کالای ایرانی افتخاری ایرانی در کربلای معلی+عکس
خوشبختانه امروز شاهد این هستیم که کالای ایرانی با افتخار در بازارهای کشورهای منطقه یافت میشود و هماینک در کشور عراق به ویژه در شهرهای کربلای معلی و نجف اشرف این کالاها به فراوانی دیده میشود، کمتر فروشگاهی است که کالای ایرانی در آن وجود نداشته باشد.
به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، هر كالايي كه از يك جامعه يا فرهنگ ديگر به جامعه اي ديگر صادر مي شود بخشي از فرهنگ جامعه مبدا را با خود به جامعه مقصد منتقل مي كند و چه بسا فلسفه اصلي صدور و راهيابي آن كالا به جامعه مقصد انتقال همين فرهنگ جديد باشد.چرا كه فرهنگ ها زيربناي اصلي هر اجتماعي را تشكيل مي دهند و تنها با حاكميت فرهنگي است كه مي توان بساط سلطه بر يك جامعه را پهن كرد.
بدون شك يكي از مهم ترين دلايل تاكيدات هميشگي مقام معظم رهبري بر مصرف توليدات داخلي، تأثير فرهنگي كالاهاي تازه وارد فرنگي است كه در كنار آثار سوء بر اقتصاد، كند شدن چرخه توليد داخل و از رونق افتادن بازار كسب و كار براي مردم كشورمان، چالشي ديگر را تدارك ديده اند.
بسياري از كالاهاي وارداتي بر مبناي نياز جامعه ايران طراحي و توليد نشده اند، بلكه هدف از توليد چنين كالاهايي، ايجاد «نيازهاي كاذب» در مصرف كننده است. همين نياز كاذب بخش عمده اي از درآمد خانواده ايراني را به خود اختصاص مي دهد و از سوي ديگر فرصت را از توليد كننده و كارگر ايراني مي گيرد.
اين نيازهاي دروغين به كالاهاي لوكس و فوق لوكس خارجي از طبقات ثروتمند جامعه يعني طبقه ي هدف چنين كالاهايي آغاز مي شود، اما به مدد ابزارهاي ارتباط جمعي، رسانه ها و شبكه هاي ارتباطي هم چون ماهواره و اينترنت، كم كم طبقات متوسط و كم درآمد جامعه نيز براي تهيه كالايي كه در گذشته اي نه چندان دور هيچ جايگاهي برايشان نداشت رقبت نشان مي دهند و در صورت توفيق نيافتن براي تهيه چنين كالايي، دچار احساس تبعيض در جامعه خواهند شد؛ احساسي كه تبعات اجتماعي فراواني برجاي مي گذارد.
خوشبختانه امروز شاهد اين هستيم كه كالاي ايراني با افتخار در بازارهاي كشورهاي منطقه يافت ميشود و هماينك در كشور عراق به ويژه در شهرهاي كربلاي معلي و نجف اشرف اين كالاها به فراواني ديده ميشود، كمتر فروشگاهي است كه كالاي ايراني در آن وجود نداشته باشد.