عضو خبرگان رهبری:

وحدت مذاهب دست کشیدن از مذهب نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت مذاهب دست کشیدن پیروان یک مذهب از مذهبشان نیست بلکه وحدت تکیه بر مشترکات فراوان مانند توحید، پیامبر، قرآن، حج و ... برای دست یابی به عزت اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد واعظ موسوي، عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت‌و‌گو با پايگاه اطلاع رساني حج گفت:خداوندي كه سرچشمه هدايت حقيقي است و بشر را به راه راست هدايت مي‌كند براي عصرهاي مختلف بشر برنامه‌هايي دارد، از اين رو خداوند در آيه 71 سوره انعام فرموده است: «قُلْ أَنَدْعُو مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَنفَعُنَا وَلاَ يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَى أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَىَ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ؛ بگو آيا به جاى خدا چيزى را بخوانيم كه نه سودى به ما مى‏رساند و نه زيانى و آيا پس از اينكه خدا ما را هدايت كرده از عقيده خود بازگرديم مانند كسى كه شيطانها او را در بيابان از راه به در برده‏اند و حيران [بر جاى مانده] است براى او يارانى است كه وى را به سوى هدايت مى‏خوانند كه به سوى ما بيا بگو هدايت‏خداست كه هدايت [واقعى] است و دستور يافته‏ايم كه تسليم پروردگار جهانيان باشيم».
وي افزود: از اينرو هر چه جامعه بشري رو به تكامل مي‌رود اديان كامل‌تر شده و پيامبراني كه براي هدايت آن جامعه برانگيخته شده‌اند از كمالات علمي و اخلاقي بالاتري برخوردار شده‌اند. دين اسلام كامل‌ترين اديان بوده است و خداوندي كه پيامبر اسلام(ص) را خاتم پيامبران قرار داده است بهتر مي‌داند كه رسالت را كجا قرار دهد از اين رو در آيه 124 سوره انعام مي‌فرمايد: «وَإِذَا جَاءتْهُمْ آيَةٌ قَالُواْ لَن نُّؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِندَ اللّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُواْ يَمْكُرُونَ» پيامبر(ص) به‌عنوان خاتم انبياء داراي ويژگي‌هاي خاصي است از اين رو ويژگي‌هاي خاص پيامبر(ص) كه قرآن نيز تصريح بر آن دارد اين است كه كه ايشان مسئوليت داشته وحي را كامل و دقيق از بارگاه ربوبي دريافت كرده و در اختيار جامعه بشري قرار دهد.
حجت‌الاسلام واعظ موسوي تأكيد كرد: اينكه پيامبر اسلام(ص) وظيفه انتقال وحي به جامعه بشري را برعهده داشته است به آمادگي كامل و ورزيدگي از تمام جهات نياز دارد و خداوند نيز مي‌فرمايد كه از فرستادگانش هر كه را بخواهد برمي‌گزيند از اين رو در آيه 179 از سوره مباركه آل عمران با بيان «مَّا كَانَ اللّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاء فَآمِنُواْ بِاللّهِ وَرُسُلِهِ وَإِن تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ» مورد تصريح قرار داده است كه خداوند براي امت آخرالزمان پيامبر خاتم را برگزيده است.
استاد حوزه علميه قم دومين مسئوليت پيامبر اسلام(ص) را رساندن رسالت الهي به بشر ذكر كرد و افزود: مسلماً ابلاغ چنين رسالت عظيمي به داشتن صلاحيت‌هاي ويژه‌اي بستگي دارد و از جمله اين شايستگي‌ها آگاهي‌هاي لازم از جزئيات هدف رسالت و مصون بودن از خطا و اشتباه است كه اين مطلب در آيه 213 سوره مباركه بقره با بيان «كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ يَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ» مورد تصريح قرار گرفته است.
وي بيان كرد: بر اساس آيه 213 سوره مباركه بقره مردم در آغاز يك دسته بودند و خداوند پيامبران را برانگيخت تا مردم را مژده و بيم دهد و كتاب آسماني را به آن‌ها نازل فرمود تا در اختلافات بين مردم داوري و قضاوت كند.
