خادمان معنویت؛
نقش پنهان اما پررنگ مسئول فرهنگی در هتل
وقتی حجم بالای اجراییات و فرصت کم حضور در مدینه بر برنامههای فرهنگی سایه میاندازد، وظیفه مسئول فرهنگی در پیگیری شبانهروزی مسائل فرهنگی و طرحهای معنویتافزا پررنگ میشود.
هر هتل در عمره مفرده، گروه میزبانی به سرپرستی مدیر ثابت هتل دارد که شامل معاون و اعضای اجرایی همچون خانهدار، آشپز، مسئول پذیرایی، مسئول استقبال و مسئول فرهنگی میشود. جمع این افراد گروهی را تشکیل میدهند که هدفش افزایش رفاه و معنویتبخشی برای زائر است؛ بنابراین مجموع خدمات این گروه فضایی را فراهم میکند که در معنویت زائر اثرگذار است و فقط مسئول فرهنگی عهدهدار آن نیست.
در واقع مسئول فرهنگی هتل بازوی اجرایی و فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری است و وظیفهاش پیگیری شبانهروزی مسائل فرهنگی کاروانها و برنامهها و تمهیدات معنویتبخش برای زائر ست؛ به ویژه هنگامی که در سایه حجم بالای کارها و تعدد زائران مسائل فرهنگی مغفول قرار گیرد.
البته مسئول فرهنگی معمولاً در امور اجرایی ورود میکند و با این کار خودش را به زائر و کاروان نزدیکتر میسازد تا زمینه و صمیمیت لازم برای تبادل نظر، طرح سؤال یا درخواست از سوی زائر فراهم شود و از سوی دیگر او نیز بتواند در آسودگی خاطر زائر نقش بیشتری ایفا کند.
بعثه مقام معظم رهبری سیاستها و برنامههای مختلفی را برای معنویتبخشی و معرفتافزایی به زائران عمره مفرده طراحی کرده است و مسئولان فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی بعثه در هتلها با حمایت روحانی و مدیر کاروان شرایطی بهرهمندی بیشتر زائر از فرصت حضور در سرزمین وحی و شهر پیامبر(ص) را فراهم میکنند.
به همین مناسبت به سراغ مغروری، مسئول فرهنگی هتل روضة المختاره رفتیم. او در ضمن گفتوگوی خود شرح مختصری درباره ویژهبرنامههای مناسبتی بعثه و برنامههای فرهنگی همچون برگزاری محافل انس و معرفت، مدینهشناسی، آموزش مناسک جلسات ویژه بانوان، زیارت دوره معمول و زیارت دوره نخبگان و جوانان و فعالیتهای اختصاصی چون تکریم زوجهای جوان، نوجوانان در سن تکلیف، نقاشی کودکان و آموزشهای روخوانی قرآن و نماز ارائه داد.