«احرام جوانه‌ها»؛ مدرسه‌ای برای تقویت هویت دینی در مدینه + فیلم

حجت‌الاسلام درخشان ضمن تبیین برنامه‌های متنوع نوروزی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه بیان کرد: کودکان و نوجوانان با شرکت در مراسم احرام جوانه‌ها هویت خود را در این شهر مقدس بازمی‌یابند و می‌آموزند که چگونه از میراث فرهنگی و دینی خود بهره ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام درخشان، مجری برنامه احرام جوانه‌ها در مدینه، از مربیان کودک و نوجوان و از شاگردان حجت‌الاسلام راستگو است که مسیر استادش را در برنامه‌های فرهنگی پی می‌گیرد. با او درباره ویژه برنامه احرام جوانه‌ها در ایام نوروز مدینه منوره و به طور کلی نقش برنامه‌های فرهنگی و تقویت بنیه دینی نوجوانان به گفت‌وگو نشستیم.



وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: برنامه‌ها در ایام نوروز به‌گونه‌ای طراحی شده است که علاوه بر معرفی فضائل محل نزول وحی، به شناخت دانش‌آموزان از این سرزمین کمک کند. در مدینه، حضور بیش از ۱۳ معصوم (ع)، تولد ۹ امام (ع) و وجود مرقد مطهر حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه مظلوم بقیع(علیهم السلام) و همین طور اماکن مقدسی چون مسجد قُبا، مسجد شجره، کوه‌های اُحد و ثور و مشربه ام ابراهیم، ظرفیت فرهنگی و دینی عظیمی برای آموزش فراهم کرده است.


تلفیق ارزش‌های اسلامی با سنت‌های نوروزی


حجت‌الاسلام درخشان در ادامه اظهار کرد: یکی از اهداف ما، تلفیق ارزش‌های اسلامی با سنت‌های نوروزی است. از این طریق، کودکان و نوجوانان می‌آموزند که چگونه از این دو منبع غنی بهره‌برداری کنند؛ از این‌رو برنامه‌های متنوعی شامل کارگاه‌های آموزشی برای والدین و دانش‌آموزان، داستان‌گویی، مسابقات فرهنگی، برگزاری هفت‌سین اسلامی و فعالیت‌های اجتماعی تدارک دیدیم.



وی در توضیح برنامه‌ها بیان کرد: در این کارگاه‌ها، والدین و دانش‌آموزان با تلاوت قرآن، حفظ آیات و سوره‌های کوتاه و بررسی معانی آن‌ها آشنا می‌شوند. این جلسات به شیوه تعاملی برگزار می‌شود تا کودکان به مشارکت فعال تشویق شوند. همچنین داستان‌های اسلامی را برای کودکان روایت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم که با استفاده از خلاقیت خود، نمایش‌هایی با مضامین اخلاقی و دینی اجرا کنند. این فعالیت به تقویت مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی آن‌ها کمک می‌کند.


مجری برنامه‌های نوجوانان در مدینه در معرفی سایر برنامه‌ها بیان کرد: برگزاری مسابقات در زمینه‌های مختلف، مانند نقاشی، داستان‌نویسی و شعرخوانی با مضامین دینی و نوروزی، فرصتی است تا خلاقیت ها و توانمندی‌های هنری دانش‌آموزان شکوفا شود. همچنین به کودکان آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانند عناصر هفت‌سین را با مفاهیم اسلامی مرتبط کنند. برای مثال، سمنو را به عنوان نماد رشد و برکت و سبزه را به عنوان نماد زندگی و طراوت معرفی می‌کنیم.



حجت‌الاسلام درخشان در خصوص تأثیرات این برنامه‌ها بر دانش‌آموزان تأکید کرد: از جمله تأثیرات مثبت این برنامه‌ها تقویت هویت فرهنگی و دینی است. در این برنامه‌ها در مدینه دانش‌آموزان احساس هویت بیشتری پیدا می‌کنند و می‌آموزند که چگونه از میراث فرهنگی و دینی خود بهره ببرند. افزایش تعاملات اجتماعی نیز از دیگر نتایج این برنامه‌هاست. فعالیت‌های گروهی و کارگاه‌های آموزشی، روابط بین دانش‌آموزان را تقویت کرده و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را افزایش می‌دهد.


وی همچنین به رشد خلاقیت و تفکر انتقادی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های هنری و مسابقات باعث می‌شود که کودکان تفکر خلاقانه‌تری داشته باشند و توانایی‌های خود را در زمینه‌های مختلف به نمایش بگذارند. تأکید بر نیکوکاری، احترام به بزرگ‌ترها و همکاری با یکدیگر از جمله ارزش‌های اخلاقی است که در این فعالیت‌ها تقویت می‌شود.



حجت‌الاسلام درخشان در توصیه به والدین و جامعه اظهار کرد: والدین باید به اهمیت این برنامه‌ها توجه کنند و با فرزندان خود درباره ارزش‌های دینی و فرهنگی گفت‌وگو داشته باشند. همچنین، تشویق والدین به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی می‌تواند در تقویت این ارزش‌ها مؤثر واقع شود. 


وی در پایان گفت: جامعه نیز باید فضایی را فراهم کند که در آن کودکان و نوجوانان بتوانند آزادانه عقاید و خلاقیت‌های خود را ابراز کنند و از حمایت‌های لازم برخوردار شوند. امیدوارم که با همکاری یکدیگر بتوانیم در جهت تربیت نسلی آگاه و متعهد به ارزش‌های دینی و فرهنگی تلاش کنیم.