حجت‌الاسلام واعظ موسوي با اشاره به سومين مسئوليت خاتم پيامبران حضرت محمد مصطفي(ص) گفت: سومين مسئوليتي كه خداوند از وظايف پيامبر خاتم(ص) قلمداد كرد اين بود كه پيامبر(ص) بتواند امتي وفادار و پاي بند به رسالت الهي تربيت كند و آن‌ها را براي حمايت از رهبر ديني كه واجد همه شرايط و خصوصيات يك رهبر كامل است آماده كند؛ لذا قرآن با كاربرد دو واژه تربيت و تعليم اين مسئوليت سنگين را به شكل رسا در جاهاي مختلف قرآن از جمله در آيه 2 سوره جمعه كه مي‌فرمايد: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ» بيان كرده است.
وي ادامه داد: در اين آيه تزكيه به معناي تربيت و سوق دادن به‌سوي كمال شايسته انساني است و اين تربيت به يك الگوي شايسته و فرهيخته‌اي نياز دارد كه از تمام علم بهره‌مند شود و خود قرآن پيامبر(ص) را به‌عنوان الگوي برتر در آيه 21 سوره مباركه احزاب با بيان «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» معرفي كرده است.
وي اظهار كرد: رسالت ديگري كه پيامبر(ص) بر عهده دارد اين است كه از راه‌يابي انحرافات و گمراهي‌ها آيين آسماني خود را پاس بدارد و چنين امري به شايستگي علمي و معنوي بسيار بالايي نيازمند است كه در فرهنگ ديني از آن به عصمت تعبير مي‌شود.
حجت‌الاسلام واعظ موسوي ادامه داد: پنجمين وظيفه‌اي كه براي پيامبر(ص) در نظر گرفته شده است اين بوده كه تمام تلاش خود را براي اجراي اهداف معنوي رسالت و تحكيم ارزش‌هاي اخلاقي بر روح و روان انسان‌ها و اركان جوامع بشري به انجام برساند و اين عمل فقط در چارچوب دستورات الهي و با اجراي قوانين آسماني ميسر است و با بناگذاري يك نهاد سياسي بر اساس ارزش‌هاي والاي الهي صورت مي‌گيرد.
عضو خبرگان رهبري بيان كرد: پيامبر اسلام(ص) از بدو تولد و هنگلامي كه فرزند خردسالي به حساب مي‌آمد جامع كمالات و اوصاف شايسته يك انسان معنوي بود و حتي گزارشاتي كه از زندگي پيامبر(ص) در دوران طفوليت شده مهر تأييدي بر اين ادعا است، به طوري كه در عنفوان جواني و قبل از اينكه به‌عنوان مرد كاملي در جامعه مطرح باشد خصوصيات انساني را به عالي‌ترين درجه ممكن از خود بروز داده است و اعم از مسلمان و غير مسلمان بر صدق و صفاي باطن و امانتداري و داشتن ويژگي‌هاي بالاي انساني در پيامبر(ص) شهادت مي‌دهند.
وي گفت: پيامبر(ص) براي استوار كردن اركان خانواده و جامعه دستورات جامع و كاملي را ارائه فرموده و در عرصه عمل در زندگي فردي و اجتماعي خود به آن‌ها پاي بند بوده است، ايشان ازدواج را به‌عنوان سنت خود بيان مي‌كند و ترغيب به ازدواج مي‌كند تا اركان خانواده را تحكيم كند و از طلاق پرهير مي‌دهد و مي‌فرمايد وقوع طلاق عرش خدا را به لرزه در مي‌آورد و براي پيدا كردن جايگاه مناسب، ازدواج با افراد هم شأن را توصيه مي‌كند اين‌ها همه براي اين است كه زندگي خانوادگي و اجتماعي از نظر ايشان از موقعيت خاصي برخوردار است؛ چرا كه اگر نيازهاي عاطفي و جنسي فرد در خانه تأمين شود انساني سالم به جامعه وارد و جامعه نيز از سلامت برخوردار مي‌شود.
