مکانی که رسول خدا با جبرئیل دیدار کرد

احجار المراء مکانی در مدینه و نزدیکی مسجد قبا است که رسول خدا (صلی الله علیه و اله) هنگام ورود به مدینه با جبرئیل امین دیدار کرد.

اين نام از دو واژه احجار جمع حَجَر به معناي سنگ‌ و مِراء تركيب يافته است. مِراء جايي از قبا است. مُراء نوعي آفت نخل به شمار مي‌رود. نيز مِراء جمع مَروه به معناي سنگ سفيد اشتعال‌پذير است. مردم مدينه در منطقه احجار المراء قلعه‌هاي سنگي بلند ساخته بودند كه «أُطم» نام داشت. بني‌عمرو بن عوف بن مالك اوسي صاحب يكي از اين بناها به نام «شُنَيف» بودند كه نزديك احجار المراء قرار داشت. احجار المراء در منابع تاريخي، جغرافيايي و حديثي نام دو مكان است: مكاني نزديك مسجد قبا كنار نهر بني‌‌غفار در مدينه منوره و نيز جايي در مكه كه محل گفت‌و‌گو و فخرفروشي قريش بوده است.
در منابع روايي و تفسيري اهل سنت، در حديثي درباره احرف سبعه آمده است: رسول خدا(صلي الله عليه و آله) هنگام ورود به مدينه، در احجار المراء در ديداري با جبرئيل، بدو فرمود: من بر امتي امي مبعوث شده‌ام كه توانايي خواندن ندارد و تا كنون كتابي نخوانده است. جبرئيل پاسخ داد: به راستي كه قرآن بر هفت حرف نازل شده است. مسلمانان اين روايت را دليلي بر جواز قرائت‌هاي هفت‌گانه دانسته‌اند. اين روايت مباحث بسيار در علوم قرآني، به ويژه فنون قرائت، پديد آورده است. در منابع شيعه اين روايت نيامده؛ اما در روايت‌هاي مشابه، بارها از بطن‌هاي هفت‌گانه قرآن سخن رفته است. روايت پيش‌گفته را با توجه به قراين مقاليه، مانند يادكرد از امت اُمّي، مي‌توان بر بطن‌هاي قرآن حمل كرد.
برخي از مكه‌شناسان، ديدار پيامبر(صلي الله عليه و آله) با جبرئيل و حديث پيش‌گفته را در جايي به نام «حصحاص» نزديك ذي طُوي در يك فرسخي كعبه، مدفن برخي از مهاجران در مكه و نزديك نهر كوچك بني‌‌غفار، دانسته‌اند. اما برخي از صاحب‌نظران بر پايه ادله زير، اين ديدار و محل صدور روايت و احجار المراء را در مدينه مي‌دانند: گواهي مدينه‌شناسان نام‌آور همچون سمهودي (م.911ق.) بر وقوع اين رخداد در مدينه؛ وجود ابيّ بن كعب مدني در سند اين حديث كه از اهالي مدينه و در شمار مسلمانان پس از هجرت بوده است ؛ اسلام پيش از هجرت در ميان قبايل مختلف رواج نداشته تا اختلاف لهجه‌ها سبب اختلاف قرائت‌ها شود و حرف‌هاي هفت‌گانه به معناي قرائت با لهجه‌هاي مختلف معنا يابد؛ بلكه اسلام پس از هجرت در ميان قبايل مختلف رواج يافته و زمينه اختلاف قرائت‌ها پديد آمده است.