تخریب آثار تاریخی در مکه و مدینه به بهانه نوسازی و طرح توسعه+تصویر

آخرین آثار تاریخی دوران اسلام در عربستان به بهانه نوسازی و طرح توسعه در حال تخریب و نابودی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله اي به قلم "ناهض حتر" نوشت، عربستان سعودي تصميم گرفته مرقد مطهر حضرت محمد (ص) و سه مسجد تاريخي را در شهر مدينه منوره تخريب كند.
با اين تصميم آخرين آثار و ميراث تاريخي در معرض نابودي قرار گرفته است تا ساختمان هاي جديدي جايگزين آنها شود. عربستاني ها تصميم تخريب مرقد پيامبر اسلام را با بهانه طرح توسعه و ساخت مسجدي بزرگ توجيه كرده اند.
در مكه كه بيشتر آثار تاريخي آن تخريب شده توجيه همين بوده است؛ ساخت مساجد جديد و تاسيسات و هتل هاي مجلل.
شهرهاي مقدس مكه و مدينه در سال 1924 زير سلطه آل سعود قرار گرفتند. از آن زمان اين دو شهر تاريخي به صورت برنامه ريزي شده از سوي وهابيت در معرض تخريب قرار گرفته اند.
آل سعود از وهابيت به عنوان ايدئولوژي استفاده كرده و با مطرح كردن بهانه هايي مجوز تخريب را صادر مي كند؛ حتي زماني كه مسئله به آثار نبوي مربوط باشد، آن را با نوسازي و طرح توسعه توجيه مي كند.
عربستان سعودي مراسم حج را به فصلي براي گردشگري تبديل كرده كه شركت‌هاي سرمايه گذاري غربي با هتل‌هاي پنج ستاره آن را اداره مي كنند، به صورتي كه هزينه يك سفر حج حتي تا 15 هزار دلار افزايش مي يابد.
وهابيت از نظر خاندان عربستان ابزاري براي سركوب آگاهي ملي و اجتماعي جديد است؛ اما اين مفاهيم هنگامي كه به تبعيت از خارج و سيطره امپرياليسم بر كشور و تفاهم عملي با صهيونيسم مربوط باشد، بي اثر مي شوند.
وهابيت از نظر دلالان بخش املاك، تنها ابزاري است كه هر گونه مانع فرهنگي را از پيش روي گسترش بخش املاك و گردشگري برمي دارد.
در شهر تاريخي جده، اثري از تاريخ و ميراث باقي نمانده است و انسان در تلاش براي درك هويت اين شهر، دچار آشفتگي مي شود.
در اين شهر هتل هاي مجللي با مارك‌هاي جهاني و رستوران هاي جديد ايجاد شده كه بيشتر آنها شعبه شركت هاي بين المللي هستند. حتي بيشتر مساجد نيز هويت عربي اسلامي ندارند؛ برخي از اين مساجد داراي علائم و نشانه هاي هندي و برخي نيز چيني و برخي هم مانند كليساهاي پروتستان هستند.
تفكرات ويرانگر وهابيت كه ضد ترميم و حفظ آثار تاريخي است، همواره خواسته دلالان بخش املاك در كشورهاي عربي فراهم مي كند. برخي گروههاي اجتماعي و مدني مخالفت خود را با تخريب آثاري كه عمرشان صدها سال است اعلام مي كنند؛ اما معمولا دلالان بخش املاك موفق مي شوند و آثار را تخريب مي كنند.
در جريان انقلابهاي عربي، وهابيت تهاجم بزرگ خود را در دو مسير آغاز كرد؛ يكي قطري است كه از جنبش اخواني استفاده كرد، و ديگري سعودي است كه از سلفي‌هاي تندرو استفاده كرد كه نسخه عربي و جهاني وهابيت به شمار مي رود.
هدف از اين هجوم، تخريب اسلام در مصر و آگاهي ملي اجتماعي در بزرگترين كشور عربي؛ و همچنين تخريب سوريه است. بنابراين مي توان به انگيزه هاي دلالان از اين تهاجم شوم پي برد. منبع:العالم