«شبهای خدایی»؛ ویژهنامه اینترنتی لیالی قدر

پایگاه اطلاعرسانی راسخون، در آستانه فرا رسیدن لیالی قدر، ویژهنامه اینترنتی «شبهای خدایی» را با بخشهای متنوع ارائه کرده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا، قرآن و شب قدر، فاطمه زهراء(س)؛ سر ليلةالقدر، شب قدر از منظر مقام معظم رهبری، تأمل در فلسفه ليالی قدر، نقش انسان در مقدرات شب قدر، ليلةالقدر شب سرنوشت، شب قدر؛ شب مقدرات، حقيقت شب قدر، برتر از هزار ماه، رابطه شب قدر با حجت زمان و امام عصر(عج) برخی از بخشهای اين ويژهنامه هستند.
همراه با معصومان(ع) در شب قدر، ليلةالقدر در نگاه علامه طباطبايی، نزول ملائكه و روح در شب قدر، شبهای قدر از ديدگاه اهل سنت، شب قدر؛ ظرف تقدير و تحول، شب قدر؛ تقرير سعادت انسانی، امام و شب قدر و چكامهای برای شب قدر ساير عناوين اين ويژهنامه را تشكيل میدهند.
در بخش «قرآن و شب قدر» چنين آمده است: «در برخی از احاديث آمده است كه راوی به امام جعفر صادق(ع) میگويد: درباره شب قدر، به من اطلاعاتی بدهيد! آيا اين شب، فقط در روزگاران گذشته، مثلاً روزگار حيات پيامبر(ص) بوده است و اكنون ديگر نيست، يا اينكه شب قدر، در هر سال، هست؟ امام صادق(ع) میفرمايد: اگر شب قدر را بردارند، قرآن را نيز بر میدارند.
اين بيان امام صادق(ع) اشاره است به فلسفه غايی نزول انسان به زمين. جهان ارضی، از آن رو منزلگاه انسان قرار داده شد، تا انسان در اين منزلگاه، آزمايش شود و كامل و ناقص، سعيد و شقی، از هم باز شناخته آيد و سرانجام، انسان به حركت تكاملی و كمالی بپردازد و به سوی خدا برود، اين امر مستلزم برقرار بودن جهان ارض است. برقرار بودن جهان ارض، مستلزم حكمت و تقدير و اجرا و تدبير است و اين همه مربوط به شب قدر و تنظيم امور و حضور ولی و حجت است. پس از برقرار شدن اينها همه، كتاب شناخت و عمل لازم است. پس حكمت بقای جهان ارضی، حركت تكاملی انسان است.»
در قسمت «فاطمه زهراء(س)؛ سر ليلةالقدر» میخوانيم: «شخصيت جامعالابعاد و بلكه جامعالاضداد انسان كاملی همچون فاطمه زهراء عليهاالسلام و وجود نورانی و الهی آن انسان معصوم و حجت بالغه و خليفه خدای سبحان به دليل قرب وجودی به وجود مطلق، قابل ادراك به تمام معنا و معرفتپذير به صورت كامل و جامع و تمام عيار نيست و از جمله، تشابه و تقارب وجودی ليلةالقدر و فاطمه زهراء عليهاالسلام در همين نكته بليغ، عميق و انيق نهفته است كه چنانكه «لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْر»، و «اِنّما سُمّيت فاطمةُ لاَنّ الخَلْقَ فُطِموا عَن معرفتِها» و ليلةالقدر مراتبپذير و مشكك و فاطمه عليهاالسلام نيز از حيث وجودی مرتبهپذير و دارای درجات وجودی است كه بايد برای ادراك به قدر ميسور و ممكن آن يادگار رسول خدا صلیاللهعليهوآله رقای وجودی و توسعه در هستی و بسط ذاتی يافت و به مقام ليلةالقدر تقرب پيدا كرد.
خدای سبحان، عقل و دل انسان را مستعد و شايسته معرفت به اسوههای جمال و جلالیاش قرار داد كه انسان متكامل در پرتو هدايت، حمايت، ارشاد و اشارت انسان كامل، كه انسان مكمل است، بايد به عقلپروری و مهرورزی و محبت وجودی سير صعودی يابد و قوس صعود را در عوالم وجود طی نمايد تا به شبستان شهود و بزم وجود همچون فاطمهای معصوم و ثمره شجره وجود بار يابد.»