مروری بر عناوین مطبوعات عربستان و سوریه

عناوین مهم محورهای خبری و تحلیلی روزنامه های یکشنبه عربستان و سوریه به شرح زیر است:

مطبوعات عربستان سعودي روز يکشنبه اهم عنوان هاي خبري و گزارش هاي تحليلي خود را به تحولات منطقه اي اختصاص دادند.
"نگاه منفي نمايندگان عراق به توافقنامه امنيتي آمريکا"، "ايران يکي از محورهاي مهم آمريکا در عرصه سياست خارجي"، "اظهارات الهام در خصوص نامه احمدي نژاد" و "دستگيري 10 جاسوس در مرز مشترک ايران و پاکستان" مهمترين سر خط هاي خبري رسانه هاي اين کشور را تشکيل مي دهد.
روزنامه "الرياض" با انتشار گزارشي با اشاره به ديدگاه پارلمان عراق در خصوص توافقنامه امنيتي اين کشور با آمريکا به نقل از "محمد الدايني" يکي از اعضاي پارلمان عراق نوشت: مجلس عراق هرگز به اين توافقنامه راي مثبت نخواهد داد .    
به اعتقاد اين نماينده، توافقنامه مذکور به لحاظ سياسي، اقتصادي و امنيتي مردم عراق را ده ها سال تحت سلطه آمريکا قرار خواهد داد.
به گفته وي، اين توافقنامه به اتباع آمريکايي اجازه خواهد داد ضمن به قتل رساندن مردم عراق، امنيت کشورهاي همجوار را به مخاطره بياندازد.
الدايني در ادامه اظهارات خود تاکيد کرد که هر مقام عراقي که زير اين توافقنامه را امضا کند، به عنوان خائن به ملت عراق محاکمه و مجازات خواهد شد.
روزنامه "الجزيره" نيز با انتشار مطلبي پيرامون جايگاه ايران در سياست خارجي آمريکا در زمان "باراک اوباما"، آورده است: ترديدي نيست که مذاکره با برخي از کشورهاي متخاصم با سياست هاي دولت آمريکا در منطقه از جمله ايران از برنامه هاي کليدي سياست خارجي آمريکا در زمان اوباما خواهد بود.
به نوشته اين روزنامه، اين سياست متفاوت با سياست هاي گذشته آمريکا در دوران "جورج بوش" رييس جمهوري فعلي آمريکاست که جمهوري اسلامي ايران را بخشي از محور شرارت مي خواند. 
بر اساس گزارش اين روزنامه، جمهوريخواهان آمريکا برداشتن چنين گامي از سوي اوباما را نوعي مصالحه و سازش با جريان تروريسم مي دانند.
به نوشته اين روزنامه، علاوه بر جمهوري اسلامي ايران، اوضاع عراق، افغانستان فرآيند صلح خاورميانه و ده ها موضوع ديگر وجود دارد که رييس جمهوري جديد آمريکا را در شرايط فعلي با چالش هاي غير قابل تصوري روبه رو خواهد کرد .
"اظهارات الهام در خصوص نامه احمدي نژاد" موضوع ديگري است که روزنامه "الوطن" به آن پرداخته است .  
اين روزنامه با انتشار مطلبي در اين زمينه به نقل از "غلامحسين الهام " سخنگوي دولت آورده است : نوشتن اين نامه هيچ منافاتي با اصول انقلاب اسلامي ندارد .
به نوشته اين روزنامه، اين در حاليست که برخي آگاهان سياسي در ايران بر اين عقيده اند که دولت احمدي نژاد با ارسال اين نامه براي اوباما در تلاش براي تجديد روابط سياسي با واشنگتن است.
به اعتقاد آنان، در صورت اصلاح رفتار دولت آمريکا ، امکان برقراري روابط سياسي با جمهوري اسلامي ايران دور از انتظار نيست .
"دستگيري 10 جاسوس در مرز مشترک ايران و پاکستان" عنوان ديگر رسانه هاي اين کشور است که روزنامه "عکاظ " به جزييات آن اشاره کرده است.
به نوشته اين روزنامه، منابع امنيتي ايران روز گذشته بدون اشاره به هويت و زمان دستگيري اين افراد اعلام کردند: از افراد دستگير شده حدود نيم ميليون دلار وجه نقد و تجهيزات جاسوسي شامل نقشه و دوربين هاي پيشرفته بدست آمده است .
در ادامه اين مطلب آمده است: مقامات جمهوري اسلامي ايران پيشتر دولت انگليس و آمريکا را به تلاش براي بي ثبات کردن ايران و حمايت از گروه هاي شورشي و تروريستي در داخل ايران متهم کرده بودند .  
 
 
 
روزنامه هاي سوريه در شماره امروز به پيشنهاد ترکيه براي ميانجيگري در زمينه پرونده هسته اي ايران، سفر عمرو موسي به دمشق و ديدار امروز وي با اسد و برگزاري اجلاس وزراي فرهنگ و وزراي ارتباطات عرب در دمشق پرداختند.
روزنامه الوطن نوشت: ترکيه معتقد است که ميانجيگري اين کشور در زمينه پرونده هسته اي ايران، مي تواند تاثيري مثبت بر گفت وگو ميان تهران و کشورهاي بزرگ داشته باشد.
اين رسانه افزود: روسيه نيز بر مخالفت خود با اعمال مجازات هاي جديد عليه ايران که کشور هاي غربي خواهان آن هستند، تاکيد کرد.
الوطن در ادامه با اشاره به برخي اخبار درباره انتخاب "هيلاري کلينتون" به عنوان وزير خارجه آمريکا، عراق و ايران را از مهمترين پرونده هاي موجود در برابر وي دانست.
روزنامه تشرين، کنفرانس دو روزه وزراي فرهنگ عرب در هتل "الشام" دمشق را برجسته کرد و نوشت: گسترش زبان عربي، نقش فرهنگيان در اين زمينه و شرکت کشورهاي عربي در حمايت از فعاليت هاي قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 از مهمترين موضوعات مورد بحث در اين اجلاس است.
تشرين افزود: "عمرو موسي " دبيرکل اتحاديه عرب که روز گذشته وارد دمشق شد، از شرکت کنندگان در اجلاس است.
روزنامه هم البعث در خبري از آغاز هفته کودک ايراني سوري توسط "رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوريه"، "کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ايران " و موسسات "دار الفکر" و "جنه الزهراء" دمشق خبر داد.
به نوشته البعث، نمايشگاه کتاب کودک، نمايشگاه ابزارهاي آموزشي، کارگاه نقاشي و سفال و نمايشگاه فيلم از مهمترين برنامه هاي اين هفته است.
اين روزنامه در ادامه با اشاره به ادامه تجاوزات دشمن صهيونيستي عليه غزه ، نوشت: يک شهيد و يک مجروح در پي حمله هوايي دشمن به "بيت لاهيا" تحويل بيمارستان اين شهر شدند.
روزنامه البعث تاکيد کرد: اين در حالي است که سازمان ملل متحد و سازمان هاي بين المللي لغو محاصره نوار غزه توسط اسراييل را خواستار شده اند.
کشته شدن سه سرباز آمريکايي در عراق، سقوط يک فروند بالگرد نظامي آمريکا در موصل و خريد 12 فروند هواپيماي جنگي توسط خارطوم از مسکو از مهمترين عناوين روزنامه الثوره است.


| شناسه مطلب: 26367







نظرات کاربران