مدیریت گردشگری مذهبی باید فارغ از سایر گردشگریها محقق شود

زمانی که مدیریت گردشگری مذهبی در قالب معاونت یا بخش مستقلی از سازمان گردشگری دنبال شود نه تنها مسئولان را مجاب به توجه ویژهای به این بخش میکند بلکه میتوان از این رهگذر به آینده صنعت گردشگری کشور نیز امیدوار بود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجتالاسلاموالمسلمين «علی نصيری» پژوهشگر دينی و مديرگروه آشنايی با منابع اسلامی دانشگاه معارف اسلامی استان قم ، درباره لزوم تقويت گردشگری مذهبی در كشور تصريح كرد: كشور ما حامل دو فرهنگ والاست كه در حوزه فرهنگ «ايرانی» و «اسلامی» تعريف میشود از همينرو برای حفظ هر يك بايد به آثار باقیمانده از آنها توجه ويژه داشت.
وی با اشاره به جايگاه دهم كشور ايران از نظر ظرفيتهای گردشگری در جهان گفت: با وجود اينكه اماكن متبركه و آثار باستانی متعدد در كشور موجب شده كه جايگاه مطلوبی برای كشور ايران منظور شود اما اين در حالی است كه تنها 10 درصد اين توانايی به فعليت رسيده و مورد استفاده گردشگران داخلی و خارجی واقع شده است.
در ادامه اين گفتوگو خبرنگار ايكنا با طرح اين مسئله كه حوزههای علميه قديمی، محل زندگی بزرگانی مانند امام خمينی(ره) و ... جزء اماكن مذهبی كشور ما محسوب میشوند، نظر نصيری را درباره برنامهريزیها و فعاليتهای سازمان گردشگری كشور برای معرفی هر چه بيشتر اين اماكن به گردشگران جويا شد.
مديرگروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی قم در پاسخ به اين پرسش، سياستگذاریهای ناصحيح و مديريتهای نامطلوب را يكی از آسيبهای اين حوزه دانست و اظهار كرد: ابعاد فرهنگی در كشور ما با حمايتهای اقتصادی همراه نبوده و وجود برخی ضعفهای مديريتی در چند سال اخير نيز به اين معضل دامن زده است.
وی افزود: فراز و نشيبهای بسياری بر سر راه توسعه توريسم مذهبی و حمايت از گردشگران مذهبی وجود دارد و حقيقت كار هم اينجاست كه مسئولان صنعت گردشگری از ابزارهای موجود در راستای پيشرفت اين حوزه بهرهبرداری نمیكنند.
مديرگروه آشنايی با منابع اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، تهيه نقشه جامع فرهنگی را ـ كه مدتی است توسط سازمان گردشگری در حال پيگيری است ـ از مهمترين فعاليتهای اين عرصه برشمرد و گفت: تهيه كتابها، كتابچهها و بروشورها از وسايل و ادواتی است كه میتواند در گام نخست مورد استفاده قرار گيرد تا علاوه بر معرفی اماكن موردنظر، موجب ايجاد علاقه در افراد نيز شود.
نصيری در پاسخ به اين پرسش كه آيا صرف ارائه بروشور و كتابچه میتواند در گردشگرانی كه از طيفها و اديان مختلف هستند، ايجاد علاقه كند؟ گفت: اين نخستين راهی است كه در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگيرد، البته در كنار آن نيز نبايد از ظرفيت سايتهای مختلف به زبان هر كشور نيز غافل ماند.
از نظر اين مدرس حوزه علميه، ضعف گردشگری مذهبی در كشور، بیاطلاعی گردشگران ـ بهويژه گردشگران خارجی ـ از اهميت اماكن مذهبی است كه موجب میشود آنها اهميت عالیقاپو را با اهميت برخی اماكن مذهبی مهم، يكسان تصور كنند.
خبرنگار ايكنا با طرح اين مسئله كه چطور ممكن است زمانیكه ديدگاه مذكور در فرد وجود دارد با يك بروشور يا كتابچه در وی ايجاد علاقه كرد؟ بر لزوم توجه به تنوع گردشگران تأكيد كرد و خواستار ارائه توضيحاتی از نصيری شد كه اين پژوهشگر دينی در پاسخ، زمينهسازی برای بازديد و مهيا كردن شرايط برای برقراری ارتباط با اين اماكن را مهمترين و نخستين گام در اين راه دانست و با ارائه پيشنهادی به سازمان گردشگری صحبتهای خود را ادامه داد.
وی در اين پيشنهاد جدا كردن «سازمان گردشگری مذهبی» از سازمان گردشگری كل و اداره آن در قالب تكفل يك نهاد ويژه را بهعنوان يكی از راههای پيشرو عنوان كرد.
نصيری در پايان توجيه مردم برای استقبال از گردشگران را يكی ديگر از راهكارهای ترويج گردشگری مذهبی دانست و افزود: متأسفانه من بارها شاهد بودهام كه نگاه مردم به گردشگرانی كه با اماكن مختلف آشنايی ندارند، نگاه سودجويانه است كه اين امر به خودی خود میتواند موجب دفع گردشگر نيز شود.