روش ها و مدل های احسان در قرآن کریم
معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت مفهوم احسان و روش ها و مدل های احسان و نیکوکاری در قرآن کریم ، تصریح کرد: این مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی یک مفهوم کاربردی و مورد نیاز انسان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین منصور میر احمدی معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری امروز در مراسم تواصی به حق درجمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری در ادامه بحث بررسی مفهوم احسان در قرآن کریم، به روش ها و مدل های احسان و نیکوکاری و کاربرد این واژه درآیات قرآن اشاره و تصریح کرد: این مفهوم در زندگی فردی و اجتماعی یک مفهوم کاربردی و مورد نیاز انسان است.
وی با اشاره به آیه 83 سوره بقره" وَ إِذْ أَخَذْنا میثاقَ بَنی إِسْرائیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللَّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً...- و (یاد آرید) هنگامی که از بنی اسرائیل عهد گرفتیم که جز خدای را نپرستید و نیکی کنید درباره پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران، و به زبان خوش با مردم تکلّم کنید ..." اظهار داشت: این آیه به پنج نکته از جمله دعوت به پذیرش توحید اشاره دارد و منزلت احسان به حدی است که بلافاصله بعد از توحید و عبادت به آن پرداخته شده است.
حجت الاسلام والمسلمین میر احمدی ادامه داد: در کنار توحید ، احسان به والدین مطرح شده که اهمیت نیکوکاری را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه تعبیر "بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً " نشانه توجه توامان به پدر و مادر بدون هیچگونه تبعیضی است، اظهار داشت: دراولویت بندی سپس اقوام و خویشاوندان و یتیمان و نیازمندان مورد توجه قرار گرفته اند.
معاون بین الملل بعثه یکی دیگر از معانی احسان را نیکو سخن گفتن با دیگران عنوان کرد و گفت: ممکن است که نتوان به همه احسان کرد اما می توان با دیگران به نیکی سخن گفت.
وی افزود: تعبیر"قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً" همه مردم را در یک جایگاه قرار می دهد و تفاوت نژادی، مذهبی ، سنی و ... مورد توجه قرار نگرفته است .
وی اضافه کرد: اگر در سخن گفتن با دیگران به جایگاه افراد توجه نداشته باشیم و احسان و نیکوکاری را در زندگی و شخصیت خود تحقق ببخشیم آن وقت می توانیم بگوییم پرتوی از احسان در وجود ما شکل گرفته است.