حفظ اصالت هنر ایرانی در معماری حرم رضوی

معماری حرم رضوی هویت و اصالت هنر و فرهنگ ایرانی را حفظ کرده است و معماری رواق دارالحجه هم به لحاظ ظرافتهای هنری و جلوههای تصویری و هم از نظر فنی و مهندسی بینظیر است و وجود چنین فضاهایی میتواند برای زائران و ارادتمندان مایه آرامش روحی و روانی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، سردار «مصطفی محمدنجار»، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، ديروز اول شهريورماه، پس از بازديد از رواقهای امام خمينی(ره) و دارالحجه گفت: رواق دارالحجه هم به لحاظ ظرافتهای هنری و جلوههای تصويری و هم از نظر فنی و مهندسی بینظير است و وجود چنين فضاهايی میتواند برای زائران و ارادتمندان مايه آرامش روحی و روانی باشد.
وی ضمن ابراز خرسندی از ساخت فضاهای جديد حرم رضوی، افزود: بهعنوان يك عضو هيئت دولت از وجود چنين مكانی اطلاع نداشتم و كارهای جديدی كه در حرم امام رضا(ع) انجام شده است، جای غرور و خوشحالی دارد.
محمدنجار خاطرنشان كرد: اميدوار هستم، رئيسجمهور در سفر بعدی به مشهد مقدس از اين مكان مقدس بازديد بهعمل آورد.
وی تصريح كرد: به نظر میرسد طرح اوليه اين رواق بسيار با برنامهريزی و سنجيده انجام شده است و با گسترش فضاهای زيارتی و عبادی حرم مطهر، مهمترين اولويت اين مجموعه، بحث بزرگداشت نماز است.
وزير دفاع گفت: خوشبختانه امروز شاهد برگزاری نماز جماعت 120 هزار نفری، تنها در يكی از صحنهای حرم مطهر هستيم.
وی در مقايسه اماكن متبركه رضوی با اماكن مقدس مدينه و مكه، خاطرنشان كرد: توسعه حرمين شريفين با حضور مشاورين خارجی و هزينههای سنگين صورت میگيرد، اما از ظرافتهای هنری خالی است، در مقابل، در توسعه حرم مطهر رضوی نوعی بومی سازی متناسب با فرهنگ و هويت خودمان صورت گرفته و معماری حرم مطهر رضوی، هويت و اصالت هنر و فرهنگ ايرانی را حفظ كرده است.