حج 1403 در یک نگاه
28 نکته در باره حج تمتع امسال

عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ که بامداد ۲۴ اردیبهشت گذشته با بدرقه مسئولان بعثه و حج و زیارت کشورمان آغاز شده بود، بامداد یکشنبه ۲۳ تیرماه جاری و با بازگشت آخرین گروه از عوامل اجرایی و خادمان حجاج به کشور به پایان رسید .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در این عملیات که با عنایت الهی و تلاش های تمامی خادمان فرهنگی و اجرایی، بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و زیارت و دستگاههای همکار انجام گرفت، طی ۶۲ روز ۸۷ هزار و ۶۵۰ نفر حاجی و عوامل ایرانی حج بعد از عزیمت به سرزمین وحی و انجام اعمال و مناسک، به کشور بازگشتند.
در این میان، خدمات فرهنگی و اجرایی حج به بهترین نحو و با تلاش های شبانه روزی در حوزه های مختلف انجام گرفت.
سازمان حج و زیارت، بخشی از این خدمات را شرح داده است:
1- اعزام زایران کشورمان به دو صورت زایران مدینه قبل و مدینه بعد از استانهای مختلف انجام گرفت و نخستین پرواز از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) و آخرین پرواز به فرودگاه شهید صدوقی یزد صورت پذیرفت .
2- در این مدت، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) وظیفه نقل و انتقال هوایی زایران را از ۲۱ ایستگاه پروازی به عهده داشت و بازگشت زایران ایرانی نیز به ۲۱ ایستگاه پروازی انجام گرفت .
3- پرواز زایران ایرانی به مقصد فرودگاههای مدینه منوره و جده انجام گرفت و بازگشت زایران نیز از این دو فرودگاه به میهن اسلامی انجام پذیرفت.
4- نقل و انتقال زایران ایرانی در سرزمین وحی به طور کامل و دقیق و براساس برنامه ریزی ها و دستورالعمل های از پیش تدوین شده انجام گرفت .
5- برای نخستین بار، تمامی زایران ایرانی فاصله شهرهای مدینه تا مکه و بالعکس را با قطار سریع السیر حرمین طی کردند، موضوعی که در سنوات قبل با اتوبوس بین شهری انجام می گرفت.
6- نقل و انتقال زایران با قطار ، فاصله زمانی انتقال با اتوبوس را از ۹ ساعت به ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش داد که نه تنها در سرعت انتقال زایران اثرگذار بود بلکه باعث ایجاد امنیت و آسایش بیشتر حجاج کشورمان شد. این اقدام به صورت کاروانی فقط برای حجاج ایرانی صورت گرفت که رضایتمندی زایران را به عهده داشت .
7- «زیارت دوره» در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه برای زایران کشورمان برقرار بود و زایران در مدت حضور ، بهره معنوی را از زیارت دوره کسب کردند.
8- خدمات حمل و نقل درونشهری در مکه مکرمه به صورت شبانه روزی برای زایران کشورمان برقرار بود و زایران کشورمان برای عزیمت از هتل به حرم و بالعکس از اتوبوس های تدارک دیده شده استفاده کردند.
9- خدمات حمل و نقل بین شهری تا آخرین ساعات حضور زایران در سرزمین وحی به زایران ارایه شد.
10- کار نقل و انتقال زایران کشورمان به مشاعر مقدسه طی ۷ مرحله و با اتوبوس های ترددی بر اساس دستورالعمل های تعیین شده و مطابق زمانبندی دقیق انجام گرفت .
11- خدمات بهداشتی و درمانی به نحو مطلوب و شایسته ای در شهرهای مکه مکرمه ، مدینه منوره و مشاعر مقدسه به زایران کشورمان ارایه گردید.
12- طبخ و توزیع غذای زایران ایرانی در چهار آشپزخانه مدینه منوره و مکه مکرمه (دو آشپزخانه در مدینه و دو آشپزخانه در مکه) توسط آشپزهای مجرب ایرانی و براساس دستورالعمل ها و با نظارت کامل انجام گرفت .
13- در طبخ و توزیع غذای زایران کشورمان که به صورت پخت متمرکز انجام گرفت، ذائقه ملی مردم کشورمان مورد توجه واقع شد و تغذیه مطابق نظرات کارشناسان تغذیه و براساس استانداردها انجام پذیرفت.
14- در طبخ غذای زایران ایرانی از محصولات و مواد با کیفیت مانند گوشت گرم ، سبزیجات تازه، میوه و برنج با کیفیت موجود در بازار عربستان استفاده شد.
15- با وجود گرمای هوا، بحمدالله هیچ گزارشی از غذای فاسد و نامطلوب ارایه نگردید و غذا مطابق استانداردهای بهداشتی تقدیم زایران شد.
16- تمامی زایران کشورمان به زیارت روضه منوره در مدینه النبی مشرف شدند.
17- هتل های مدینه منوره در منطقه مرکزی قرار داشت که همه زایران در مدت زمان اندکی فاصله هتل تا حرم را به صورت پیاده طی می کردند.
18- همه زایران ایرانی ۵ روز را مدینه منوره حضور داشتند و از فضای معنوی شهر پیامبر، بهره معنوی را کسب نمودند.
19- فضای مناسب در ایام تشریق در سرزمین عرفات مهیا شد و چادرهای زایران ایرانی به کولرهای جدید و سیستم خنک کنندگی پیشرفته مجهز گردید.
20- علیرغم گرمای شدید هوا و مشکلات ایجاد شده برای زایران کشورهای مختلف ، با تدابیر اندیشیده شده از سوی دست اندرکاران اجرایی و مرکز پزشکی حج و زیارت، کمترین آسیب از این حیث به زایران ایرانی صورت گرفت و زایران ایرانی در سلامت کامل اعمال و مناسک را انجام دادند .
21 - تمامی هتل های زایران ایرانی مطابق استانداردهای موجود در عربستان و زیر نظر کمیسیون اسکان در حج تمتع امسال اجاره شد .
22- تعداد ۶۳ هتل در مکه و ۱۹ هتل در مدینه منوره ، محل اسکان زایران ایرانی در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ بود .
23- ماموران واحد راهنمایی حجاج ایرانی در مکه مکرمه و مشاعر مقدسه به صورت شبانه روزی با کاورهای زردرنگ فعالیت کردند که در این مدت خدمات راهنمایی ، امداد ، و حتی برای نخستین بار خدمات ویلچر به زایران کم توان ارایه گردید.
24- خدمات حمل و نقل ترددی به صورت کامل در اپلیکیشن زیارت انجام گرفت و بخشی از زایران نیز در این اپ موبایلی عضو شده و از دستاوردهای آن استفاده کردند.
25- مسئولان بعثه و حج وزیارت کشورمان در طول موسم در کنار زایران حضور فعالانه ای داشته و با بازدیدهای سرزده به رفع نقاط ضعف مبادرت کرده و اولویت خود را کسب رضایتمندی زایران در طول موسم قرار دادند.
26- کار آسیب شناسی عملیات حج تمتع پس از عملیات تشریق مورد توجه قرار گرفت تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف، عملیات اجرایی در سنوات آتی بیش از پیش بهبود یابد.
27- زایران کشورمان در حج تمتع امسال مطابق دستورالعمل ها رفتار کرده و ضمن رعایت قوانین کشور میزبان ، همانند همیشه به الگویی از زایران نمونه تبدیل شدند.
28- زایران کشورمان در پایان موسم حج تمتع امسال،رضایت نسبی خود را از عملیات حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام داشتند.