تحولات سازمان حج در عتبات به روایت آمار

رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی تحولات انجام شده در حوزه خدمات رفاهی و تسهیلاتی را به صورت کامل تشریح کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، حجت‌الاسلام و المسلمين سيداحمد موسوي، رييس سازمان حج وزيارت در گفت‌وگويي گفت: از آغاز سال 91 تاكنون حدود يك ميليون نفر بويژه در روزهاي پاياني سال 91 و آغازسال 92 (در قالب سفرهاي نوروزي) به كشور عراق اعزام شدند.
وي افزود: ما امسال افزايش سه برابري ظرفيت اعزام در ايام نوروزي داشته ايم .كاهش قابل توجه هزينه سفر تقريبا تا 50 دلار (در سفرهاي هوايي 10% و در سفرهاي زميني 15% ازكل هزينه ها صرفه جويي شده است.).
حجت‌الاسلام موسوي خاطر نشان كرد: در زمينه تامين وعده هاي غذايي زائران ايراني در عراق نيز به موازات ساير خدمات رفاهي دستاورهاي خوبي از جمله استفاده از گوشت گرم به جاي گوشت منجمد و وارداتي درآشپزخانه‌هاي مركزي، تسريع در عمليات توزيع غذاي روزانه به زائران در محل هتل ها با استفاده از خودرو‌هاي ويژه بجاي چرخ دستي هاي سابق ان داشتيم.
وي الزام مديران هتل هاي طرف قرارداد به نصب و راه اندازي دوربين هاي مدار بسته باامكان ضبط تصاوير در راستاي حفظ امنيت زائران و نظارت بيشتر بر كاركرد بخش خدماتي هتل ها،الزام تمامي هتل‌ها به خريداري و نصب وسايل اطفاي حريق ،الزام تمامي هتل‌هادر خصوص تبديل پنكه‌هاي سقفي به اسپيلت (داراي گرمايش و سرمايش) ،فراهم ساختن زمينه دسترسي به اينترنت رايگان در لابي هتل‌هاي درجه الف و ب ، را از جمله اين خدمات دانست.
حجت‌الاسلام موسوي همچنين برگزاري كلاس‌هاي آموزشي هتلداري براي كارگران و مديران داخلي هتل‌هاي طرف قرارداد، الزام هتل‌ها درجهت ساخت رمپ (سطح شيب‌دار) براي سهولت تردد ويلچر جانبازان و افراد مسن و معلول حركتي، نصب تلفن داخلي در تمامي اتاق‌هاي هتل‌ها، توليد نرم افزارهاي جامع تحت وب شمسا جهت سهولت دسترسي تمامي كاربران و واحدها به شبكه جامع خدمات الكترونيك را از ديگر اقدامات حوزه عتبات عنوان كرد.
رييس سازمان حج وزيارت ادامه داد: درشهر نجف نيز توانستيم از رهگذر تعامل همه جانبه و مستمر با مقامات مسئول محلي و شركت‌هاي مجري عراقي به منظور بالابردن كيفيت خدمات به تمامي زائران و بكارگيري توانمندي ها و ظرفيت هاي شركت شمسا اقداماتي راانجام دهيم كه تشكيل جلسات روزانه با مديران راهنما در راستاي اطلاع‌رساني، هماهنگي ورفع نارسايي‌ها و روزآمدكردن خدمات رساني ،ايجاد شناسنامه براي تمامي هتل‌هاي تحت پوشش را از جمله اين فعاليت‌ها در حوزه عتبات برشمرد.
وي همچنين ارزيابي و سنجش مستمر خدمات شركت‌هاي متولي جابجايي زائران در بخش هاي نقل برون‌شهري، درون‌شهري و زيارت هاي دوره ،پيگيري امور پاركينگ مسجد سهله شامل حصاركشي،و ساماندهي امور عمومي آن و الزام تمام اتوبوس‌ها براي ورود به پاركينگ ،راه‌اندازي ايستگاه باب القبله وايستگاه صافي صفا جهت انتقال زائران به حرم شريف علوي ،ارزيابي عملكرد شركت هاي عراقي و برخورد با متخلفين اعم از شركت‌هاي نقل يا رانندگان را از ديگر خدمات حوزه عتبات عنوان كرد.
وي افزود: جايگزيني ميني‌بوس‌ها مجهز در مسير عتبات امام حسين (ع) و ابوالفضل العباس (ع) تا هتل هاي محل استقرار زائران و حذف گاري دستي از چرخه جابجايي زائران در مسير پاركينگ به هتل و بالعكس، استفاده از وانت براي حمل بار و اثاثيه زائران بجاي گاري دستي‌ها، تجهيز پاركينگ الخضراء با قابليت پذيرش حدود 70 دستگاه اتوبوس، بهره‌برداري از پاركينگ تعليب (در حومه شهر كربلا)بويژه در مناسبت‌هايي نظير عاشورا، اربعين، عرفه و 15شعبان با هدف كاهش ازدحام و مشقت زائران خصوصا افراد مسن و زنان .. از ديگر فعاليت‌هاي حوزه عتبات است.
حجت‌الاسلام موسوي خاطر نشان كرد: بازگشايي مسير سامراء به روي مشتاقان و دلدادگان اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، فراهم شدن زمينه اعزام زائران ايراني به كاظمين از 21 اسفند سال 91، تلاش جهت اسكان اكثريت زائران ايراني در كاظمين به جاي هتل‌هاي بغداد با هدف كاهش مسافت تردد زائران و افزايش ضريب امنيتي آنان، آموزش كاركنان شاغل در هتل‌ها به منظور بهبود كيفيت خدمات، راه‌اندازي سرويس‌هاي نقل درون ‌شهري جهت انتقال زائران از پاركينگ تا هتل و بالعكس از ديگر اقدامات حوزه عتبات به شمار مي‌آيد.
تأمين آمبولانس رايگان از عتبه مقدسه كاظمين جهت انتقال بيماران از هتل‌ها به بيمارستان يا درمانگاه دهوي، حذف آشپزخانه‌هاي متفرقه(هتل‌هاي خودپخت)و تمركز كل آمار در آشپزخانه‌ عتبه كاظمين، ايجاد آشپزخانه هاي مركزي درشهرهاي نجف و كربلا ، رستوران و سرويس‌هاي بهداشتي به تعداد مورد نياز در پاركينگ سامرا (با80درصد پيشرفت)، هماهنگي و ارتباط مستمر با مديريت بخش ‌هاي مختلف فرودگاه بغداد با هدف تسهيل امر خروج و ورود كاروان‌هاي هوايي از ديگر اقدامات سازمان حج در كشور عراق است.
حجت‌الاسلام موسوي يادآور شد: پذيرايي و تقديم سرويس كامل وعده غذايي ناهار در تالار (مضيف) كاظمين به كاروان هاي هوايي پرواز بعد از ظهر، پذيرايي از زائران هوايي در فرودگاه بغداد در صورت تأخير بيش از 2ساعت، حذف يك مرحله بازرسي از زائران ورودي به فرودگاه بغداد (پاركينگ عباس بن فرناس) فقط جهت كاروان‌هاي ايراني داراي مجوز از شركت شمسا هستند، تشكيل تيم هايي متشكل از افراد و مسئولان محلي در راستاي تسهيل انجام تشريفات اداري مربوط به حوادث غير مترقبه مانند فوت، تصادفات يا انفجار از ديگر اقدامات در حوزه عتبات عنوان كرد.