انتخابات ، در محضر امام (ره )

اگر آقایان از این دیدگاه که همه میخواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرتها برطرف میگردد ولی این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند.
** انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه ميشود
اگر آقايان از اين ديدگاه كه همه ميخواهند نظام و اسلام را پشتيباني كنند به مسائل بنگرند، بسياري از معضلات و حيرتها برطرف ميگردد ولي اين بدان معنا نيست كه همه افراد تابع محض يك جريان باشند. با اين ديد گفتهام كه انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشكل جديد مفهومش اختلاف نيست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه ميشود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدايت دو جريان ميشود. هيچ كس نبايد خود را مطلق و مبرّاي از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطي و جرياني است. اگر در اين نظام كسي يا گروهي خداي ناكرده بيجهت در فكر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آنكه به رقيب يا رقباي خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد كرده است. در هر حال يكي از كارهايي كه يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن كدورتها و نزديك ساختن مواضع خدمت به يكديگر است. بايد از واسطههايي كه فقط كارشان القاي بدبيني نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترك داريد كه بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لكن اگر ديديد كسي از اصول تخطي ميكند، در برابرش قاطعانه بايستيد .
صحيفه امام، ج21، ص: 181
.............................................................
** هيچ عذر و بهانهاي براي ترك صحنه انقلاب پذيرفته نميشود
اما چيزي كه از همه اينها مهمتر است، اينكه چه آنهايي كه به مجلس راه يافتهاند و خادم منتخب شدهاند و چه آنها كه به وظيفه خود عمل نمودهاند ولي به مجلس راه نيافتهاند و همچنين طرفداران هر دو گروه بايد بدانند كه همه اين امور اعتباري و زودگذر است و همه در محضر حق هستيم و آنچه در صحيفه كردار ما ماندني است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگي ما ميشود، صفاي معنويت و ثمرات خلوص بندگي است، و ما هم نبايد خلوص عمل و جامعه اسلامي خودمان را به زنگار كدورتها و اختلافات آلوده كنيم و رقابتهاي گذشته انتخاباتي هم هرگز نبايد موجبات تفرقه و جدايي را فراهم نمايد .و من احتمال ميدهم كه عوامل و دستهاي ناپاكي بخواهند از رقابتهاي انتخاباتي در رسيدن به آرزوهاي خود استفاده كنند و با طرح مسائل پوچ و بيمعنا دلها را از يكديگر جدا سازند و يا با ترديد و ايجاد ذهنيتها، صحت و سلامت انتخابات و نهايتاً مشروعيت مجلس را زير سؤال برند، كه در اين شرايط همه آحاد ملت ايران و همه روحانيون و دست اندركاران كشور بايد در كنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نيز بهطور جدّ مواظب نوشتهها و گفتههاي خود باشند و نمايندگان مجلس نيز به عدالت و عطوفت با يكديگر برخورد كنند و به مسائل دامن نزنند و خصوصاً در اعتبارنامهها به مسائل شخصي و گروهي نپردازند و در نطقهاي قبل از دستور و غير آن به شخصيت و اعتبار نمايندگي مجلس توجه كنند و حرمت مجلس و نظام و اخلاق كريمه اسلامي را مقدّم دارند و خلاصه كلام اينكه مجلس و نمايندگان بايد مؤيد وحدت و انسجام جامعه باشند و مسئولين در كنار مردم و مردم همراه و پشتيبان مسئولين به وظيفه خود عمل كنند و از بركات مادي و معنوي اتحاد مقدس خود بهره مند شوند و از صحنهها كنار نروند كه امروز شايد گناهي بالاتر از كناره گيري نباشد و هيچ عذر و بهانهاي براي ترك صحنه انقلاب پذيرفته نميشود.
صحيفه امام، ج21 ص : 50
........................................................
** مكلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف
مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعي هستند كه اختلافات كوبنده را از آن دست بردارند، و اين يك امري است كه بين همه هست، يعني يك تكليفي متوجه به همه هست، به من طلبه كه اينجا نشستهام و به شما علما و همه علماي بلاد و همه قشرهاي ملت، همه روشنفكران، همه نويسندگان، گويندگان، به همه تكليف شرعي است كه نگذاريد مسئله مثل مسئله مشروطيت بشود. عبرت بگيريد از آنجا، اگر مثل او بشود، آنهايي كه مخالف با اسلام و جمهوري اسلامي هستند و بازيگر هستند، آنها ميآيند قبضه ميكنند.يكي از اموري كه خيلي لازم است، همين مسئله است كه بايد تذكر بدهند آقايان، تنبه بدهند آقايان و آن مطلب اول هم كه عرض كردم تذكر بدهند به مردم به اينكه امروز ايران، اينهايي كه در كار هستند، اينهايي كه متكفل امور هستند، چه مجلس و چه دولت و چه قوّه قضائيه و همه اينها يك راه دارند ميروند. البته نادر تويشان هست كه شيطان است، لكن به حسب نوع امور، اينها دارند يك راه ميروند، خطوط مختلفه در كار نيست .اين توطئه را كه ميخواهند با اسم خطوط مختلفه، يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند و يك دسته را طرفدار يك جبهه بكنند، و در صورتي كه خود آنها با هم اختلاف ندارند، مريدها به اختلاف بيفتند و كم كم در همه جا همان حرفهايي كه در مشروطه بود، كه در يك شهر يك دسته اهل منبر مشروطه بودند، يك دسته اهل منبر مستبد بودند، و در خانهها همين مسائل بود و در بازار همين مسائل بود، يك وقت اينطور نشود كه مردم را به جان هم بيندازند، اين براي طرفداري از فلان شخصيت و آن براي طرفداري از فلان شخصيت، در صورتي كه همهاش توهّم بيشتر نيست .
و همينطور در انتخابات توجه كنند، مردم را توجه بدهيد به اينكه شما ميخواهيد اسلام را حفظ كنيد، بايد منتخبين شما اشخاصي باشند كه توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازيگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند. بايد تكليف كرد به مردم كه وقتي انتخابات پيش آمد بهطور شايسته، روحانيين عمل كنند، وعاظ عمل كنند و مردم هم به تبع آنها عمل كنند تا يك مجلسي داشته باشيم كه ديگر در آن هيچ اشخاصي كه مخالف با وجهه جمهوريت هستند نداشته باشيم .
صحيفه امام، ج18، ص: 174
........................................................
** انتخاب اصلح
و اما مسئله انتخابات آينده ازاهم اموري است كه مسئوليت آن با همه ماست. و توجه داريد كه دشمنان اسلام در نظر دارند كاري بكنند كه انتخابات درست صورت نگيرد و از دست مسلمانها و متعهدين خارج شود. ولي شما بايد تمام قدرتتان را صرف كنيد كه به خوبي انجام شود. انتخابات يك محكي هم براي خودتان است كه ببينيد آيا ميخواهيد انتخاب اصلح بكنيد براي خودتان، يا براي اسلام؟ اگر براي خودتان باشد، شيطاني است.
و اما اگر انتخاب اصلح براي مسلمانهاست، «كي و از كجاست» مطرح نيست، از هر گروهي باشد، حزب باشد يا غيرحزب، نه حزب اسباب اين ميشود كه غيرآن فاسد، و نه صددرصد حزبي بودن باعث صلاح آنهاست. و انتخاب اصلح براي مسلمين يعني انتخاب فردي كه تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد؛ و همه چيز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها كافي نيست، بلكه بايد مسلماني باشد كه احتياجات مملكت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد، و ممكن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب كرديد، كاري اسلامي ميكنيد و اين يك محكي است براي خودتان كه تشخيص بدهيد انتخاب براي اسلام است، يا براي صلاح خودتان .اميدوارم كه تا آخر هم اينطور باشد، و هر روز و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود.
صحيفه امام، ج18، ص: 197
........................................................
