فلسفه حج از دیدگاه امام خمینی (ره) قیام برای پاکسازی جامعه از انحرافات

حضرت آیت الله ریشهری معتقد است که فلسفه حج از دیدگاه امام خمینی (ره) « قیام » است . قیام برای آزادی ، قسط و عدل . قیام برای پاکسازی جامعه از انحرافات ، انحطاطات و آلودگیها که مهمترین آنها شرکزدایی از جامعه بشری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، حج مهمترين اجتماع مسلمانان است، فرصتي كه ميتوان از آن بهرههاي زيادي برد خصوصا براي ايرانيان، از صدور انقلاب اسلامي كه از طريق بيداري مسلمانان نقاط مختلف جهان صورت ميگيرد تشكيل جبهه متحد بر عليه زورگويان عالم را ميتوان در اين ايام كسب كرد، ولي دستيابي به اين خصيصه جز از طريق رهبري مقتدري ممكن نيست.
امام خميني (ره)، به عنوان رهبر بيداري مسلمانان در دوران معاصر، با پيامهاي و سخنرانيهاي خود در صدد بر آمدند كه حج واقعي را از حجي كه صرفا براي مسافرت و خريد است، متمايز كنند. حجتالاسلام و المسلمين محمد محمدي ريشهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج در صدد برآمدهاند كه انديشههاي امام خميني (ره) در مورد حج، را تبيين كنند كه خلاصهاي از ديدگاه آورده ميشود.
به اعتقاد آیت الله ريشهري امام خميني (ره) از حج واقعي، گاه تعبير به «حج ابراهيمي» و گاه تعبير به «حج ابراهيمي - محمدي (ص) »، در مقابل حج غيرابراهيمي كه مناسبترين نام در اين مقطع از تاريخ اسلام كه بتواند نمايانگر واقعيت حج غيرابراهيمي باشد، نام «حج آمريكايي» است، استفاده ميكردند.
بنا به ديدگاه نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني حج آمريكايي فقط صورتي از مناسك و اعمال حج را دارد. معنا و محتواي حج با اين صورت، نه تنها بي خاصيت و بي ثمر است، بلكه به دليل اينكه در جهت اهداف شوم دشمنان اسلام و دشمنان حج ابراهيمي است، براي اسلام و جامعه اسلامي زيان آور نيز مي باشد.
رئيس دانشگاه علوم حديث معتقد است كه از نظر امام خميني (ره)، حج ابراهيمي با حج آمريكائي از ريشه متفاوت است، هم از نظر فلسفه و هم از نظر محتوي، هم از نظر حاجي و زائران بيتالله و هم از نظر كارگزاران حج.
آیت الله ريشهري فلسفه حج آمريكايي، چيزي جز يك سفر سياحتي و زيارتي نميداند و چرا بنا به فرموده امام خميني (ره)، حج آمريكائي يك سفر تفريحي براي ديدن قبله و مدينه و براي تكرار يك سلسله الفاظ بي معنا و انجام يك سلسله حركات بي محتوا است و يا اينكه چگونه بايد زيست و چطور بايد مبارزه كرد و با چه كيفيت در مقابل جهان سرمايه داري و كمونيسم ايستاد هيچ ربطي به حج آمريكائي ندارد.
مؤلف «ميزان الحكمة» غايت حج آمريكايي را از ديدگاه امام خميني (ره) در اين ميداند كه به حقوق مسلمانان جهان و محرومان كه بايد از حلقوم ظالمين و چپاولگران بيرون كشيد، كاري نداشته باشد و نيز اينكه مسلمانان بايد به عنوان يك نيروي برتر در جهان مطرح شوند، هيچ ربطي به حج ندارد. اينكه مسلمانان بايد با حكومتهاي وابسته چه كنند، هيچ ربطي به حج ندارد.
