علم غیب ائمه استقلالی نیست و در طول علم غیب خداوند است

حجت الاسلام زمانی اعتقاد به علم غیب استقلالی در ائمه را موجب شرک دانست و گفت شیعه هیچ گونه علم غیب استقلالی را برای ائمه و انبیاء قائل نیست و معقتد است علم غیبی که آنها دارند از الطاف خداوند به آنهاست و به اذن خداوند است.

به گزارش خبرنگار گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، ششمين نشست از سلسله نشست‌هاي تخصصي حج و زيارت به موضوعشاخصه‌هاي وهابيت با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر زماني معاون بين‌الملل حوزه علميه قم در پژوهشكده حج و زيارت برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين زماني گفت: جامعه اهل سنت در ايران و جهان را بايد دسته بندي كنيم چرا كه آنها طيف‌هاي متفاوتي هستند و يك نوع داوري مشترك براي همه اين طيف‌ها صحيح نيست. اين تقسيم بندي شامل همه چهار مذهب اهل سنت مي‌باشد. به عبارت ديگر مثلا گروه اول هم مي‌تواند در مذهب شافعي و هم در مذهب حنبلي و هم در ديگر مذاهب باشد. گروه اول در ميان اهل سنت گروه معتدل و انقلاب‌اند. در ميان اهل سنت طيف معتدل تقريبي داريم كه آنها را به عنوان طيف انقلابي مي‌شناسيم كه واقعا به تقريب اعتقاد دارند.
اهل سنت در ايران به گروه‌هاي مختلف تقسيم مي‌شوند
وي ادامه داد: گروه دوم؛ اهل سنت بي طرف هستند. گروه سوم اهل سنتي هستند كه منتقد بوده و به همين انتقاد اكتفا مي‌كنند. گروه چهارم از اهل سنت معارضان فرهنگي هستند كساني كه جنگ تبليغاتي را در دستور كار خود قرار داده‌اند و از هر گونه ابزار و رسانه عليه انقلاب و شيعه فعاليت دريغ نمي‌كنند؛ اما اعتقادي به كشتن شيعيان ندارند.
زماني بيان كرد: گروه پنجم معارضان نظامي و سياسي با انقلاب و شيعه هستند. كساني كه در حال جنگ با انقلاب و شيعه‌‌اند. ترور، قتل، انفجار، شكنجه از ابزارهاي اين گروه عليه شيعيان مي‌باشد كه نمونه آن عبدالمالك ريگي در كشور ما بود.
وي ادامه داد: گروه ششم جريان تفكيري غير وهابي اهل سنت‌اند. اينها شيعيان را كافر مي‌دانند در حالي كه وهابي نيستند. علت اينكه اين گروه وهابي نيستند اين است كه دلايل كفر شيعه نزد اين گروه و وهابيت متفاوت است. اينها به علت برخي از مسائل اعتقادي شيعيان را كافر مي‌دانند مانند انتقاد به خلفا كه در انديشه ما وجود دارد اما برخي از دلايل كفر مربوط به رفتار برخي شيعيان تندرو است كه در عقايد شيعه نيست مانند دشنام برخي از صحابه و همچنين همسران پيامبر (ص). البته اينكه اين‌گونه رفتارهاي برخي از شيعيان را به اصل شيعه منتسب مي‌كنند در حالي كه اعتقاد شيعه اينگونه نيست يكي از اشتباهات اهل سنت است. بنابراين كفر شيعه نزد اين گروه از اهل سنت يك اشتباه فقهي است چرا كه سب و يا حتي انتقاد به خلفا نمي‌توانند دليلي براي كفر مسلمانان باشد.
سلفي‌ها به انسداد باب اجتهاد معتقد هستند
معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه گفت: گروه هفتم اهل سنت سلفي‌اند. اينها معتقد به ضرورت تبعيت از سلف صالح، يعني صحابه، تابعين و تابعين تابعين مي‌باشند. بر اين اساس آنها معقتد به انسداد باب اجتهاد هستند كه باعث تهجر وجمود در فهم ديني مي‌شود. سلفي‌ها يك گروه خاص با يك انديشه مشخص و روشن نيستند بلكه همانطور كه در نشست اول بيان كرديم آنها ۱۲ درجه و شاخصه دارند كه هر كدام از اين درجات يك گروه هستند.
وي با بيان اينكه گروه هشتم همان وهابيان‌اند، بيان كرد: اين گروه تندترين گروه در ميان اهل سنت‌اند كه در نشست قبلي چند شاخصه از آنان را ذكر كرديم. شاخصه اول اين گروه اعتقاد به شرك شمردن توسل به ارواح انبيائ و اوليا و استغاثه و تضرع به آنان و همچنين درخواست دعا و برآوردن حاجت از آنان است. اين در حالي است كه غير وهابي‌ها از اهل سنت توسل را شرك نمي‌دانند. در ميان كتب اهل سنت كتب دعا و توسل به ائمه و انبيائ وجود دارد كه خلاف اين عقيده وهابت مي‌باشد.
زماني ادامه داد: دومين شاخصه وهابيت شرك شمردن درخواست شفاعت از شفيعان است. سومين شاخصه شرك شمردن اعتقاد به علم غيب براي انبياء و ائمه است. وهابيت غيب را از صفات اختصاصي خداوند مي‌دانند و اتصاف اين صفت به ديگران را شرك مي‌دانند.