استاد حوزه علميه قم اظهار كرد: اگر انسان در چارچوب خانواده از اخلاقيات، معنويات و دانش برخوردار نباشد با پاي نهادن به جامعه، عنصري فاسد در تباه كردن جامعه مي‌شود و از دست به دست دادن افراد فاسد اتتظار جامعه توحيدي و پاك و بي آلايش را نخواهيم داشت.
وي محبت منحصر به فرد حضرت محمد(ص) به اهل بيت خود را مورد اشاره قرار داد و افزود: محبتي كه پيامبر(ص) به فرزندان خود به‌ويژه حضرت فاطمه زهرا(ص) داشته‌اند زبانزد خاص و عام بوده است، ايشان در حالي براي دختر خود احترام قائل بودند كه در آن زمان در جامعه وجود دختر به‌عنوان ننگ و عار به‌شمار مي‌رفت و دختران را زنده به گور مي‌كردند اما ايشان از دختر خود استقبال كرده و پيشاني او را مي‌بوسد و مقابل او به احترام بر مي‌خيزد، ايشان در برخورد با همسران تمام تلاش خود را بر اين معطوف مي‌دارد كه احترام افراد مراعات شود و وظيفه سنگين خود را به اكمال رسانده و مكارم اخلاقي را رعايت كند.
عضو خبرگان رهبري در پاسخ به شبهات برخي از دشمنان اسلام در مورد جنگ‌‌هاي پيامبر(ص) گفت: در رابطه با جنگ‌ها و درگيري‌هايي كه در طول دوران 23 ساله دعوت پيامبر(ص) اتفاق افتاده عموماً همه آن‌ها بعد از هجرت به مدينه و تشكيل حكومت ديني بوده است.
وي ادامه داد: پيامبر مكرم اسلام(ص) وقتي از ارشاد و هدايت اهالي مكه و اطراف مكه مأيوس شد و براي دست‌يابي به پايگاه جديد به طائف هجرت كرد به موفقيت ظاهري چنداني دست نيافت؛ لذا دوباره به مكه برگشت تا با قبايلي كه براي اداي مناسك حج در بازار معروف مكه بودند تماس برقرار كند و در آن جا در ديدار با مردم مدينه درهاي پيروزي به روي مبارك ايشان باز شد و زمينه براي مهاجرت به مدينه آماده شد و با فداكاري مولا علي(ع) در ليلة‌المبيت، پيامبر(ص) به مدينه هجرت كرد.
حجت‌الاسلام واعظ موسوي افزود: پس از تأسيس مسجد النبي(ص) و تشكيل حكومت در مدينه در سال نخست موفقيت خوبي به دست آمد، حضرت محمد(ص) مردم را به دين دعوت و براي دولت جديد اقدام كرد، از همان اول به نگارش بخشنامه‌اي كه نحوه ارتباط قبايل با يكديگر بود پرداخت و پيمان نامه‌اي با قبايل يهود امضا كرد كه اين‌ها خطوط كلي نخستين نظام اداري اسلام را شامل مي‌شد.
وي افزود: اما اين دولت نوپا با رويارويي ددمنشانه‌اي كه از ناحيه قريش جهت سرنگون كردن حكومت اسلام و رسالت ايجاد مي‌شد مواجه شد و بدين ترتيب جنگي پس از جنگ بر ضد مسلمانان ترتيب داده مي‌شود و شعله‌هاي نفاق بر سراسر عربستان روشن شده و قريش همه را به روياروويي و مقابله با پيامبر(ص) و دين نوظهور اسلام تحريك و دعوت مي‌كند؛ لذا پيامبر(ص) و مسلمان در جنگ‌ها ناگزير به دفاع از خود بودند.