** آنطور نشود كه هر كدام ديگري را بكوبند
چند وقت ديگر هم انتخابات شروع ميشود. از قراري كه من شنيدم بهطور حاد دارند اشخاص عمل ميكنند. اشخاصي هستند كه به جمهوري اسلامي هيچ اعتقاد ندارند، لكن براي خاطر شكستن جمهوري اسلامي در تبليغات انتخاباتي ميخواهند شركت كنند، نه از باب اينكه ميخواهند وكيل بشوند، از باب اينكه ميخواهند شكست بدهند جمهوري اسلامي را. اشخاصي هستند كه به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار ميكنند كه بهطور حاد دخالت بكنند در اين امور. ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بيدار نشوند، اين انتخابات موجب اين بشود كه دودستگيهاي زيادي ايجاد بشود و اين همان مسئله مشروطه است. بايد مردم توجه كنند، و خصوصاً روحانيون، روحانيون مبارز تهران، مدرسين محترم قم، روحانيون مشهد، اصفهان، همه جا توجه كنند كه مسئله، مسئله مشروطه نشود. مسئله اين نشود كه يك دسته براي خاطر اينكه يك كانديدايي دارند، ديگران را بكوبند، آن دسته هم براي همين كانديداي خودشان، اين را بكوبند .
اگر همه براي خدا هست، با هم تفاهم كنيد. البته تبليغ هيچ مانعي ندارد، لكن مثل مشروطه نشود. آنطور نشود كه هر كدام ديگري را بكوبند و آني كه دشمن ما ميخواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملي كند. شما همه ميخواهيد كه اسلام در اين مملكت تحقق پيدا كند، همه ميخواهيد كه اين جمهوري اسلامي ادامه پيدا بكند، ادامه اين به اين است كه شما در مواردي كه ميبينيد كه دارند شياطين نقشه ميكشند و توطئه ميكنند تا شما را به جان هم بيندازند، بنشينيد با هم و تفاهم كنيد و آنها را مأيوس كنيد. امروز دارند تهيه ميبينند مخالفين شما، مخالفين جمهوري اسلامي، كه براي انتخابات ايجاد نفاق كنند، و اين يك خطري است براي كشور ما .اينها با زور نميتوانند كاري انجام بدهند، نه امريكا، نه شوروي، با فشار و زور به يك كشوري كه همه با هم هستند نميتوانند آسيب برسانند، لكن با توطئه و وادار كردن عمال خودشان در داخل ميتوانند ايجاد نفاق كنند و بهانه هم انتخابات .
صحيفه امام، ج18، ص: 173
........................................................
** اهميت انتخابات رياست جمهوري
و مسئله ديگر قضيه انتخابات است كه من در عين حال كه قبلًا هم تذكر دادم، حالا هم تذكر ميدهم به همه ملت كه همه اين شرارتها كه در سطح كشور الآن ميشود ممكن است براي اين باشد كه شما را از رفتن به پاي صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمين سست كنند. و بايد همه ما در اين امر توجه داشته باشيم كه اين يك امر حياتي است براي جمهوري اسلام. شما ميبينيد كه در عين حال كه در آراي قبل از اين، براي شهيد رجايي چهارده ميليون جمعيت شركت كرد و سيزده ميليون رأي آورد.
شهيد رجايي، مع ذلك، آن فاسدها، آن مصاحبههايي كه اشخاص فاسد شكست خورده در خارج كردند، گفتند بيش از دو ميليون اينها رأي نداشتند. شما چنانچه سطح رأيتان از زمان سابق- خداي نخواسته- كمتر بشود، بوقهاي تبليغاتي خارج و شكست خوردههاي فراري به خارج خواهند گفت كه ايران از اسلام رو برگردانده و از جمهوري اسلامي روبرگردانده است. و اين تبليغ در همه جا خواهد شد و اين ممكن است در دنيا پايههاي اين جمهوري را سست كند. و اين يك تكليفي است كه ما نگذاريم اين نهضت و اين انقلاب سست بشود تا آنكه به آن پيروزي نهايي برسد و اسلام و احكام قرآن به همه معنا، در اين كشور پياده بشود .
صحيفه امام، ج15، ص: 261
........................................................
