«اعترافات شهرخدا» در نمایشگاه کتابتهران
این کتاب دارای سه زاویه دید از زبان دو راوی است. راوی نخست خود مجید حسینی است که با دو نگاه متفاوت در این اثر روایتگری کرده است و راوی دوم پسر یکساله اوست که بخشی از این سفرنامه را روایت میکند و همین موضوع بر جذابیت این کتاب میافزاید.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سيدمجيد حسيني تازهترين اثر خود را به عنوان «اعترافات شهر خدا» از سوي انتشارات سوره مهر در نمايشگاه بينالمللي كتاب عرضه كرد.
حسيني درباره اين كتاب گفت: سفرم به رياض چند سال قبل انجام شد، اما سفر به حجاز مربوط به 10 روز پيش است. در واقع يادداشتها و سيد مجيد حسينيسفرنامهام را در طول سفر تكميل كردم و بلافاصله پس از اتمام سفر به انتشارات سوره مهر براي چاپ سپردم كه در نمايشگاه كتاب ارائه ميشود.
اين كتاب داراي سه زاويه ديد از زبان دو راوي است. راوي نخست خود مجيد حسيني است كه با دو نگاه متفاوت در اين اثر روايتگري كرده است و راوي دوم پسر يكساله اوست كه بخشي از اين سفرنامه را روايت ميكند و همين موضوع بر جذابيت اين كتاب ميافزايد.[factimage()] http://www.asriran.com/files/fa/news/1392/2/14/283961_292.jpg [imagetitle()] [factimageend()]
وي در بخشي از مقدمه خود بر اين اثر مينويسد: در اين سفر سه پسر همراهم هستند؛ دو درون و يكي بيرون. جنگ و دعوا، قيل و قال و گفتگوي اين سه پسر تمام مسير سفرم را در هم ريخت و سفرم شده آشتي دادن اين دو نفر. پسر اول، جواني است در درونم كه 10 سال پيش در چنين روزهايي به اين سرزمين آمد؛ سخت مودب است، اهل قرآن، نماز و همه متون مذهبي. اصلاً پسر متن است، متن تاريخ در مدينه و مكه. وقتي كه قدم ميزند، از اين متن تاريخي به آن متن ديگر ميرود و گوش ميسپارد، آرام در تاريخ قدم ميزند، عرض ادب ميكند، گاه ميخندد و گاه ميگريد و همين طور رهايش كني در تاريخ غرق ميشود؛ تو گويي اصلاً وجود ندارد. وجودش با اين متن تاريخي يكسان است عين آنچه گفتهاند، ميشنود و گوشش به همه حرفها و صداها كه از اين متن عظيم ميآيد بدهكار است؛ پسري سخت مودب، مرتب، حرفشنو و به قانون و قاعده. او همان كسي است كه اين سرزمين ساخته است. وجود او و وجود اين سرزمين گويي يكي است و هر چه درونش را بكاوي جز متن اين سرزمين و قدسيت اين خاك درونش چيزي نيست و من نامش را نهادهام: «پسر متن».
پسر دوم اما سخت بازيگوش است، گوشش به حرفها، متنها گرفتار نيست. تو گويي اصلا زاده شده كه گوش ببندد و دهان باز كند و البته زبان سرخ سر سبز ميدهد بر باد. خردهگير و بهانه جوست. به دخمهها و كوچه پسكوچهها سرك ميكشد پشت متن را ميخواند، فاصله سفيد بين سطوح را اصلا از هرچه خطكشي است، ميگذرد. بازيگوشي ذاتش است و با هر چيزي اسباب بازي ساختن. اصلا اين پسر كلا پرحاشيه است و روي خط فقط راه ميرود و من نامش را نهاده ام«پسر حاشيه».
غير اين دو پسر كه يكي را از 10 سال پيش همين جا در سفر حج در درونم شناختم و دومي را به بدختي طي اين سالها كه به مدينه نيامده بود، دستگيرش كردم، پسر سومي هم هست كه جز من است اما در بيرونم. بخشي از وجود اما خارج از وجود. پسرم امير كه همراهم است و تمام سفر را تحت تاثير قرار داده. اين سومي از هر دوي آن قبليها عجيبتر نه پسر متن است نه حاشيه. نه درون است و نه بيرون. نه اهل ديدن و نه اهل ديدن. نه از سفر شاد است و نه ناراحت. انگار كل دنيا براي او سفر است. چه تهران خانه خودمان چه اينجا كنار قبر نبي (ص) و چه هر جاي ديگر.
اين كتاب در دو بخش با نامهاي «سفر به شهر خدا» و «سفر به شهر ظواهر» تاليف شده است و در درون آن نيز تصاويري از مكانهايي كه دستمايه خلق اين اثر شدهاند، منتشر شده است.
سيدمجيد حسيني سالگذشته نيز سفرنامه خود به كشور آمريكا و كانادا را در قالب كتابي با عنوان «هاروارد مك دونالد» از سوي نشر افق در نمايشگاه كتاب ارائه كرد كه با استقبال قابل توجهي روبرو شد.