فضیلت اقامت در مدینه

مدینه منوره دیاری است که پیامبر خدا آن را برای زندگی خود برگزیدند و در سخنان بیشماری از آن تمجید کردند و زمانی که از مکه بیرون آمدند، فرمودند: «خدایا، مرا از دوست داشتنیترین سرزمین نزد من بیرون کردند، مرا در سرزمینی که دوستداشتنیترین سرزمین نزد توست، وارد کن».
بهگزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، درحالی که شمارش معکوس برای اعزام زائران خانه خدا از کشورمان به سرزمین وحی آغاز شده و زائران خانه خدا مشغول مهیا شدن برای رفتن به این سفر معنوی هستند، گروهی از زائران ابتدا قرار است در مرحله اول سفر خود وارد شهر مدینه شوند و گروه دیگر در پایان سفرشان به مدینه منوره مشرف خواهند شد.
اما فرقی در زمان یا دوره اقامت آنها در مدینه منوره نیست چون بههرحال این عزیزان از نعمات ماندن در شهر مدینه بهرمند خواهند شد و بد نیست کمی از فضیلتهای اقامت در مدینه بگوییم: بهگفته بسیاری از علما جای جای مدینه نشان از آثار انسان کامل؛ یعنی رسول خدا دارد و حق آن است که مسلمان معتقدی که به آن وارد میشود، ذره ذره خاک آن را ببوید و ببوسد و قدر نعمت بزرگی را که در پرتوِ نور نبوت نصیب او شده است، بداند.
حسن بن جهم از امام موسی بن جعفر سؤال کرد: آیا اقامت در شهر مکه افضل است یا مدینه؟ امام فرمود: «امام صادق در روز عید فطری به مسجدالنبی آمد و به رسول خدا سلام کرد و فرمود: «فَسَلَّمَ عَلَیْهِ فِی الْمَسْجِدِ ثُمَّ قَالَ قَد فُضّلنا النَّاسَ الیَومَ بِسَلامنا عَلَى رَسول الله ﷺ /ما به سلام بر رسول خدا بر همه مردم برتری داده شدهایم.»
از این حدیث شریف بر میآید که فضیلت سلام بر رسول اکرم آن قدر ارزشمند است که امام صادق اقامت در شهر مدینه را برگزید.
فضیلت مدینه منوره که وجود جسمانی رسول خدا را در خود دارد و محل حضور و توجه وجود برزخی و ملکوتی آن جناب است، سبب شده اقامت گزیدن در آن شرافتی خاص پیدا کند. از این رو دعا و درخواست از خدای متعال جهت این اقامت در توصیههای دینی وارد شده است.
مرحوم شهید در کتاب نفلیه بعد از نقل این دعا میفرماید: « مراد از «مستقر» دار دنیاست، چون خدای متعال فرموده است: (وَ لَکُم فی الأرض مستقر). آخرت نیز دار قرار است: (وَ إِنَّ الآخِرَةَ هِیَ دار القرار). این خود اهمیت و فضیلت اقامت در مدینه منوره را میرساند.
رسول خدا فرمود یک ماه مبارک رمضان در مدینه بودن بهتر از هزار ماه بودن در سایر شهرهاست».