سفرنامه حج(1) تاخیر،گرما،ناهماهنگی ها،حرفهایی شاید تازه

از قبل گفته شده است که امروز دوشنبه 14 مرداد 1387برای تشرف به مدینه النبی (ص) آماده باشم.گفته اند که ساعت پرواز را اطلاع خواهند داد.

. شور عجیبی از صبح تمام وجود من را فراگرفته است . سالها که نه ! عمری است در انتظار این لحظه هستم .لحظه ای که از آبانماه سال 1386و انتخابم در جشنواره مطبوعات و جایزه ارزنده اش "کمک هزینه حج" هرلحظه آنرا انتظار می کشم. بعثه مقام معظم رهبری نیز من را به این سرفراز کرده است  که در دوره ای یک ماهه افتخار خبرنگاری و انعکاس فعالیت های آنرا در مدینه منوره و مکه مکرمه داشته باشم. از صبح چند تلفن شده است و هربار ساعت پرواز تغییر کرده است و آخرین اطلاع "پرواز ساعت 14و 30دقیقه انجام خواهد شد " و طبیعی است که باید هرچه سریعتر راهی فرودگاه شوم . ترافیک همیشگی تهران کلافه ام کرده است حالا هرلحظه اش برای من سالی ! است.
پلیس از ورود همراهان زائران به ترمینال فرودگاه جلوگیری می کند. چه کار خوبی . دو سه بار که برای بدرقه دوستان به فرودگاه آمده بودم شاهد مشکلات بسیاری ناشی ازاین امر بودم . از دخترانم می خواهم که خداحافظی کنیم و برگردند.  
 در اولین لحظه ورود به سالن فرودگاه از بلند گو اعلام می شود که "پرواز بدون تاخیر "و در راس ساعت 17 و 30دقیقه انجام خواهد شد! ساعت به کندی و با کمال بی میلی می گذرد . یکبار که انتظار دارم و خدا خدا می کنم ساعت هرچه زودتر بگذرد ، دقایق همانطور که باید ، و خالق هستی به آن نظم داده می گذرد .
عقربه های ساعت 4 بعد از ظهر را هم پشت سر می گذارند  . نهار نخورده ام ، اصلا میلی به آن ندارم . اشتیاق زیارت خانه معبود ، زیارت رسول الله (ص) ، ائمه بقیع ، زیستنی حتی چند روزه در سرزمین وحی ، روح و وجود کدام شیفته ای را به آتش نکشیده است ؟ من همه ی عمر با این عشق سوخته و ساخته ام .
از مسافران پرواز هواپیمایی سعودی خواسته می شود که برای تحویل بار مراجعه کنند . من هم مسافر همین پرواز هستم . همسفران من ازقم – اراک و همدان هستند. صفی طویل چند صد نفره جلوی قسمت تحویل بار شکیل می شود. بسیاری از مسافران مردان و زنانی سالخورده هستند و بعضی ازآنها به دشواری به زبان فارسی صحبت می کنند و احتمالا هم برای اولین بار است که سوار هواپیما می شوند. از خودم می پرسم چه ضرورتی به این صف ها هست ؟ وقتی کاروان ، عده زائران آن و بقیه اطلاعات مورد نیاز همه فراهم است ، و یا می توان فراهم کرد ، چرا این کار را نکنیم که مثلا نماینده ای از یک کاروان به فرودگاه مراجعه و بار همه زائران را تحویل دهد و کارت پرواز آنها را بگیرد . در این صورت هم هوا پیمایی می تواند بموقع اقدامات لازم را صورت دهد و هم اینکه زائر با خیالی آسوده تر و فراغ بال و همچنین بموقع به فرودگاه منتقل و با کمترین توقف و اتلاف نیرو و امکانات و با آرامشی بیشتر راهی سفر ، بخصوص سفری چنین با عظمت می شود.
  از مسافرانی که بار خود را تحویل داده اند دعوت می شود تا برای طی مراحل بازرسی و سوار شدن به هواپیما به سالن تعیین  شده مراجعه کنند. دقایقی بعد ازاینکه یک کاروان دانشجویی سالن بازرسی را ترک می کند ، از همسفران من خواسته می شود تا وارد سالن شوند. بازرسی خیلی سریع صورت می گیرد و مسافران بعد از عبور از یک تونل ، وارد هواپیما می شوند . بوئینگ 747 سری آ – با نشان هواپیمایی ماهان ! از میهماندار می پرسم که پرواز را درست وارد شده ام که توضیح می دهد بله و می گوید که پرواز هواپیمایی سعودی را ماهان انجام می دهد . خیلی برای من فرق نمی کند . الان نزدیک به نیم ساعت است که در هواپیما هستیم . مسافران یک به یک راهنمایی می شوند تا در صندلی خودشان قرار بگیرند. چند نفری از علما و شخصیت های روحانی شناخته شده نیز مسافران پرواز هستند.
میهماندار توضیح می دهد که بواسطه بروز اشکالی در رایانه اداره گذرنامه ،افسران به ناچار به صورت دستی کار صدور اجازه خروج مسافران را انجام می دهند  در نتیجه پرواز تاخیر دارد. گرمای داخل کابین نفس ها را به شماره انداخته است . مسافران یک به یک می آیند . میهماندارتوضیح می دهد که مسافران زیادی روی زمین مانده اند . از او می پرسم آیا سیستم تهویه کارنمی کند ؟ توضیح می دهد که تمامی سیستم ها کار می کند و حتی تقویت هم شده است ولی مساله گرمای شدید تهران و عده زیاد مسافران است . نزدیک به دو ساعت است که سوارهواپیما شده ایم ! ولی هواپیما همچنان روی زمین است. گرما آنقدر شدید است که یواش یواش دارد صدای اعتراض همه را بلند می کند . چند کودک همسفر ما شکایت خود را با گریه های بی امان ، ساعتی است که شروع کرده اند . درهای هواپیما بسته می شود و میهماندار از تاخیر بوجود آمده عذرخواهی می کند . هواپیما همچنان متوقف است . یک ربع ساعت ! نیم ساعت ؟ هیچ کس توضیح نمی دهد چرا هواپیما پروازش را شروع نمی کند . حالا دیگر می توان ورق های روزنامه و بروشور های مختلف را دید که در دست مسافران حکم بادبزن پیدا کرده است . هواپیما تکانی می خورد و برای رفتن روی باند ، حرکت می کند.
 میهماندار مشخصات پرواز را اطلاع می دهد ارتفاع تا 38هزار پا از سطح دریاهای آزاد – مدت پرواز دو ساعت و 20دقیقه و مقصد مدینه النبی (ص) -  روی پرده ای در مقابل مسافران وضعیت پروازی و مسیر هواپیما نمایش داده می شود. هواپیما بعد از ترک تهران با عبور از فراز شهرهای ساوه – اصفهان – گچساران و آب های خلیج فارس ، وارد فضای کویت می شود و بعد از آن سرزمین وحی است که هواپیما به پرواز در آن می پردازد. فیلم کوتاهی از تولیدات بعثه مقام معظم رهبری در باره اهمیت حج – زیارت خانه خدا و حرم شریف نبوی (ص) و بقیع شریف نمایش داده می شود و تذاکراتی ارایه می گردد که باتوجه به برخی باورها در عربستان سعودی ، زائران شایسته است به منظور تقویت وحدت امت اسلامی ازعمل به آنها بپرهیزند و در مواردی هم توصیه به عمل به آنها می شود.
 روزهای آینده سفر ما و این سفرنامه انشاالله ادامه خواهد یافت .


| شناسه مطلب: 28098