قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری

قدرت گفتمان سازی عاشورا به دلیل درون مایه های برجسته فطری

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه عاشورا یک پدیده بالنده، تاثیرگذار و ماندگار در دل تاریخ است، گفت: قیام عاشورای امام حسین (ع) در سه محور "عاشورا بر تاریخ"، "عاشور در تاریخ" و "عاشورا از تاریخ" قابل تحلیل و ارزیابی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين مبلغي روز پنجشنبه در مراسم عزاداري كاركنان مركز تحقيقات اسلامي مجلس با طرح "نقش عاشورا بر تاريخ" گفت: عاشورا يك حادثه استثنايي و با ابعاد خاصي در قرن اول هجري پديد آمده و مسير تاريخ را تغيير داده است واگر اين قيام نبود به اعتقاد بسياري از محققان، يك تاريخ سياه، رو به ظلم و ستم، در حال تفرق و اختلاف شديد دروني ميان امت اسلام در حال شكل گرفتن بود.
تاثير عاشورا بر تاريخ
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس خاطرنشان كرد: امام حسين(ع) با قيام خود، تاريخ را در يك مسير نسبتا متعادل، رو به وحدت و انسجام و فرصت ساز براي معنويت و بشريت قرار داده است. حجت الاسلام والمسلمين مبلغي ادامه داد: زماني كه امام حسين(ع) قيام كرد چهار مقوله فرهنگ، اخلاق، سياست و دين مداري در جامعه به غايت تنزل يافته بودند و سقوط همزمان اين چهار مقوله منجر به اين حادثه خونبار، شقاوت مندانه و عجيب شد. استاد حوزه علميه قم گفت: از نظر فرهنگي جامعه قبل از امام حسين(ع) يك جامعه كاملا وارونه و دگرگون شده به سمت ضد فرهنگ شده بود، به گونه اي كه امام علي (ع) در زمان حكومت خويش فرمودند" اكثر مردم نيرنگ را زيركي مي پندارند".
حجت الاسلام مبلغي گفت: وقتي اكثر مردم به بدترين و شيطاني ترين صفت اخلاقي؛ يعني مكر، نگاه ارزشي و اجتماعي كنند، حال و وضعيتِ ساير صفات زشت اخلاقي و فرهنگي در آن جامعه روشن است؛ يعني بي درنگ بايد چنين نگاه عمومي و اجتماعي شده را شاخصه روشن سقوط و انحطاط فرهنگي و اخلاقي در آن جامعه بگيريم.
وي گفت: در زمان حضرت علي (ع) چون ساختارديني، اخلاقي و فرهنگي جامعه از ميان رفته بود، آن جامعه منحط ديگر نمي توانست نگاه ارزش گذارانه درست نسبت به امام علي (ع) داشته باشد و امام آن مظهر عدل، زيبايي هاي رفتاري و انديشگي، و صفات دست نيافتني را درك كند و در عوض تحليل هاي غلطي ارائه كنند كه حضرت در واكنش بفرمايد: " اگر نبود زشتي {اخلاقي و فرهنگي} مكر، من از همه زيرك تر بودم"
وي ادامه داد: سقوط اين چهار مقوله (دين، فرهنگ، اخلاق و سياست) در جامعه زمان امام حسين (ع) به شديد ترين مراتب تنزل خود رسيد تا جايي كه از خود نشانه هاي اجتماعي خطرناك نشان مي داد و وضعيت را به سمتي سوق مي داد كه درون آن، اختلاف ها عميق تر ، قتل و جنگ نهادينه تر، استهزاء به دين روزمره تر و... گردد و چنين جامعه اي تاريخ را به صورت خطرناكي شكل مي داد. عاشورا از اين روند جلوگيري كرد.
وي ادامه داد: فرداي قيام امام حسين(ع) همه اين چهار مقوله، در يك روند جديد و وضعيت رو به بهبود قرار مي گيرند و نمونه بارز آن قيام توابين است .
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: نهضت توابين يك توبه فردي نبود كه پديده اجتماعي بود كه بر اساس آن جامعه يا بخشي از آن مي خواست از نگاه هاي غير انساني و غير اخلاقي و بي توجهي به دين و پيامبر (ص) دين و امام حسين (ع) دست كشد و يك نهضت بازگشت اجتماعي را شكل دهد. واين است معناي تاثير عاشورا بر تاريخ. تاثير عاشورا در تاريخ
