سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری

سال 94 هجری شمسی، 1436 هجری قمری

سم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم و الحمد لله ربّ العالمین، و الصّلاة و السّلام علی سیّد الخلق اجمعین محمّد و آله الطّاهرین و صحبه المنتجبین و علی التّابعین لهم باحسان الی یوم الدّین.  و سلام بر کعبه‌ی شریف، پایگاه توحید و مطاف مؤمنان و

سم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم
و الحمد لله ربّ العالمين، و الصّلاة و السّلام علي سيّد الخلق اجمعين محمّد و آله الطّاهرين و صحبه المنتجبين و علي التّابعين لهم باحسان الي يوم الدّين.

 و سلام بر كعبه‌ي شريف، پايگاه توحيد و مطاف مؤمنان و مهبط فرشتگان؛ و سلام بر مسجدالحرام و عرفات و مشعر و منا؛ و سلام بر دلهاي خاشع و زبانهاي ذاكر و چشمهاي به بصيرت گشوده و انديشه‌هاي به عبرت راه يافته؛ و سلام بر شما حج‌گزاران سعادتمند كه توفيق لبّيك‌گويي به فراخوان الهي يافته و بر سر اين سفره‌ي پُرنعمت نشسته‌ايد.

 نخستين وظيفه، تأمّلي در اين لبّيك جهاني و تاريخي و هميشگي است: اِنَّ الحَمدَ وَ النِّعمَةَ لَكَ وَ المُلكَ، لا شَريكَ لَكَ لَبَّيك؛(۱) همه‌ي ستايشها و سپاسها از آنِ او، همه‌ي نعمتها از سوي او، و همه‌ي مُلك و قدرت متعلّق به اوست. اين است نگاهي كه به حج‌گزار در آغازين گامِ اين فريضه‌ي پُرمغز و پُرمعنا داده ميشود و ادامه‌ي اين مناسك، هماهنگ با آن، شكل ميگيرد و آنگاه همچون تعليمي ماندگار و درسي فراموش‌نشدني در برابر او گذاشته و تنظيم برنامه‌ي زندگي بر پايه‌ي آن، از او خواسته ميشود. فرا گرفتنِ اين درس بزرگ و عمل به آن، همان سرچشمه‌ي بابركتي است كه ميتواند زندگي مسلمانان را طراوت و حيات و پويايي بخشد و آنان را از گرفتاري‌هايي كه بدان دچارند -در اين دوران و در همه‌ي دورانها- برَهاند. بُت نفسانيّت و كبر و شهوت، بت سلطه‌جويي و سلطه‌پذيري، بت استكبار جهاني، بت تنبلي و بي‌مسئوليّتي، و همه‌ي بتهاي خواركننده‌ي جانِ گرامي انساني، با اين غريو(۲) ابراهيمي -آنگاه كه از عمق دل برآيد و برنامه‌ي زندگي شود- شكسته خواهد شد و آزادي و عزّت و سلامت، به جاي وابستگي و سختي و محنت خواهد نشست.

 برادران و خواهران حج‌گزار از هر ملّت و هر كشوري، در اين كلمه‌ي حكمت‌آموز الهي بينديشند و با نگاه دقيق به گرفتاري‌هاي دنياي اسلام بويژه در غرب آسيا و شمال آفريقا، براي خود با توجّه به ظرفيّتها و امكانات شخصي و محيطي، وظيفه و مسئوليّتي تعريف كنند و در آن بكوشند.

 امروز سياستهاي شرارت‌آميز آمريكا در اين منطقه -كه مايه‌ي جنگ و خونريزي و ويراني و آوارگي و نيز فقر و عقب‌ماندگي و اختلافات قومي و مذهبي است- از يك سو، و جنايتهاي رژيم صهيونيستي -كه رفتار غاصبانه در كشور فلسطين را به نهايتِ درجه‌ي شقاوت و خباثت رسانيده- و اهانت مكرّر به حريم مقدّس مسجدالاقصي و لگدكوب كردن جان و مال فلسطينيان مظلوم از سوي ديگر، مسئله‌ي اوّلِ همه‌ي شما مسلمانان است كه بايد در آن بينديشيد و تكليف اسلامي خود را در برابر آن بشناسيد. و علماي ديني و نخبگان سياسي و فرهنگي وظيفه‌اي بس سنگين‌تر دارند كه متأسّفانه غالباً مورد غفلت آنان است. علما به جاي برافروختن آتش اختلافات مذهبي، و سياسيّون به جاي انفعال در برابر دشمن، و نخبگان فرهنگي به جاي سرگرمي به حاشيه‌ها، درد بزرگ دنياي اسلام را بشناسند و رسالت خود را كه در پيشگاه عدل الهي، مسئول اداي آنند پذيرا گردند و از عهده‌ي آن برآيند. حوادث گريه‌آور در منطقه -در عراق و شام و يمن و بحرين- و در كرانه‌ي غربي و غزّه و در برخي ديگر از كشورهاي آسيا و آفريقا، گرفتاري‌هاي بزرگ امّت اسلامي است كه سَرانگشت توطئه‌ي استكبار جهاني را در آن بايد ديد و به علاج آن انديشيد؛ ملّتها بايد آن را از دولتهاي خود بخواهند و دولتها بايد به مسئوليّت سنگين خود وفادار باشند.

 و حج و اجتماعات پُرشكوه آن، برترين جايگاه ظهور و تبادل اين تكليف تاريخي است؛ و فرصت برائت كه بايد با شركت همه‌ي حج‌گزاران از همه‌جا مغتنم شمرده شود، يكي از گوياترين مناسك سياسي در اين فريضه‌ي جامع‌الاطراف است.

 امسال حادثه‌ي تلخ و خسارت‌بار مسجدالحرام، كام حاجيان و ملّتهاي آنان را تلخ كرد. درست است كه درگذشتگان اين حادثه كه در حال نماز و طواف و عبادت به ديدار حق شتافتند، به سعادتي بزرگ دست يافته و در حريم امن و رعايت و رحمت الهي آرميده‌اند ان‌شاءالله -و اين تسلّايي بزرگ براي بازماندگان آنها است- ولي اين نميتواند از سنگينيِ مسئوليّت كساني كه متعهّد امنيّت ضيوف‌الرّحمانند بكاهد. عمل به اين تعهّد و اداي اين مسئوليّت خواسته‌ي قطعي ما است.

والسّلام علي عبادالله الصّالحين

سيّدعلي خامنه‌اي
۴ ذي‌الحجّة ۱۴۳۶
۲۷ شهريور ۱۳۹۴

۱) كافي، ج ۴، ص ۳۳۵
۲) خروش

 


| شناسه مطلب: 13257







نظرات کاربران