آیت الله ريشهري معتقد است كه از ديدگاه امام حج براي نزديك شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است و تنها حركات، اعمال و الفاظ نيست، حج براي اين نيست كه چند سنگ و چوب را ملاحظه كنيد و برگرديد، حج براي اين نيست كه خانه را ببينيد و برگرديد.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج معتقد است كه امام خميني(ره) پيرامون آيه كريمه: «ليشهدوا منافع لهم» كه قرآن در آن فلسفه حج را تبيين مي كند، اينگونه توضيح ميدهد: «چه نفعي بالاتر و والاتر از آنكه دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر كشورهاي مظلوم، كوتاه شود و مخازن عظيم كشورها براي مردم خودِ آن كشورها باشد.
وي ديدگاه امام خميني (ره)، در مورد حج «ايجاد تفاهم و تحكيم وحدت اسلامي» ميداند چرا كه امام (ره) خود فرموده است: يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است و بر دانشمندان و معممين، لازم است مسائل اساسي و سياسي و اجتماعي را با ديگر برادران ديني در ميان بگذارند و در رفع آن طرحهايي تهيه كنند تا آنان در برگشت به كشورهاي خود، آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند.
آیت الله ريشهري معتقد است كه از نظر امام خميني (ره)، حج، بسان قرآن است كه همه از آن بهرهمند ميشوند ولي انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامي، اگر دل به درياي معارف آن بزنند و از نزديك شدن و فرو رفتن در احكام و سياستهاي اجتماعي آن نترسند از صدف اين دريا گوهرهاي هدايت و رشد و حكمت و آزادگي را بيشتر صيد خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند شد.
از ديدگاه اين محقق علوم حديث فلسفه حج از ديدگاه امام خميني (ره) « قيام » است . قيام براي آزادي ، قسط و عدل . قيام براي پاكسازي جامعه از انحرافات ، انحطاطات و آلودگيها كه مهمترين آنها شركزدايي از جامعه بشري است . قيام براي منافع انسانها و كوتاه نمودن دست جباران و ستمگران ، از سلطه بر كشورهاي مظلوم و ستمديده و منابع زيرزميني و رو زميني آنان . و در يك جمله : « قيام براي ساختن جامعه متكامل توحيدي و در اوج تكامل مادي و معنوي » .
ديدگاه امام راحل « طواف» هم معنا و محتواي خاصّ خودش را دارد ، لذا در تفصيل و تبيين طواف حج واقعي ميفرمايد: « در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است دل را از ديگران تهي كنيد . حجاج بيتالله الحرام ! دقت كنيد به معاني » .
آیت الله ري شهري مفهوم رمبي جمرات از ديدگاه امام خميني (ره) در حج ابراهيمي را داراي نيز معنا و مفهوم خاص خودش ميداند چرا كه ايشان فرمودهاند :« رجم عقبات ، رجم شياطين انس و جن است ، شما با « رجم » ، با خداي خود عهد كنيد تا شياطين انس و ابرقدرتها را از كشورهاي اسلامي عزيز برانيد». بديهي است كه اگر سنگ زدن به جمرات ، اين مفهوم را نداشته باشد ، و به معناي رمي كردن شياطين جن و انس نباشد عملي بيمحتواست.
شركت همگاني در مراسم برائت
اين محقق علوم حديث و نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني معقتد بود كه امام عزيز شركت همگان در مراسم برائت را وظيفه زائران خانه خدا ميدانست و بر آن تأكيد داشتند. معناي شركت درتجمع برائت درگيري با مأمورين سعودي نيست ، بلكه امام (ره) تأكيد ميكردند كه به رعايت اخلاق اسلامي با همه ، چه با كسي كه در كاروانها هم اطاقي هستند و چه با كساني كه در كوچه و بازار برخورد ميشود ، چه با مسلمانان كشورهاي اسلامي ديگر و چه با مأمورين دولت سعودي ، برخورد بايد براساس موازين اخلاق اسلامي باشد .