وي با اشاره به نقش عاشورا در تاريخ نيز گفت: در هر مقطع از تاريخ، نام و ياد قيام امام حسين(ع) توانسته و مي تواند بر آن مقطع تاثير گذارد؛ به شرط آنكه مردم مربوط به هر مقطع، دو تلاش را انجام دهند، يكي آن كه ياد و نام عاشورا را در زمانه خود حفظ كنند و ديگر اين كه با جلوگيري از ورود عناصر فكري و روحي نادرست و تحريف كننده به درون آن، به آن كاركرد ببخشند. وي افزود: توجه به نهضت عاشورا اين قابليت را دارد كه در هر برهه از تاريخ به عنوان يك پديده، منشاء تحول مثبت باشد، ولي به شرط آن كه عزاداري هاي ما پاكيزه و بي پيرايه صورت بگيرد؛ چرا كه عزاداري همراه با امور غيردرست، به ضدخود تبديل مي شود.
وي به عنوان گفت: قمه زني يك نوع عزاداري ناردست است و در فضاهاي جهاني امروز، ضربه هاي مهلكي در خارج از اسلام به شيعه وارد مي كند.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس گفت: ما با كمك فضاهاي مجازي مي توانيم با فطرت پاكيزه عزاداري حسيني، يك پيام و گفتمان جديد و پرجاذبه را عرضه كنيم، به شرط اينكه عاشورا را آنگونه كه هست، معرفي كنيم.
حجت الاسلام مبلغي خاطرنشان كرد: اين نوع تاثيرگذاري ( يعني تاثيرگذاري در تاريخ) اگر در چند برهه امتداد يابد از تراكم آن يك تاثيرگذاري بر تاريخ ديگر شكل خواهد گرفت كه اين غير از تاثيرگذاري خود عاشورا بر تاريخ بوده است كه امام در همان عصر خود را انجام دادند. به اين معنا كه اگر در چند مقطع تاريخي عزاداري حسيني با قالبي درست انجام گيرد و رويكرد آن نيز رفتن به سمت پيام هاي حسيني و كشف و فهم دقيق اين پيام ها باشد.
وي افزود: اين وضعيت اجتماعي دست به دست و نسل به نسل، به جلو برود، يك تاثيرگذاري بر تاريخ براي عاشورا به شكل جديد شكل خواهد گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي افزود: امام حسين(ع) با شهادت خود، ضريب جنگ را در امت اسلامي در تاريخ كنترل كرده است؛ يعني با اين شهادت كاري كرد كه زمينه هاي جنگ در تاريخ كم شد.
وي ادامه داد : بايد مردمان هر برهه، كاري نكنند كه كاركرد عاشورا در آن برهه به آخر خط رود و كاركردها و نگاه هاي انسان ساز، پويايي بخش و تاريخ ساز و وحدت ساز عاشورايي منتفي گردد.
عاشورا از تاريخ
وي با اشاره به مقوله "عاشورا از تاريخ" گفت: حادثه عاشورا بخشي از يك سلسله طلايي حركت يافته و امتدادپذيرفته از آدم تا خاتم، و از خاتم تا امام حسين (ع) و از آن حضرت تا امامان اطهار ديگر (ع) و تا امام مهدي (عج) است.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: اعتقاد به اين بعد نهضت حسيني به صورت كامل آن اختصاص به شيعه دارد و يكي از مباني اصيل شيعه است. امام حسين (ع) بر اساس اين منطق اصيل از تاريخ حركت الهي است و وارث حضرات انبياي عظام است.
البته معناي آن اين است كه كاركردهاي انساني امام حسين (ع) را سلب كنيم. كاركردهاي انساني، ديني و اسلامي و وحدت بخش امام حسين را بايد آزاد گذاشت.
وي گفت: وضعيت مانعة الجمعي بين اين دو برقرار نيست، امامت تفكر شيعي است ولي اگر امامت در جامعه تحقق پيدا كرد آثار آن براي همه انسان ها مي باشد امام رضا(ع) فرمود، الامامة نظام المسلمين لذا امامت امام رضا (ع) منشاء وحدت شيعه و سني شد.
وي ادامه داد: شيعه بايد هوشمندانه به همه ابعاد نهضت، چه عناصري شيعي وچه عناصر فراشيعي و چه عناصر حتي فراديني آن، توجه كند و با تفكيك اين ها ازهم براي هر كدام مجال و فرصت بروز را فراهم آورد؛ چه آن كه امام حسين مربوط به همه انسان ها است. در نهضت حسيني ظرافت ها و زيبايي ها و بسيج كردن فطرت هاي انساني را و نزديك شدن به اين فطرت ها به وضوح به چشم مي خورد.


| شناسه مطلب: 33080







نظرات کاربران