«لحظهای عاشقی»؛ ویژهنامه اینترنتی مراسم اعتکاف

پایگاه اطلاعرسانی «راسخون» در آستانه ایامالبیض و برپایی مراسم اعتکاف در روز 13 رجب، ویژهنامه اینترنتی ارائه کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ريشههای تاريخی اعتكاف در قرآن، اعتكاف و آثار آن، اعتكاف و ايامالبيض، اعمال ايام البيض(13،14، 15 رجب)، اعتكاف بزم ياران، اعتكاف خلوت عاشقانه، اعتكاف راهی به سوی دوست، اعتكاف بزرگراه خودسازی و احكام اعتكاف برخی از بخشهای متنوع اين ويژهنامه را تشكيل میدهد.
از ديگر مطالب ارائه شده در اين ويژهنامه میتوان به ضرورت اعتكاف نسبت به امور دنيوی، اعتكاف و ارزش معنوی آن، اعتكاف يكي از رويشهاي انقلابي، چند نكته و خاطره از اعتكاف و ايامالبيض، اعتكاف تمرين انقطاع از غير، اعتكاف زيباترين خلوت نورانی، اعتكاف لحظهای عاشقی و استفتائات از مراجع تقليد درباره اعتكاف اشاره كرد. در بخشی از اين ويژهنامه به بررسی ريشههای تاريخی اعتكاف در قرآن پرداخته شده است كه در آن میخوانيم: «مسئله اعتكاف ريشه در تاريخ قبل از اسلام داشته به طوری كه قرآن كريم در موارد زيادی از اين اصطلاح برای ديگر اديان استفاده كرده است؛ اعتكاف، مصدر باب افتعال از ريشه (ع ـ ك ـ ف) به معناي محبوس كردن و رويآوردن به چيزي است.» «اعتكاف به معناي روي آوردن و ملازمت با چيزي، همراه با تعظيم آن است و در اصطلاح فقه عبارت از توقف در مسجد به قصد عبادت است، واژه اعتكاف در قرآن نيامده است ولي مشتقات ماده عكف از ثلاثي مجرد به صورت اسم فاعل 7 بار و در شكل اسم مفعول و مضارع هر كدام يك بار آمده است.» در رابطه با پيشينه اين مسئله میخوانيم: «از برخي آيات قرآن برميآيد كه اين عبادت در اديان توحيدي پيشين نيز مطرح بوده و پيامبران الهي و موحدان گاه براي راز و نياز با خداوند، مدتي از زندگي و جامعه دوري ميگزيدند و به مسجدالحرام يا معابد ديگر پناه ميبردند و مدتي خود را براي عبادت با خدا و راز و نياز با او محبوس ميكردند.» از مستندات میتوان به آيه 125 سوره مباركه البقرة اشاره كرد كه خداوند در آن به ابراهيم و فرزندش اسماعيل، فرمان ميدهد تا مسجدالحرام را براي طوافكنندگان و معتكفان پاكيزه كنند وَعَهِدْنَا إِلَي إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ از اين آيه، افزون بر اينكه استفاده ميشود سنت اعتكاف در شريعت حضرت ابراهيم(ع) بوده است.» «اهميت فوقالعاده اين عبادت در شريعت آن حضرت و ديگر اديان توحيدي كه نشأت گرفته از شريعت ابراهيم(ع) است نيز فهميده ميشود؛ زيرا خداوند از سویي دو پيامبر خود را مأمور كرده تا مقدمات اين عبادت را فراهم سازند و از سوي ديگر، خانه خود را كه بهترين مكان در روي زمين است، جايگاه اين عبادت قرار داده است.» در اين ويژهنامه به هدف اعتكاف پرداخته شده كه در آن آمده ات: «اعتكاف عملی است مركب از چند عبادت، پس در يك نگاه اهداف عبادت، در اعتكاف هم منظور شده است. پس در اعتكاف نيز همان اهداف نماز، روزه، نماز شب، حضور در مسجد، دعا، توبه و استغفار مورد توجه قرار گرفته است كه از مجموعه اين عبادات میتوان هدفی ديگر نيز در نظر گرفت كه آن تمرين انقطاع از غير خداوند است.» «معتكف در طول مدت اعتكاف از همه تعلقات دنيايی میبرد و تمام وقت به عبادت میپردازد، او در اين مدت از مسجد كه خانه خداست، به خانه خود و ديگران نمیرود، كلامی غير از قرآن و دعا و نماز به زبان جاری نمیكند، معتكف اراده خود را در مسير اراده خدا قرار میدهد و در طول روز به خاطر او دست از خوردن و آشاميدن میكشد و به روزهداری قيام میكند.» «پس هدف از اعتكاف، همان است كه در مناجات شعبانيه از خداوند میخواهيم الهی هب لی كمال الانقطاع اليك؛ خدايا! به من نهايت بريدگی وابستگی از غير خودت را هديه نما.» «لحظهای عاشقی» را اينجا بخوانيد!