استاد حوزه علميه قم گفت: برخي مستشرقين مغرض اسلام را دين شمشير معرفي كرده و در معرفي اسلام از جنگ و ستيز و خونريزي بيش از هر چيزي اسم مي‌برند و اين امر خيانت آشكاري به دين مبين اسلام و پيامبر(ص) است؛ چرا كه در اكثريت اين جنگ‌ها پيامبر(ص) جز راه مقابله كه از آن به دفاع مقدس بايد تعبير كرد راه ديگري نداشت.
وي تأكيد كرد: صلح‌انديشي در تمام كمالات و رفتار پيامبر(ص) مشهود بود، در صلح حديبيه عنوان شده كه برخي خواسته‌هاي پيامبر(ص) را قريش قبول نمي‌كردند و پيامبر(ص) مي‌فرمودند اشكالي ندارد آيا اين را بايد به حساب صلح‌انديشي پيامبر(ص) گذاشت كه جهت رشد بشريت بوده است يا چون گاهي طرف‌هاي مقابل راهي جز دفاع براي پيامبر(ص) و تازه مسلمانان با جنگ نمي‌گذاشتند به حساب جنگ‌افروزي بايد گذاشت؟
وي تصريح كرد: قلم به دستان جيره‌خوار استكبار كه در صدد مخدوش كردن چهره دين‌هاي آسماني‌ و به‌ويژه اسلام هستند بايد در محضر تاريخ جواب بدهند. اما آفتاب حقيقت بر عرصه گيتي خود را نشان داده و روز به روز بيشتر نشان خواهد داد.
وي افزود: با ظهور حضرت قائم(عج) و گسترش دولت عدل محور آن امام به همه اين هجمه‌ها پايان داده خواهد شد و مردم با حمايت از نظام اسلامي پرچم انقلاب اسلامي را به‌وسيله رهبر معظم انقلاب به دست صاحب اصلي‌اش برسانند.
عضو خبرگان رهبري گفت: پيامبر بزرگ اسلام(ص) بزرگترين منادي وحدت بوده و آيين آسماني اسلام مملو از توصيه و سفارش به وحدت است، ابتكار بسيار جالبي كه معمار كبير انقلاب به خرج دادند اين بود كه يكي از محورهايي كه مي‌رفت به‌عنوان نقطه اختلاف خود را نشان دهد با مديريت خاص تبديل به فرصت كرده و برادران اهل سنت كه در 12 ربيع و خاندان اهل بيت(ع) كه در 17 ربيع ولادت پيامبر(ص) را قرار داده‌اند با اعلام هفته وحدت به‌عنوان يك راهكار عملي بر برداشتن قدم‌هاي اساسي و استمرار وحدت اقدام خواهند كرد و مسلماً آن چه روشن است بين مذاهب مختلف آيين اسلام اعم از اهل سنت و شيعه يا بقيه مذهب‌ها نقاط مشترك بسيار زيادي است كه با بهره‌گيري از آن‌ها و به فراموشي سپردن نقطه‌هاي اختلاف مي‌توانيم گام‌هاي اساسي را براي ايجاد وحدت برداريم.
حجت‌الاسلام واعظ موسوي گفت: همه مذاهب يك خدا، يك قرآن و نبوت پيامبر اسلام(ص) را قبول دارند و همه در پنج وعده نماز مي‌خوانند كه اين‌ها را مي‌توان پررنگ كرد و مردم را به‌سوي وحدت به‌عنوان كيمياي دست يافتني دعوت كرد و از گشتن حول اختلاف و نفاق كه دشمنان اسلام از آن سود مي‌برند و هدف استكبار جهاني است پرهيز داد.
وي تأكيد كرد: منظور از وحدت شيعه و سني اين نيست كه اهل بيت(ع) از مذهب خود دست بردارند يا اهل سنت از مكتب خود برگردند مسلماً بحث‌هاي كلامي و اعتقادي همواره در مدارس و بين علماي دو طيف بوده است؛ اما كشاندن اين بحث‌ها به سطح عمومي جامعه نفعي براي اسلام نخواهد داشت و ريختن آب در آسياب دشمن و تحقق نقشه‌هاي شوم نظام سلطه براي ايجاد جنگ‌هاي مذهبي ميان جوامع اسلامي است.