کارشناس مذهبی :

امام مجتبی (ع) واسطه احسان امت اسلام است + فیلم

سخنران بعثه مدینه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که احسان به برکت امام حسن(ع) به امت بخشیده شده است. به این معنا که حضرت واسطه این نعمت الهی هستند و خداوند به‌واسطه ایشان، توفیق نیکوکاری و انجام اعمال خیر را به انسان‌ها عنایت کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری، سخنران دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه، در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج به شرح کرامت‌های امام حسن مجتبی (ع) پرداخت و اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمودند: «بِى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَیتُم وَ بِالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ»، یعنی «به‌وسیله من هشدار داده شدید، به‌وسیله علی (ع) هدایت می‌یابید، به‌وسیله حسن (ع) احسان می‌شوید و به‌وسیله حسین (ع) خوشبخت می‌گردید و بدون او دچار شقاوت خواهید شد.»


وی افزود: اینکه پیامبر (ص) در این حدیث فرمودند به برکت امام مجتبی (ع)، خداوند توفیق انجام کارهای نیک را به شما عنایت کرده است، نشان از جایگاه امام حسن (ع) در تحقق احسان در امت پیامبر(ص) دارد. به همین منظور ، باید ابتدا مفهوم احسان را از دیدگاه اولیای دین بررسی کنیم.



حجت‌الاسلام وزیری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی دیگر می‌فرمایند: «الإحسانُ هُوَ أن تعبُد اللهَ کأنَّک تراه، فإنْ لم تکُنْ تراه فإنَّه یَراک»، یعنی احسان واقعی، عبودیت محض خدای متعال است. عبادت باید به‌گونه‌ای باشد که گویی خداوند را با چشم سر می‌بینی. اگرچه خداوند با چشم ظاهری دیدنی نیست، اما یقین به حضور او باید به حدی باشد که انسان در نماز و عبادت خود احساس کند در محضر پروردگار ایستاده است. و اگر چنین یقینی حاصل نشد، باید دست‌کم باور داشت که خداوند همواره ناظر بر اعمال ماست.


وی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری از پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: «جُبِلتِ القلوبُ علَى حبِّ مَن أحسنَ إلیها، وبُغضِ من أساءَ إلیها»، یعنی دل‌های مردم به‌گونه‌ای سرشته شده که هر کس به آنها نیکی کند، محبوب‌شان خواهد شد. امام حسن (ع) نیز که نام‌شان از ریشه «حسن» و «احسان» گرفته شده، واسطه این نعمت الهی هستند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند که احسان به برکت امام حسن (ع) به امت بخشیده شده است. بنابراین، نیکوکاری در جامعه اسلامی باید به واسطه امام حسن(ع) توسعه یابد.


سخنران دفتر نمایندگی بعثه در مدینه ، در ادامه سخنان خود به حدیثی از امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره کرد و گفت: «علیک بالاحسان فأنه افضل زراعة و اربح بضاعة»، یعنی اگر به دنبال بهترین کشت و سودآورترین تجارت هستید، احسان کنید. خداوند متعال نیز در قرآن می‌فرماید: «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا» (انعام: 160)، یعنی هر کس کار نیکی انجام دهد، ده برابر آن پاداش خواهد گرفت. در حالی که هیچ تجارت دنیوی چنین سودی ندارد، احسان پاداشی چندین برابر دارد و حتی گاهی از این مقدار نیز فراتر می‌رود.



وی در ادامه با استناد به آیه‌ای دیگر از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ» (بقره: 261)، یعنی پاداش احسان همچون دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند برای هر که بخواهد چندین برابر می‌کند. بر این اساس، پاداش احسان می‌تواند تا هفتصد برابر افزایش یابد و در انتهای آیه نیز تأکید شده که خداوند آن را به هر میزان که بخواهد مضاعف می‌کند. امیرالمؤمنین علی (ع) در روایت دیگری فرمودند: «نِعْمَ زادُ الْمَعادِ الاِحْسانُ اِلَى الْعِبادِ»، یعنی بهترین توشه برای آخرت، نیکی به بندگان خداست.


حجت‌الاسلام وزیری در پایان به روایت‌های فراوان از احسان امام حسن (ع) در کتب روایی شیعه و اهل سنت اشاره کرد و گفت: یکی از این جلوه‌ها، عبادت و عبودیت ایشان است. جلوه دیگر، تجلی فضل و کرم ایشان بود به‌گونه‌ای که دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا تقسیم کرد. امام حسن (ع) اهل احسان و کمک به فقرا بود، درحالی‌که خود زندگی بسیار ساده‌ای داشت. ایشان هیچ‌گاه کسی را که از او درخواست کمک می‌کرد، ناامید نمی‌ساخت.