ دو شاخصه مهم حکومت اسلامی
مولوی اسحاق مدنی رئیس شورای افتاء اهل سنت نیز در سخنرانی خود محبت رسول الله(ص) را عامل گردهم آمدن مسلمانان از مناطق مختلف جهان در شهر پیامبر(ص) عنوان کرد.
وی گفت: پیامبر(ص) وقتی به مدینه آمدند، با استقبال مردم قبا و مردم این شهر مواجه شدند و توانستند با تشکیل حکومت اسلامی اخوت و برادری میان مردم این شهر ایجاد کنند.
مولوی اسحاق مدینی در ادامه شهر مدینه را بسیار مقدس و سراسر رحمت و برکت الهی معرفی کرد و گفت: معیار و ملاک در حکومت اسلامی، اجراشدن دستورات و احکام الهی است.
رئیس شورای افتاء اهل سنت در ادامه گفت: «علم و دانش» و «وحدت و برادری» دو شاخصه بسیار مهم برای تشکیل حکومت اسلامی است و به همین خاطر نخستین آیهای که بر نبی اکرم(ص) نازل شد سوره «علق» بود که بیانگر اهمیت علم و دانش است.
برقراری عدالت؛ هدف اصلی ارسال پیامبران
شیخ خلیل افرا عضو شورای افتاء اهل سنت نیز در همایش «پیامبر(ص) و حکومت اسلامی» در مدینه یکی از شاخصههای حکومت اسلامی را عدل دانست.
وی گفت: آیات متعدی در قرآن از جمله آیه 25 سوره حدید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ـ به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را نازل کردیم تا مردم به انصاف برخیزند» بر عدل تأکید دارد.
وی با اشاره به این که آیاتی که در طول 13 سال حضور پیامبر(ص) در مدینه نازل شد، بیشتر تأکید بر اصول دین، توحید، نبوت و معاد داشت، گفت: پیامبر در مدینه حکومت اسلامی را بنا نهاد و نبی اکرم(ص) با عدالت و وحدت توانست پایههای این حکومت را تقویت و تحکیم کند.
شیخ خلیل افرا به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى ـ در حقیقت خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مىدهد» اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از ارسال انبیا و کتب الهی برقراری عدل بوده است و رسول خدا در مدینه توانست اصحاب و اهل بیت خود را براساس آموزههای مکتب خود تربیت کند تا مبلغ دین باشند.
در این همایش همچنین، اشعار و قصایدی از سوی شاعران و مدیحهسرایان اهل سنت در توصیف مناقب و فضایل نبی اکرم(ص) و شهر مدینه منوره قرائت شد.