** از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري كنيد
از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي- انساني را در تبليغ براي كانديداي خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند، كه براي پيشبرد مقصود، ولو اسلامي باشد، ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگيزههاي غير اسلامي است .
اينجانب بنا ندارم از كسي تأييد نمايم، چنانكه بنا ندارم كسي را رد كنم. و از تمام احزاب و گروهها و افراد ميخواهم از نسبت دادن كانديداي خود به من كه از آن استفاده تأييد و يا تعيين و يا رد شود، خودداري كنند. من بسيار مايل هستم كه گروههايي كه متعهد و معتقد به جمهوري اسلامي و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتي كمال آرامش را در تبليغ كانديداهاشان رعايت نمايند، و نسبت به يكديگر تفاهم و صميميت و اخوت اسلامي داشته باشند، و از تفرقه و كدورت شديداً احتراز كنند كه تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را كامياب ميكند و موجب تبليغات سوء ميشود.
صحيفه امام، ج12، ص: 13
........................................................
** قهر نكنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا
همه با هم به پاي صندوق برويد. مطلب ديگر اينكه پاي صندوقها كه ميرويد اينطور نباشد كه با هم اختلاف پيدا بكنيد يك مسئلهاي است كه براي كشور است. هر يك از اينها كه ببرند، براي كشور لابد خدمت خواهند كرد. و اگر خدمت نكنند ملت هست و آنها را بر كنار خواهد كرد. از اين جهت بهطور خصمانه با هم رفتار نكنيد. برادر باشيد با هم. اگر يكي رئيس جمهور شد، شما هم به او اعانت كنيد. اينطور نباشد كه قبل از اينكه رئيس جمهور بشود بريزيد به جان هم. فردا پاي اين صندوقها بريزيد به جان هم. يا بعض از قشرها شركت نكنند. من از همه قشرهاي ملت، چه فارس، چه ترك و چه كرد و چه بلوچ و چه تركمن و چه بختيار [ي] و چه ساير قشرهايي كه و طوايفي كه هستند در ايران، از اينها تقاضا ميكنم، عاجزانه تقاضا ميكنم كه طوري نكنيد كه در خارج منعكس بشود كه شما يك مردمي هستيد كه تربيت اسلامي نداريد. شما يك مردمي هستيد كه با هم سردنيا نزاع ميكنيد. رياست جمهور [ي] چيزي نيست كه شما به آن اهميت بدهيد. اگر رياست جمهور خوب باشد، آن است كه خدمت به ملت ميكند و اگر بد باشد، آن است كه راه جهنم را بايد بپيمايد. خيلي در صدد اين نباشيد كه براي خاطر اينكه يكي بيشتر ميخواهد رأي ببرد، يكي كمتر ميخواهد رأي ببرد به هم بريزيد و جنگ و نزاع باشد، و اسباب ناراحتي همه را فراهم كنيد. و من هم كه اينجا هستم و در بيمارستان هستم از اين جهت، ناراحت و ناراضي باشم. يكي ديگر اينكه بعد از اينكه رئيس جمهور به مباركي ان شاء اللَّه تعيين شد، هركس باشد، ديگران قهر نكنند و عقب بنشينند. كشور، كشور خود شماست. رئيس جمهور باشيد، كشور است. پاسبان باشيد، كشور است. طلبه مثل من باشيد، كشور خود شماست. بعد از اينكه رئيس جمهور تعيين شد همه اعانت كنيد از او.
همه وارد بشويد در كار و اعانت كنيد از او كنار ننشينيد. قهر نكنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا كه شما رشيد هستيد، و شما ميتوانيد كه يك مملكتي را با هم اداره بكنيد.وقتي كه بنا شد يكي رئيس جمهور شد، ديگري هم يك كار ديگر. ديگري هم يك كار ديگر. و كارها را به سلامتي انجام بدهيد.
صحيفه امام، ج12، ص: 128
........................................................
