برگزاری همایش کارشناسان آموزشی مناطق بعثه در مشهد
همایش کارشناسان آموزشی مناطق نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.
حجتالاسلام احمدي، مديركل آموزش بعثه مقام معظم رهبري، در همايش كارشناسان آموزشي مناطق كه روز گذشته در اردوگاه مازندران مشهد آغاز به كار كرد، گزارشي كلي از دورهها، سرفصلها، مدلها و عملكرد بخش آموزشي بعثه رهبري ارائه كرد.
وي در خصوص تفكيك فعاليتها، گفت: هر بخش بايد در حوزه فعاليت خود عمل كند و امور خود را انجام دهد؛ بهطور مثال، كارشناس بخش آموزش بايد به كار آموزشي بپردازد؛ اگر برخي مناطق نيرو كم دارند بايد تأمين نيرو كند كه براي استانهاي مازندران و آذربايجان شرقي اين امر اجرا شده است.
وي با اشاره به برگزاري اولين دوره آموزش مجازي در شيراز افزود: طراحي سامانه فرهنگ عمره براي مسؤولان فرهنگي صورت گرفته و تلاش بر اين شد تا آموزشهاي مجازي و اطلاعرساني نيز از اين طريق صورت گيرد.
مديركل آموزش بعثه رهبري به راهاندازي سامانههاي اطلاعرساني مجازي اشاره كرد و اظهار داشت: پس از فعال شدن اين سامانهها، تعداد مراجعه كنندگان كاهش يافته و اين به دليل ايجاد آموزشهاي مجازي است ولي به دليل برخي ناهماهنگيها و اتفاقات پيشبيني نشده، اين پيامكها به مسؤولان نميرسيد كه اطلاعرساني از اين طريق متوقف خواهد شد تا تمامي ارتباطات از طريق سامانه انجام گيرد.
وي به تمركز بعثه رهبري بر آموزش مجازي اشاره و تصريح كرد: در سال 89 براي اولين بار در قم كارگاههاي آموزشي برگزار شد و اطلاعات اوليهاي براي استفاده از نرمافزارها و سيستمهاي مجازي در اختيار قرار گرفت؛ همچنين، از تمامي كلاسها فيلمبرداري شده وآمادگي براي توليد و تكثير لوح فشرده آموزشي وجود دارد.
وي افزود: برگزاري دورههاي منظم و برنامهريزي شده و برگزاري آزمونهاي مجازي در سامانه پيشبيني شده كه در اين برنامهريزيها، آموزش در ايام ديني همچون ماه رمضان، ماه محرم و تعطيلات نيز لحاظ شده است.
حجتالاسلام احمدي در خصوص بودجهبندي مناطق در سال آينده اظهار داشت: متأسفانه در برخي موارد، بودجهها واقعي بسته نشده و پاسخگوي هزينهها و فعاليتهاي آن منطقه نيست؛ با اين وجود، در برخي مناطق كه حجم فعاليتهاي آنان نسبت به مناطق ديگر محدودتر است از بودجه آموزشي بيشتري برخوردار است؛ بهطور مثال، براي استان گلستان 82 درصد بودجه براي آموزش پيشبيني شده و در استان خراسان حدود 42 درصد بودجه به آموزش اختصاص داده شده است.
وي با تأكيد بر تغيير شيوه آموزش در اين دورهها خاطرنشان كرد: بايد از اداره كلاسها به شيوه سخنراني پرهيز شود، زيرا بازده مناسبي نخواهد داشت بلكه به صورت مباحثهاي و متقابل اجرا شود، همچنين امتحانات نيز از حالت چهار گزينهاي به سوي طرح مسأله حركت كند.
وي تصريح كرد: به كمك آمارها و شاخصهايي كه مشخص شده و اطلاعاتي كه دريافت ميشود، مناطق مختلف ارزيابي شده كه پس از آن، فعالترين يا ضعيفترين مناطق نيز مشخص ميشود.
وي به راهاندازي بانك اطلاعاتي استادان اشاره كرد و گفت: براي استادان در دورهها بانك اطلاعاتي تهيه شده و استادان طبق اين اطلاعات گروهبندي ميشوند كه بر اساس سوابق آموزشي، سطح علمي و شاخصهاي ديگر صورت ميگيرد.
مديركل آموزش بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به تأثير بوميگزيني استاد بر يادگيري، بيان داشت: اصل بوميسازي اساتيد و پذيرش استاد در دوره، امر بسيار مهمي است كه بر بازده آن تأثير بسياري دارد، زيرا مخاطب با استاد بومي ارتباط بهتري برقرار ميكند؛ همچنين در برخي دورس نيز ميتوان ار نيروهاي بعثه براي تدريس استفاده كرد.
گفتني است، اين نشست دو روزه كه با حضور كارشناسان 17 منطقه آموزشي و چند تن از مسؤولان بعثه رهبري از روز گذشته آغاز شده و امروز به پايان رسيد./932/پ202/س