آیت الله ريشهري معتقد است كه امام پيشبيني ميكردند و الآن هم پيشبيني ميشود كه ممكن است با توجه به دشمنان زيادي كه جمهوري اسلامي دارد ، عدهاي توطئه گر بخواهند مراسم باشكوه برائت از مشركين را دچار بينظمي كرده ، اخلال ايجاد نمايند. با شعارهاي نامناسب و با حركتهاي ناهنجار كاري كنند كه حيثيت جمهوري اسلامي هتك شود.
امام خميني (ره)، به عنوان رهبر بيداري مسلمانان در دوران معاصر، با پيامهاي و سخنرانيهاي خود در صدد بر آمدند كه حج واقعي را از حجي كه صرفا براي مسافرت و خريد است، متمايز كنند. حجتالاسلام و المسلمين محمد محمدي ريشهري نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج در صدد برآمدهاند كه انديشههاي امام خميني (ره) در مورد حج، را تبيين كنند كه خلاصهاي از ديدگاه آورده ميشود.
به اعتقاد آیت الله ريشهري امام خميني (ره) از حج واقعي، گاه تعبير به «حج ابراهيمي» و گاه تعبير به «حج ابراهيمي - محمدي (ص) »، در مقابل حج غيرابراهيمي كه مناسبترين نام در اين مقطع از تاريخ اسلام كه بتواند نمايانگر واقعيت حج غيرابراهيمي باشد، نام «حج آمريكايي» است، استفاده ميكردند.
بنا به ديدگاه نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني حج آمريكايي فقط صورتي از مناسك و اعمال حج را دارد. معنا و محتواي حج با اين صورت، نه تنها بي خاصيت و بي ثمر است، بلكه به دليل اينكه در جهت اهداف شوم دشمنان اسلام و دشمنان حج ابراهيمي است، براي اسلام و جامعه اسلامي زيان آور نيز مي باشد.
رئيس دانشگاه علوم حديث معتقد است كه از نظر امام خميني (ره)، حج ابراهيمي با حج آمريكائي از ريشه متفاوت است، هم از نظر فلسفه و هم از نظر محتوي، هم از نظر حاجي و زائران بيتالله و هم از نظر كارگزاران حج.
آیت الله ريشهري فلسفه حج آمريكايي، چيزي جز يك سفر سياحتي و زيارتي نميداند و چرا بنا به فرموده امام خميني (ره)، حج آمريكائي يك سفر تفريحي براي ديدن قبله و مدينه و براي تكرار يك سلسله الفاظ بي معنا و انجام يك سلسله حركات بي محتوا است و يا اينكه چگونه بايد زيست و چطور بايد مبارزه كرد و با چه كيفيت در مقابل جهان سرمايه داري و كمونيسم ايستاد هيچ ربطي به حج آمريكائي ندارد.
مؤلف «ميزان الحكمة» غايت حج آمريكايي را از ديدگاه امام خميني (ره) در اين ميداند كه به حقوق مسلمانان جهان و محرومان كه بايد از حلقوم ظالمين و چپاولگران بيرون كشيد، كاري نداشته باشد و نيز اينكه مسلمانان بايد به عنوان يك نيروي برتر در جهان مطرح شوند، هيچ ربطي به حج ندارد. اينكه مسلمانان بايد با حكومتهاي وابسته چه كنند، هيچ ربطي به حج ندارد.
آیت الله ريشهري معتقد است كه از ديدگاه امام حج براي نزديك شدن و اتصال انسان به صاحب خانه است و تنها حركات، اعمال و الفاظ نيست، حج براي اين نيست كه چند سنگ و چوب را ملاحظه كنيد و برگرديد، حج براي اين نيست كه خانه را ببينيد و برگرديد.
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج معتقد است كه امام خميني(ره) پيرامون آيه كريمه: «ليشهدوا منافع لهم» كه قرآن در آن فلسفه حج را تبيين مي كند، اينگونه توضيح ميدهد: «چه نفعي بالاتر و والاتر از آنكه دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر كشورهاي مظلوم، كوتاه شود و مخازن عظيم كشورها براي مردم خودِ آن كشورها باشد.