** از همه قشرها، از همه ملت ميخواهم كه آداب اسلامي را در انتخابات حفظ كنند
لكن من از همه قشرها، از همه ملت ميخواهم كه آداب اسلامي خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ كنند. و مبادا خيال كنند كه مبارزات انتخاباتي عبارت از اين است كه به ديگران بد بگويند و كارشكني بكنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لكن توجه داشته باشند كه همانطور كه در انتخاب رئيس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبي گذشت- كه نمونه بود در ايران- من اميد آن دارم كه در اين انتخابات هم به همانطور بگذرد. و همه با هم برادروار در يك مقصد باشيم. در يك مقصد باشيد. و خداوند را شاهد بدانيد، و ناظر بدانيد، و نهضت را لكهدار نكنيد. دشمنها درصددند كه خرده گيري كنند. و من اميدوارم كه خداوند همه شما را تأييد كند. و همه با سلامت اين انتخابات را هم بگذرانيد و بعد را هم همينطور .
صحيفه امام، ج12، ص: 151
........................................................
** رعايت اخلاق اسلامي در انتخابات
مثلًا انتخابات مجلس كه يك مرحلهاش گذشته است، و مرحله بعدش هم بعد ان شاء اللَّه ميشود، اين انتخابات يك انتخابات آرامي بود. آنطوري كه به من گزارش دادند انتخابات بهطور آرامش تحقق پيدا كرد. حالا اگر بعضيها در انتخابات شكست خوردند نبايد اينها كه قصد خدمت داشتند منتها در مجلس حالا دستشان از آن كوتاه شده است، نبايد يكسره ملت را به باد انتقاد بكشند. اگر شما شكست خورديد، نبايد بگوييد ملت ايران همهشان خلاف كردهاند. چطور يك ملت مسْلمي، در يك امر حياتي كه با اين آرامش و خوبي انجام داده است، اينها خيانتكار باشند؟ يك ملت كه خيانتكار نميتواند باشد. اشخاص بايد آداب اسلامي را حفظ كنند. به مجرد اينكه يكي ميخواهد وكيل بشود، و فرض كنيد كه دوست من است ميخواهد وكيل بشود، يا از گروه من است ميخواهد وكيل بشود و ملت او را وكيل نكردند، نبايد يكدفعه قلمها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چيز بنويسند، حمله كنند به اصل انتخابات. شكايتي دارند، خوب شكايتشان را رسيدگي ميكنند. هياهو درست كردن، جز اينكه دامن زدن به اين است كه خيانتكارها راهشان باز بشود، چيز ديگري نيست .اگر شما خدمتگزار به كشور هستيد، در مجلس يكجور خدمت ميتوانيد بكنيد، در خارج از مجلس هم يكجور خدمت ديگر. مگر همه اهالي ايران توي مجلس ميروند؟خوب در مجلس هم يك عده معدودي هستند. اگر غرضي در كار نيست و ميخواهيد خدمت بكنيد، حالا ميبينيد كه شما رأي نداشتهايد، شما در خارج مجلس خدمت بكنيد. تأييد كنيد اين مجلس را.
اينطور نباشد كه منعكس كنيد در خارج كه خير، مملكت ايران يك مملكتي است كه انتخاباتش كذا شد. اين حرف غلطي است. اين حرف غلط را اينقدر نزنيد. براي خاطر خدا توجه داشته باشيد كه يك مجلس شورا كه مجلس شوراي اسلامي است و ميخواهد براي ايران خدمت كند و بايد قوه داشته باشد، تنها مركزي است كه تمام قوا بايد تبع آن باشند، شما بخواهيد براي اينكه شما وكيل نشدهايد در كجا، هياهو كنيد كه انتخابات انتخابات كذا بوده؛ اين حرف خلاف اسلام است. شكايت اگر هست، شكايت پذيرفته است. و مقاماتي كه بايد شكايتها را بپذيرند، ميپذيرند. اما هياهو كردن و فرياد زدن و انتقاد بيجا كردن، اين برخلاف دستورات اسلام است .
صحيفه امام، ج12، ص: 199
........................................................
