استقبال حاجیان از برنامههای قرآنی در ایام حج چشمگیر است

یکی از قاریان بینالمللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جذابیت برنامههای قرآنی برای حاجیان کشورهای مختلف، گفت: استقبال حاجیان از برنامههای قرآنی جمهوری اسلامی ایران در ایام حج چشمگیر است.
«قاسم رضيعی» قاری بينالمللی و مسئول كاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع در سال 1387 در بخش نخست گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با اشاره به اينكه حضور كاروان قرآنی در سفر معنوی حج برطرف كننده سوءظنها نسبت به مكتب تشيع است، گفت: برپايی محافل قرآنی در موسم حج بايد با برنامهريزی و انسجام بيشتری صورت گيرد.
وی در ادامه اين گفتوگو با اشاره به پيشينهای از اعزام كاروانهای قرآنی به حج، گفت: قبل از پيروزی انقلاب اسلامی كاروانهای قرآنی به همت نيكوكاران و به صورت غيررسمی و غيردولتی به حج اعزام میشدند ولی بعد از انقلاب اسلامی به صورت منسجم و در قالب كاروانهای قرآنی توسط سازمان اوقاف و امور خيريه شكل گرفت و فرآيند انتخاب قاريان نيز در شورايی به نام «شورای عالی قرآن» صورت میپذيرد كه متشكل از افراد فعال در برنامههای قرآنی است.
اين قاری بينالمللی ادامه داد: تعداد اين افراد اعزامی بنا بر ظرفيت محدود حج در نوسان است و حتی در سالهای قبل گروههای 50، 70 و يا 100 نفره هم اعزام شدند و هماكنون به حدود 30 نفر رسيده است كه در سال 87 متشكل از 29 قاری و يك نماينده از سازمان اوقاف و امور خيريه بود.
رضيعی در پاسخ به اين پرسش كه آيا افراد اعزامی كاروان قرآنی، موظف به اجرای برنامههايی از پيش تعيين شده هستند، گفت: بله، به عنوان مثال برنامههای اجرا شده توسط گروه اعزامی سال 87 شامل؛ تلاوت در مراسمهای بعثه مقام معظم رهبری، تلاوت و تواشيح در مراسم سخنرانیها و همايشهای مختلف، مراسم دعای كميل و ندبه بود.
وی افزود: از جمله ديگر موارد، حضور در مراسم قرائت دعای عرفه، شركت در مراسم برائت از مشركين، تلاوت قرآن و اقامه اذان در اوقات شرعی در سرزمين منا و عرفات، پنج شب تلاوت در مسجدالحرام، تلاوت در كاروانهای مختلف ايرانی و ساير كاروانهای غيرايرانی و برای اولينبار جلسات تلاوت قرآن در حج كه به صورت برنامه زنده راديويی از راديو جمهوری اسلامی ايران پخش شد و شركت در برنامههای تلويزيونی توليدی با همكاری صدا و سيما نيز انجام شد.
اين قاری بينالمللی استقبال حاجيان ساير كشورها از اين مراسم به ويژه در مسجد الحرام را بسيار چشمگير دانست و اظهار كرد: در سالهای قبل شرطههای مسجدالحرام سختگيریهای بیموردی برای اجرای اين مراسم از خود نشان میدادند و در سال 87 هم درست اول اجرای اين مراسم مجدداً اين مزاحمتها برای به هم زدن اين محافل مشاهده شد ولی بعد از هماهنگی با مسئولان امنيتی ذیربط در شبهای بعد نه تنها اين مزاحمتها برطرف شد، بلكه مسئولان و شرطهها هم در اين مراسم شركت میكردند و مراسم را با گوشی همراه خود ضبط میكردند.
رضيعی در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين حساسيت و دريافت مجوز برای برپايی محافل قرآنی فقط برای ايرانيان اعمال میشود، بيان كرد: به طور كلی به روحانيون كشور عربستان اجازه داده میشود كه حلقهها و جلسات تدريس احكام برپا كنند و حتی جايگاههای ويژهای برای اينكار تعبيه شده و جلسات قرائت قرآن و رفع اشكال قرائت به طور گسترده برگزار میشود و به نظر من در اين زمينه بايد با جسارت بيشتری عمل كرد و اگر از طرف ما برای برپايی اين حلقهها درخواست شود، مجوز لازم هم كسب خواهد شد تا برنامهها و نشستهای اين چنين قانونی انجام شود.
اين قاری بينالمللی روند اعزام قاريان را در اين سه دهه بعد از انقلاب دچار فراز و نشيب دانست و در ادامه گفت: البته از لحاظ كمی دچار نوسان شده و تعداد و كيفيت برنامهها كم و زياد شده است ولی اينگونه نبوده كه روند اعزام مبلغان قرآنی دو سالی متوقف شده باشد، زيرا هر سال در موسم حج از حضور برجستهترين قاريان اعزام شده به حج تمتع به نحو احسن استفاده میشود.
وی تصريح كرد: به طور نمونه میتوان مراسم شبی با قرآن را در ساير كاروانهای ايرانی كه محل اجتماع چند كاروان در يك هتل هستند، ترتيب داد و به جای اينكه اين مراسم فقط در بعثه اجرا شود در كاروانها هم اجرا گردد، بايد توجه كرد كه مراسم شبی با قرآن در مجموع در دو شب و در بعثه مكه و مدينه برگزار میشود و اين برای فعاليتهای قرآنی بسيار كم است و سفر مبلغان قرآنی حدود يك ماه طول میكشد و در اين مدت میتوان دهها محفل قرآنی اجرا شود.