استدلال های عقلی برای آفرینش خلقت به نحو «احسن»

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی با تبیین استدلال های عقلی برای آفرینش خلقت به نحو «احسن» ، اظهار داشت: اگر خداوند به بهترین وجه خلقت کرده است انتظار دارد در جایگاه و موقعیت خود بهترین عمل را انجام دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی‌‌‌، معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری ظهر امروز دوشنبه (اول اردیبهشت) در برنامه «تواصی به حق» که در جمع نمازگزاران و در نمازخانه سازمان حج و زیارت برگزار شد، در ادامه مباحث گذشته خود درباره مفهوم «احسان» در قرآن، گفت که «عمل و رفتار نیک»، اولین معنایی است که از این مفهوم اراده می شود.


وی افزود: دومین معنای احسان و مشتقات آن در قرآن، «انجام نیک» است که شیوه انجام یک عمل را مورد توجه قرار می‌دهد.


معاون بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیه ۷ سوره سجده که می فرماید: "الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ ۖ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِینٍ- همان کسی که آنچه را آفرید نیکو ساخت، و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد، اظهار داشت: این آیه تاکید دارد که عمل خلقت به بهترین وجه ممکن صورت گرفته است.


حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی، با بیان اینکه آیه 7 سوره مبارکه سجده به 2 نکته تاکید دارد، خاطرنشان کرد: نکته اول این است که اعضا و جوراح موجودات به گونه‌ای آفریده شده که تمام نیازهای درونی آن موجود را کفایت می‌کند؛ دومین نکته آنکه بین این اعضا و جوارح، هماهنگی کاملی وجود دارد تا یک غایت نهایی را دنبال کنند.



وی ادامه داد: به طورمثال تمام نیاز انسان برای تعالی در اعضا و جوارح او وجود دارد، یعنی انسان به بهترین شکل ممکن آفریده شده است.


معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای خلقت آفرینش به نحو احسن دلایل عقلی و استدلالی وجود دارد، گفت: یکی از دلایل این است که اگر خداوند می‌توانست بهتر از این خلق کند و نکرد، یعنی فقدان «قدرت»، «فکر» یا «جود» در میان است، در حالی که عالم مطلق، عالم، قادر و جواد مطلق است.


حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی در ادامه با اشاره به برخی شبهاتی که درباره خلقت آفرینش به نحو احسن مطرح می شود، گفت: مثلاً می پرسند که اگر خلقت به بهترین شکل ممکن صورت گرفته است چرا برخی موجودات مشکل دارند یا زشت هستند؟ به طور مثال اگر گل با آن لطافت را با یک خار مقایسه کنیم می‌گوئیم تفاوت در این بین چیست؟


وی در پاسخ به این شبهه، رمز اصلی بروز شبهات اینچنینی را در قیاس های اشتباه انسانی عنوان کرد و گفت: اگر از بالا نگاه کنیم، هیچ نقصی در خلق این دو وجود ندارد و هرکدام غایت خود را دنبال می‌کنند.



حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی در پایان متذکر شد: اگر خداوند به بهترین وجه خلقت کرده است انتظار دارد بهترین وجه در عمل و رفتار هم از ناحیه انسان ها صورت گیرد یعنی اینکه در جایگاه و موقعیت خود بهترین عمل را انجام دهیم.