** ويژگي هاي رئيس جمهور خوب
شما جوانها و همه قشرهاي ملت بايد با بيداري به پيش برويد. وقتي بناست كه سرنوشت يك ملتي به دست خودش باشد كه بحمداللَّه به اينجا رسيديد و امروز كسي به شما تحميل نميكند چيزي را و شما آزاديد در اينكه سرنوشت خودتان را تعيين كنيد، در اين مرحله هم من اميدوارم كه با روشن بيني، با تفكر، با مآل انديشي اين مراحل را طي كنيد .و من اميدوارم كه اشخاصي كه كانديدا شدند براي رياست جمهوري شما توجه كنيد و كسي كه از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پيوسته به هيچ طرفي نه شرقي باشد، نه غربي باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پيرو احكام اسلام باشد، ملي باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژيم سابق هيچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پيوند نداشته باشد، از خودتان باشد و براي خودتان. اختيار دست شماست .
من بنا ندارم كه كسي را تعيين كنم. ما همين اوصاف رئيس جمهور را و اوصاف وكلايي كه بعد ميخواهيد ان شاء اللَّه تعيين كنيد بايد بگوييم و شما خودتان انتخاب كنيد و از تفرقه و تفرق پرهيز كنيد. اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بكنيد كه قبل از انقلاب چه بودهاند، در حال انقلاب چه بودهاند، و بعد از پيروزي نسبي چه كردند و چه بودند. و پس از اينكه همه اوصافش را به دست آورديد و او را شخصي دانستيد كه لياقت دارد براي يك همچو مسندي و ميتواند اين مملكت را به طوري كه خدا ميخواهد اداره كند تا آن حدودي كه در اختيار اوست، و شخصي است كه تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانين اسلام دارد، در مقابل قانون اساسي خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً كه راجع به ولايت فقيه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، يك همچو شخصي را شماها خودتان انتخاب كنيد و گروه هاي مردم را هم وادار كنيد كه يك همچو شخصي را انتخاب كنند و از تفرقه بپرهيزند. ممكن است كه اگر شماها يا سستي كنيد براي يك همچو امر مهمي و طوري باشد كه به نظر بيايد كه بيتفاوتيد- اگر شد؛ برويد رأي بدهيد، اگر نشد نرويد- و يا گروههاي شما با هم اختلاف پيدا بكنند، ممكن است اشخاصي كه لايق اين مقام نباشند به اين مقام برسند. اين امري است كه بسته به نظر خودتان و بايد با تمام قوا جديت كنيد كه سرنوشت اسلام و مسلمين را به دست كسي كه لايق براي اين مقام نباشد، ندهيد. و من اميدوارم كه با اتكال به خدا اين مطلوب هم حاصل بشود. و از خداي تبارك و تعالي سلامت و توفيق و رفاه ملت را خواستارم. و از قراري كه تذكر دادند خانوادههاي شهداي سردشت در اينجا هستند. من به آنها تسليت عرض ميكنم.
صحيفه امام، ج11، ص: 484
........................................................
** اخلال در روند انتخابات
الآن هم مأيوس نيستند، آنها كه نگذارند اين رئيس جمهور كه، مردم خودشان بايد تعيين كنند، نگذارند تعيين بشود. 124 نفر بيايند و داوطلب بشوند براي رئيس جمهور، معلوم است معنايش چيست. 124 نفري كه مردم اكثرشان را نميشناسند. شايد ده تاشان را بيشتر مردم نشناسند. تويشان اشخاصي كه بيعقل هم هست، ميگويند هست. من نميدانم، اما ميگويند اشخاص منحرف هم هست. اين براي چي. صد و بيست و چند نفر كانديدا، واقعاً اينها اعتقادشان است؟ احتمال اين را ميدهند كه پيش ببرند؟ احتمال ميدهند كه يك جمعيت زيادي به آنها رأي بدهد نه، ميخواهند اخلال كنند. اخلال است. اين خود اخلال است. يك مملكتي، صدو چند نفري رئيس جمهور ميخواهند بشوند. صدو چند نفر آدمي كه بعضيهاشان مثل اينكه مثلًا، بار فروشند. يك همچو مسائلي تو آن هست. من نميدانم. درست نميشناسم من. اين خودش يك نحوه اخلالي است كه در يك كشوري، صد و بيست و چند نفر، اينها داوطلب بشوند، براي اينكه ميخواهم رئيس جمهور بشوم و بعد هم خواهيد ديد كه در اين مثلًا تبليغاتي كه بايد بكنند، خواهيد ديد كه چه گروههايي تبليغات ميكنند. نه از باب اينكه برسند به رئيس جمهور. از باب اينكه نگذارند رئيس جمهوري پيدا بشود، و لااقل اخلال كنند به اندازهاي كه منعكس كنند در خارج كه اينها يك همچو جمعيتي، ايران يك همچو كشوري هست.صد و بيست و چند نفر ميخواهند رئيس جمهور بشوند و همه هم به جان هم ريختند و بعد هم خواهيد ديد كه اينها چه بساطي سر هم درميآورند. اينها همه اخلالگري هست، و ما از اين مسائل، شايد اكثر جوانهاي ما از اين مسائل غافل باشند. و بعد خدا ميداند كه در قضيه مجلس شورا چه خواهد شد. و مانده آنكه بدتر از همه است براي اينكه، حدود مثلًا فرض كنيد، دويست نفر ميخواهد وكيل بشود. اين شايد چندين هزار نفر خودشان را منتخب كنند. رئيس [جمهور بشوند]، ميخواهند نگذارند يك مطلبي بشود. يكوقت اين بود كه- يك اشخاصي- ما مواجه با يك اشخاصي بوديم كه اينها واقعاً راه را، راه ما را راه صحيح نميدانستند. خودشان يك راه صحيحي داشتند. خوب، يك چيزي بود. مينشستند صحبت ميكردند كه اين راه درست است يا آن درست. يكوقت اين است كه قضيه اين نيست. قضيه اين است كه اينها از يك نقطه ميترسند و آن اسلام است و از يك جمعيت ميترسند. آنهايي كه به اسلام اعتقاد دارند، آنهايي كه در راه اسلام فعاليت ميكنند. اين سيلي كه اين ابرقدرتها از ايران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند اين سيلي را.
صحيفه امام، ج12، ص: 97
........................................................
** رشد سياسي- فكري ملت
بايد يك دولت مستقري با همت شماها، با همت ملت، يك انتخابات صحيحي بشود با همت ملت، ملت ميشناسند افراد صالح را. لازم نيست كه حالا يك چند سال هم ما درسشان بدهيم. نخير، خودشان ميفهمند. اين ملت چيز ميفهمد، ميفهمد كي آدم صالح است كي آدم ناصالح. البته گاهي هم يك كسي خودش را جا ميزند، اما اين گاهي است. هر كسي در هر شهري كه هست، طول اين بيست، سي سالي كه همراه با اين مردم بوده ميداند كه اينها كدام يكيشان از ريشههاي آنهاست. كدامشان نيستند. ميفهمند كي بوده است كه در آنجا خوش رقصي كرده و كي بوده است كه نه، آنطور نبوده، مخالف بوده و نتوانسته صحبت كند، ميشناسند. مردم آنهايي را بايد انتخاب بكنند كه مي شناسند كه به اين ملت خدمتگزار است و دلش براي اين طبقه ضعيف ميسوزد .
صحيفه امام، ج10 ،ص: 524
........................................................
** شركت در انتخابات و مقابله با توطئهها
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبليغات زهرآگين خود را شروع كردند، و چنين وانمود ميكنند كه مردم در اين انتخابات بيتفاوتند و به سردي و سستي گراييدهاند. ميخواهند شما را متهم كنند كه از جمهوري اسلامي رو برگردانيده ايد. از شما ملت مبارز انتظار دارم كه با شركت همگاني خود ياوه سرايان را رسوا كنيد. و نيز اطلاع دادند كه در اطراف دانشگاه- كه محل اقامه نماز جمعه است- گروهي براي اخلال در شركت در انتخابات بپا خاستهاند. دولت موظف است از آنان جلوگيري كند، و مردم موظفند به تبليغات آنان اعتنا نكنند.
صحيفه امام، ج9 ،ص: 259