وي ديدگاه امام خميني (ره)، در مورد حج «ايجاد تفاهم و تحكيم وحدت اسلامي» ميداند چرا كه امام (ره) خود فرموده است: يكي از مهمات فلسفه حج، ايجاد تفاهم و تحكيم برادري بين مسلمين است و بر دانشمندان و معممين، لازم است مسائل اساسي و سياسي و اجتماعي را با ديگر برادران ديني در ميان بگذارند و در رفع آن طرحهايي تهيه كنند تا آنان در برگشت به كشورهاي خود، آنها را تحت نظر علما و ارباب نظر قرار دهند.
آیت الله ريشهري معتقد است كه از نظر امام خميني (ره)، حج، بسان قرآن است كه همه از آن بهرهمند ميشوند ولي انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامي، اگر دل به درياي معارف آن بزنند و از نزديك شدن و فرو رفتن در احكام و سياستهاي اجتماعي آن نترسند از صدف اين دريا گوهرهاي هدايت و رشد و حكمت و آزادگي را بيشتر صيد خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند شد.
از ديدگاه اين محقق علوم حديث فلسفه حج از ديدگاه امام خميني (ره) « قيام » است . قيام براي آزادي ، قسط و عدل . قيام براي پاكسازي جامعه از انحرافات ، انحطاطات و آلودگيها كه مهمترين آنها شركزدايي از جامعه بشري است . قيام براي منافع انسانها و كوتاه نمودن دست جباران و ستمگران ، از سلطه بر كشورهاي مظلوم و ستمديده و منابع زيرزميني و رو زميني آنان . و در يك جمله : « قيام براي ساختن جامعه متكامل توحيدي و در اوج تكامل مادي و معنوي » .
ديدگاه امام راحل « طواف» هم معنا و محتواي خاصّ خودش را دارد ، لذا در تفصيل و تبيين طواف حج واقعي ميفرمايد: « در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است دل را از ديگران تهي كنيد . حجاج بيتالله الحرام ! دقت كنيد به معاني » .
آیت الله ري شهري مفهوم رمبي جمرات از ديدگاه امام خميني (ره) در حج ابراهيمي را داراي نيز معنا و مفهوم خاص خودش ميداند چرا كه ايشان فرمودهاند :« رجم عقبات ، رجم شياطين انس و جن است ، شما با « رجم » ، با خداي خود عهد كنيد تا شياطين انس و ابرقدرتها را از كشورهاي اسلامي عزيز برانيد». بديهي است كه اگر سنگ زدن به جمرات ، اين مفهوم را نداشته باشد ، و به معناي رمي كردن شياطين جن و انس نباشد عملي بيمحتواست.
شركت همگاني در مراسم برائت
اين محقق علوم حديث و نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني معقتد بود كه امام عزيز شركت همگان در مراسم برائت را وظيفه زائران خانه خدا ميدانست و بر آن تأكيد داشتند. معناي شركت درتجمع برائت درگيري با مأمورين سعودي نيست ، بلكه امام (ره) تأكيد ميكردند كه به رعايت اخلاق اسلامي با همه ، چه با كسي كه در كاروانها هم اطاقي هستند و چه با كساني كه در كوچه و بازار برخورد ميشود ، چه با مسلمانان كشورهاي اسلامي ديگر و چه با مأمورين دولت سعودي ، برخورد بايد براساس موازين اخلاق اسلامي باشد .
آیت الله ريشهري معتقد است كه امام پيشبيني ميكردند و الآن هم پيشبيني ميشود كه ممكن است با توجه به دشمنان زيادي كه جمهوري اسلامي دارد ، عدهاي توطئه گر بخواهند مراسم باشكوه برائت از مشركين را دچار بينظمي كرده ، اخلال ايجاد نمايند. با شعارهاي نامناسب و با حركتهاي ناهنجار كاري كنند كه حيثيت جمهوري اسلامي هتك شود.