وي با بيان اينكه علم به غيب استقلالي موجب شرك مي‌شود تاكيد كرد: شيعه هيچ گونه علم غيب استقلالي را براي ائمه و انبياء قائل نيست و معقتد است علم غيبي كه آنها دارند از الطاف خداوند به آنهاست و به اذن خداوند اين علم غيب را دارند پس علم غيب آنها استقلالي نيست كه در مقابل علم غيب خداوند باشد بلكه علم غيب آنان در طول علم غيب خداوند است نه در عرض آن. علاوه بر اين علم غيب و دانشي كه خداوند دارد نامحدود است اما آنچه كه انبياء و اولياء خداوند مي‌دانند محدود است. اين در حالي است كه بر فرض اينكه اين اعتقاد صحيح نباشد خطا و اشتباه است و منجر به كفر و شرك نمي‌شود.
برخي وهابي‌ها با دعا و مناجات مخالف هستند
معاون بين الملل حوزه گفت: چهارمين شاخصه وهابيت شرك شمردن ندا، دعا و صدا زدن اموات است. مانند يا محمد (ص)، ياعلي (ع)، چرا كه اين ندا مستلزم اعتقاد به علم غيب آنان است و نيز مخالف آيه شريفه ۱۸ سوره جن «فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» مي‌باشد. اين در حالي است كه گروه‌هاي ديگر اهل سنت اين را شرك نمي‌دانند.
حجت الاسلام زماني تبرك جستن به آثار انبياء و اوليا را از پنجمين شاخصه وهابيت دانست و گفت: آنها بوسيدن قبر و ضريح پيامبر اكرم (ص) و همچنين تبرك به خاك قبر و مرقد آنان را شرك مي‌دانند. اين در حالي است كه گروه‌هاي ديگر اهل سنت آن را شرك نمي‌دانند. افزون براين اسنادي براي تبرك جستن صاحبه پيامبر به باقيمانده آب وضوي پيامبر در دست است كه خلاف اين عقيده و باور وهابيان است.
وي در ادامه شرك شمردن قرباني و نذر براي انبيائ و اوليا را ششمين شاخصه وهابيت دانست و تاكيد كرد: در قرباني و نذر دو نكته مطرح است وقتي مي‌گوييم براي انبيا و اوليا معناي «براي» چيست؟ اگر «براي» به معناي تقريب به پيامبر و امام باشد و خدا ناديده گرفته شود، يعني هدف از نذر و قرباني تقريب خود امام و پيامبر است، كه اين شرك است. اما اگر نذر و قرباني براي نزديك شدن به خدا باشد و ثوابش به پيامبر و امام هديه شود مشكلي پيش نمي‌آيد و شرك نيست. شيعيان نيز معتقد به اهدا ثواب مي‌باشند نه تقرب به شخص پيامبر و امام به وسيله نذر و قرباني.
هفتمين شاخصه وهابيت كفر شمردن قسم به غير خداست
زماني گفت: هفتمين شاخصه وهابيت كفر شمردن قسم به غير خداست و هشتمين شاخصه؛ كفر شمردن نامگذاري عبد و غلام با پسوند اسم انسان است مثل غلام نبي و عبدالحسين و. . كه البته اهل سنت از گذاشتن اين اسم‌ها پرهيزي ندارند به دليل اينكه مقصود از غلام و عبد در مقابل خداوند نيست و به معناي خدمتگزار و محب و بنده است كه هيچ ايرادي ندارد.
وي با بيان اينكه وهابيت سفر براي زيارت و بازديد بارگاه انبيا و اوليا را نيز حرام مي‌داند اين را نهمين شاخصه وهابيت برشمرد و گفت: ديگر گروه‌هاي اهل سنت عقيده را قبول ندارند و مهمترين شاهد مخالفت بسياري از گروه‌هاي اهل سنت، سفر براي اعمال حج و زيارت بارگاه حضرت رسول (ص) است. افزون بر اين اشعاري از عالمان اهل سنت در مورد زيارت ائمه وجود دارد، حتي برخي از عالمان سني اقرار به زيارت حرم ائمه معصومين كرده‌اند.
برخي وهابي‌ها حتي با جشن ميلاد براي ائمه نيز مخالف هستند
معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه ادامه داد: وهابيت همچنين همه مراسم و آداب ديني كه محتواي آن از نظر آنان مشكلي ندارد و در زمان صحابه نبوده مانند جشن ميلاد پيامبر اكرم (ص)، هفته وحدت، مراسم عزاداري، شعر خواني دسته جمعي، ادعيه رايج بين مسلمانان غير منقول در احاديث نبوي، صلوات بلند فرستادن، صلوات‌هاي دسته جمعي و غيره را بدعت مي‌دانند.
وي مبارزه شديد با اهل تصوف را از ديگر شاخصه‌هاي وهابيت برشمرد و گفت: وهابي‌‌ها برخي از صوفيان را مشرك و بقيه را بدعت گذار مي‌دانند و دليل شرك آنان را نيز توسل آنان به انبياء و اوليا و بزرگان‌شان مي‌دانند.
وي همچنين دوازدهمين و آخرين شاخصه وهابيت بدعت شمردن تقليد از ائمه مذاهب اربعه و ائمه شيعه دانست و گفت: اين شاخصه از ديگر شاخصه‌هاي مختص وهابيت است كه ديگر گروه‌هاي اهل سنت آن را قبول ندارند.
عكس:حميد جباري نيك