آیا ساختن گنبد و بارگاه حرام است؟

در زمان پیامبر (ص)، ساختن گنبد و بارگاه بر قبور و غیر قبور مرسوم نبود و اصولًا گنبدى هم وجود نداشت. به ویژه در جزیرة العرب که از جهان متمدن آن روز بسیار دور و از نظر معمارى نیز بسیار عقب مانده بودند.

به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج ، آنها بیشترین عمر خود را در سفر بودند و به همین دلیل در آن سرزمین ساختمان‏ سازى پیشرفت کمى داشت. تا جایى که مهم‏ترین و عمده ‏ترین معمارى آنها خیمه‏ هایى بود که از موى شتر بافته مى‏شد. رضا محمدى، نویسنده پندارها و پاسخ‌ها در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم ساخت گنبد و بارگاه در زمان پیامبر (ص) خاطرنشان می کند: در زمان پیامبر (ص) روى مسجد ایشان که مهم‏ ترین و حساس‏ ترین مرکز اداره جامعه بود حتى سقف ساخته نشده‏ بود. تنها بخشى از مسجد با تنه نخل‏هاى خرما و شاخ و برگ آن پوشیده شده بود و روى آنها خاک ریخته بودند. طورى‏که هرگاه باران مى‏آمد آب و گل بر سر مسلمانان ریخته مى‏شد. همچنین بر حجره پیامبر (ص) گنبد و بارگاهى ساخته نشد. در واقع چنین معمارى‏ اى آن زمان در جزیرةالعرب شناخته نبود. وی ادامه داد: در حجاز نیز چنین معمارى وجود نداشت. سپاه اسلام، هنگام فتح شامات هرگز دست به تخریب قبور پیامبران نزدند و خادمان آنجا را بیرون نکردند. اصحاب پیامبر (ص) نیز هرگز نگفتند که ساختن بنا بر قبور کار گمراهان و شرک و حرام است! نویسنده یاداور می شود: تاریخ نشان مى‏ دهد، که قرن‏ها همه مسلمانان بر ساختن بنا روى قبور اجماع داشتند. طورى که بناهاى استوارى روى قبور وجود داشته است و هیچ یک از مسلمانان برآن ایراد نمى‌ گرفتند و همه به زیارت این قبور مى‏‌رفتند، تا اینکه در عصر حاضر وهابى‏‌ها پیدا شدند که قصد دارند اعتقادات بى‏‌اساس خود را بر همه مسلمانان تحمیل کنند. وی افزود: قبر مطهر حضرت امیر مؤمنان (ع)، تا حدود صد سال مخفى بود؛ زیرا احتمال جسارت نواصب و خوارج نسبت به قبر شریف حضرت قوى بود. این قبر تا زمان خلافت هارون‏‌الرشید پنجمین خلیفه عباسى پنهان بود و تنها فرزندان و خواص حضرت از مکان آن آگاه بودند. تا آنکه در سال 133 هجرى به خاطر کرامتى که از قبر شریف آشکار شد هارون الرشید به مکان آن پى‏‌برد و دستور داد قبه و بارگاهى برآن بنا کنند. نویسنده خطاب به شبهه افکنان می گوید: چرا بر روى قبر پیامبر (ص) و عمر و ابوبکر گنبد و بارگاه ساخته شده است؟ و چه کسى آن را ساخته است؟ آیا این مورد حرام و شرک نیست؟ و چرا ویران نکرده‏‌اند؟ آیا حکم شرعى در این موارد استثناء خورده است؟ برای مطالعه متن کامل این شبهه اینجا کلیک کنید.