اهداف بعثت پیامبر از نگاه آیات و روایات

مدیر جذب و سازماندهی بعثه در جلسه تواصی به حق با اشاره اینکه اهداف بعثت پیامبر در آیات قرآن تحت عناوین مختلف مطرح شده است، تصریح کرد: از اهداف زیربنایی بعثت انبیاء فراخوانی مردم به توحید و پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین غلام‌عباس عشرتی که امروز در جمع کارکنان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در نمازخانه این مجموعه سخن میگفت، افزود: توحید نقطه مقابل طاغوت است و این دو با هم قابل جمع نیستند.


وی با اشاره به آیه 36 سوره نحل "وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیهِ الضَّلَالَةُ- ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید گروهی هدایت یافتند و گروه دیگر (از طریق عناد و لجاج) شایسته ی گمراهی و ضلالت شدند، اظهار داشت: بر طبق این آیه بعثت پیامبران به نژاد، قبیله، منطقه و... خاصی تعلق ندارد و خداوند می فرماید: ما رسولان را در میان تمام امت ها فرستادیم.


مدیر جذب و سازماندهی بعثه مقام معظم رهبری دعوت به توحید و دوری از طاغوت، قابل جمع نبودن خداپرستی و توحید با سلطه طاغوتیان و ستمگران، مبارزه با ستمگران با کسب قدرت معنوی از طریق عبادت کردن باریتعالی و گرایش به توحید و یگانه پرستی انسان را از دیگر پیام های این آیه برشمرد و گفت: نمونه بارز آن ایران اسلامی است که از روز اول انقلاب بر مدار توحید حرکت کرده و در مقابل استعمارگران ایستاده است.



وی در ادامه به خطبه 147 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: خداوند پیامبر را فرستاد برای اینکه انسان ها از طاعت شیطان دوری و به طاعت خداوند گرایش پیدا کنند .


حجت الاسلام والمسلمین عشرتی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) می فرماید: هدف از بعثت، تکمیل عقل بشر است، اظهار داشت: در کتاب اصول کافی آمده است: " وَ لَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیاً وَ لَا رَسُولًا حَتّی یسْتَکمِلَ الْعَقْلَ، وَ یکونَ عَقْلُهُ أَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ جَمِیعِ أُمَّتِه - خداوند، هیچ پیامبر و رسولی را جز بر تکمیل خرد، مبعوث نفرمود، و خرد او بالاتر از عقول امّت وی است.


وی گفت: یکی ازمهم ترین اهداف آموزش مردم به دست پیامبران، تکامل عقلانی بشراست، ازاین رو باید عقل و دانش هرپیامبری، ازعقل و دانش امّت وی بالاتر و برتر باشد.


وی افزود: خداوند یادآوری نعمت های الهی و فراموش نکردن آنها را نیز جزو دستورهای انبیاء قرارداده است.