علیرضا بیات در همایش مدیران حج و زیارت :

۵۵ درصد زائران حج ۱۴۰۴ ، بانوان هستند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ۵۵درصد زائران حج آینده را بانوان تشکیل می دهند ، از تدوین دستورالعملی برای حضور بانوان دستیار در کاروان‌های بالای ۱۶۵ نفر و بالای ۵۵ درصد از بانوان در حج ۱۴۰۴ خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، علیرضا بیات در همایش آموزشی - توجیهی مدیران کاروان ها و مجموعه‌های حج ۱۴۰۴ استان‌های تهران، قزوین، البرز، کاشان، مرکزی و قم  با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: معتقدم متناسب با حضور پررنگ بانوان، نیازمند مداخله آنان در تصمیم گیری ها هستیم و بدنبال این هستیم از خانم هایی که تجربه دستیاری و حضور در عرصه خدمت رسانی داشته اند به عنوان مشاور برای طرح و ایده در خصوص زائران خانم و خدمت‌رسانی هرچه بهتر به آن‌ها استفاده کنیم .


رئیس سازمان حج و زیارت افزود : برای حج آتی دستورالعملی برای حضور دستیار خانم در کاروان‌های بالای ۱۶۵ نفر و بالای ۵۵ درصد از بانوان تدوین شده و بدنبال تمهیداتی برای عملیاتی شدن این موضوع در حج امسال هستیم که در صورت فراهم شدن شرایط، اجرایی خواهد شد.


علیرضا بیات گفت : حدود شش هفته تا آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۴ باقی مانده که می بایست تمهیدات لازم برای زائران در نظر گرفته شود و تاکنون برنامه‌ریزی های سازمان ، طبق زمانبندی مدنظر به خوبی پیش رفته و مشکلی در مسیر خدمت رسانی به حجاج وجود ندارد.


بیات با اشاره به جایگاه والای خدمتگزاری برای ضیوف الرحمان تاکید کرد: باید بدانیم که در چه جایگاهی قرار گرفته ایم و در چه مسیری قدم گذاشتیم و در این صورت ارزش خدمت رسانی را نعمت الهی می‌دانیم و برای جلب رضایت و آرامش زائر از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.


رییس سازمان حج و زیارت عملیات حج را به  دو بخش ستاد و میدان تقسیم کرد و گفت : کار ستاد ، سیاستگزاری و توجه به صدور دستورالعمل ها و برنامه ریزی هاست و کار میدان نیز ، حضور مدیران کاروان ها ، مجموعه ها و عوامل در طول عملیات است، که این دو به مثابه دو بال در کنار یکدیگر هستند تا به هدف والای خدمت رسانی برسیم.


وی با بیان اینکه کارگزاران وظیفه میدان را عهده دار هستند گفت: اعتقاد دارم که شما باید در تصمیم گیری های مهم ستاد مشارکت داشته باشید چرا که در کنار زائران هستید و نیازمندی ها را به خوبی احساس می کنید و این مشارکت منتج به ارتقاء سطح خدمت رسانی می‌شود و در هر برنامه ریزی و تصمیم گیری برای میدان عملیات ، شما را در کنار خود می دانیم و قدرشناس خدمت رسانی مخلصانه هستیم .


علیرضا بیات عدم ایستایی و توقف نداشتن در رویه های معیوب و ناکارآمد را ضرورت پیشرفت سازمان دانست و ابراز داشت : برای زائری که یک عمر چشم انتظار یک سفر معنوی بوده و شاید برای اکثر این عزیزان هیچ‌گاه چنین تجربه‌ای تکرار نشود باید هرساله درحال آسیب‌شناسی فرایندها باشیم و توجه داشته باشیم رویکرد و نگاه زائر امروز با دهه های قبل تغییرات چشمگیری کرده بنابراین باید مطابق شرایط روز حرکت کرد و دائما مطالعه صورت گیرد تا با ارتقاء سطح خدمات، فضا برای حداکثر بهره‌برداری معنوی زائر فراهم شود‌.


وی در ادامه با اشاره به تاکیدات کشور میزبان مبنی بر کاهش عوامل به حدود یک درصد گفت : سعی کرده ایم علی‌رغم کاهش نیروها ، کیفیت خدمات را حفظ کنیم و طبق برنامه‌ریزی‌ از عوامل متخصص بومی در هتل ها یا آشپزخانه استفاده خواهیم کرد.


بیات پیرامون دغدغه زائران پیرامون وسائل ارتباطی شان با ایران و تسهیل استفاده از اینترنت باکیفیت هم گفت : همه ساله مشکلاتی به علت کندی اینترنت هتل ها وجود دارد که برای رفع آن‌ سناریوهایی را مدنظر داریم و با اپراتورهای داخلی مذاکراتی شده تا خلل سنوات قبل رفع شود .


رییس سازمان حج وزیارت درباره عملیات عمره نیز توضیح داد: قرار بود در عمره امسال که بعد از ۱۰ سال آغاز شده بود ۱۷۵ هزار نفر را اعزام کنیم که این رقم با برنامه ریزی خوب صورته گرفته به ۲۱۰هزار نفر میرسد و بدنبال این هستیم عمره سال آینده را نیز از نیمه محرم آغاز کنیم و هدف گزاری روی اعزام ۴۰۰ هزار نفر است که احتمالا بازهم افزایش یابد 


بیات افزود: این تعهد را می‌دهم که همه تلاشمان را خواهیم کرد که با کمترین هزینه ممکن، بالاترین کیفیت و برنامه ریزی برای حداکثر ظرفیت اعزام، خدمت‌گذار مشتاقان سفر به سرزمین وحی باشیم.


پایان پیام  /