انتظار زمینهساز تحقق حج ابراهیمی است

دبیر هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری انتظار را زمینهساز تحقق حج ابراهیمی، آینده پژوهی و وحدتآفرینی دانست.
حجتالاسلام صادق گلزاده، دبیر هیئت علمی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به نامگذاری حج سال 88 با عنوان حج و انتظار به خبرنگار شبستان گفت: بر اساس روایات حضرت مهدی (عج) هرساله در مراسم حج حضور دارند و همراه زایران مراسم را به جا میآورند و مولای منتظر در جایگاههای محدود، حدود جغرافیایی مشخص مانند عرفات حضور دارند. آن حضرت همه را میبینند اما در میان زایران تنها افرادی که ظرفیت لازم را داشته باشند، حضرت را میبیند و یا عطر وجود حضرت را استشمام مي کنند.
وی موضوع حج و مهدویت را دو موضوع گره خورده درهم دانست و اظهار کرد: زایر خانه خدا نمیتواند به دنبال یار و منتظر نباشد و شرایط منتظران را در خود ایجاد نکند.
حجتالاسلام گلزاده جهانشمولی حج را یکی از وجوه ارتباط حج و انتظار خواند و اذعان کرد: حضرت مهدی (عج) میآیند تا جهان را از معایب، مفاسد و اشکالات اصلاح و عدل الهی را در جهان پیاده کنند. در حقیقت عصر ظهور دنیای پر از امنیت، عدالت، صفا و صمیمیت، خیر و برکت و دنیای آزاد و آباد است. در مراسم حج نیز همه مسلمانان از سراسر دنیا میآیند تا پیام حج و انتظار، عبودیت و تسلیم در برابر خدا را دریافت کنند و پس از بازگشت به وطن آن را اجرا و تبلیغ کنند تا جامعه بشری را به این دو فرهنگ نزدیک کنند.
وی افزود: زایر خانه خدا با پوشیدن لباس احرام دوری از همه مظاهر دنیا و وابستگی به قوانین شفاف الهی را نشان میدهد تا منتظری باشد که امام زمان (عج) از او انتظار دارد.
وی بیان کرد: نقش اهل بیت(ع) در تفکر مهدوی، ابعاد مهدویت و انتظار، چالشهای فراروی تفکر مهدویت، انتظار در مکتب اهل بیت(ع)، وحدت و انتظار در نگاه اهل بیت(ع) و مشترکات مذاهب اسلامی درباره موضوع مهدویت از جمله موضوعات در دستور کار بخش فرهنگی معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری است.
رییس ستاد ساماندهی پاسخگویی دینی دفتر تبليغات اسلامي حوادث قدس و فلسطین را زخم التیام نیافته جهان اسلام دانست و تصریح کرد: موضوع مهدویت و آینده قدس، قدس و فلسطین در احادیث پیامبر، نشانههای ظهور در حوادث فلسطین از دیگر موضوعات در دستور کار بعثه است چرا که راهکار نجات فلسطین انتظار است زیرا انتظار استراتژی مقاومتآفرین و رهاییبخش برای قدس شریف و فلسطین و همه مظلومان تحت ستم است.
وی گفت: مقاومت اسلامی وقتی معنا پیدا میکند که امید به آینده یعنی انتظار وجود داشته باشد و مهدویت و امید به آینده رمز پیروزی مقاومتهای اسلامی است.
حجتالاسلام گلزاده انتظار را آیندهپژوهی، زمینهساز تحقق حج ابراهیمی و وحدتبخش و وحدتآفرین دانست.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از حجاج زنان هستند، ویژگیهای زن و خانواده منتظر، جایگاه زنان در جامعه مهدوی، نقش زنان در ترویج آموزههای دینی و توسعه فرهنگ انتظار از جمله مباحث مهمی است که امسال به آنها پرداخته مي شود.
وی از ایران به عنوان سرزمین انتظار یاد کرد و اذعان كرد: ایران مجموعهای از مردمانی است که مصادیق بارزی از منتظران حجت بن الحسن (عج) را تشکیل مي دهد. ظهور انقلاب ایران و حضور منابع و ظرفیتهای انسانی خداپرست و ولایتمدار در این مرز و بوم در بسياري از روایات وعده داده شده است.
وی بیان کرد: حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور به دیوار کعبه بین حجرالاسود و دیوار و رو به مقام تکیه میکنند و با توجه به اینکه ایران قبلهاش خلفالمقام است و يعني قبله ایرانیان رو به در کعبه است، اولین نگاه ولیالله الاعظم پس از ظهور به ایران و ایرانی است تا روزگار عدل جهانی و اجرای ارزشهای الهی پیاده شود.