مرجعیت دینى اهل بیت(ع) در احادیث اهل سنت
از روایات نیز مى توان مرجعیّت دینى اهل بیت(علیهم السلام) را استفاده کرد.
به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، از روايات نيز مى توان مرجعيّت دينى اهل بيت(عليهم السلام) را استفاده نمود كه در ذيل به برخى از آن ها اشاره مى كنيم:
1 ـ حديث ثقلين
ترمذى، از جابربن عبدالله انصارى نقل مى كند كه گفت: «رأيت رسول الله(صلى الله عليه وآله)في حجته يوم عرفة و هو على ناقته القصواء يخطب، فسمعته يقول: يا أيها الناس! قد تركت فيكم ما ان اخذتم به لن تضلّوا: كتاب الله وعترتى أهل بيتى»؛(1) «در حجة الوداع روز عرفه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را ديدم در حالى كه بر شتر خود «قصواء» سوار بود و خطبه مى خواند. شنيدم كه فرمود: اى مردم! من در ميان شما دو چيز گرانبها مى گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنيد هرگز گمراه نخواهيد شد: كتاب خدا و عترتم».
مضمون اين حديث را سى و چهار نفر از صحابه نقل كرده اند و نيز دويست و شصت و شش نفر از علماى اهل سنت در كتب خود به آن اشاره نموده اند.
2 ـ حديث «انا مدينة العلم»
حاكم نيشابورى، به سند خود از جابر، نقل مى كند كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «أنا مدينة العلم وعلى بابها فمن أراد العلم فليأتها من بابها»؛(2) «من شهر علمم و على دروازه آن است، هر كس كه اراده كرده است شهر علم را دريابد بايد از درب آن وارد شود.»
و نيز رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «أنا دار الحكمة وعلى بابها»، «من خانه حكمت هستم و على درب آن است».
مضمون اين حديث را ده نفر از صحابه، پانزده نفر از تابعين و ده ها نفر از علماى اهل سنت نقل كرده اند.
3 ـ حديث سفينه
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود: «مثل أهل بيتى كسفينة نوح، من تخلف عنها زخّ في النّار»؛(3) «مثل اهل بيت من مثل كشتى نوح است، هركس از آن تخلف كند درآتش قرار خواهد گرفت.»
اين حديث را هشت نفر از صحابه؛ هفت نفر از تابعين، و صد و پنجاه نفر از علماى اهل سنت نقل كرده اند.
4 ـ حديث امان
حاكم نيشابورى از ابن عباس نقل مى كند كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمود: «النجوم أمان لأهل السماء من الغرق واهل بيتى أمان لأمتى من الاختلاف، فاذا خالفتها قبيلة من العرب اختلفوا فصاروا حزب ابليس»؛(4) «ستارگان، امان بر اهل زمينند از غرق شدن. و اهل بيت من امان اين امت از اختلافند، اگر قبيله اى از عرب با اهل بيتم مخالفت نمايند بين خودشان اختلاف شده و از گروه شيطان محسوب خواهند شد».
اين حديث را گروه زيادى از علماى اهل سنت نقل كرده اند.
5 ـ حديث «علىّ مع الحقّ»
رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «رحم الله علياً، اللّهمّ ادر الحق معه حيثما دار»؛(5) «خدا رحمت كند على را، بار خدايا! هر جا على است حق را با او قرار بده».
حاكم نيشابورى از ام سلمه نقل مى كند كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «علىّ مع القرآن و القرآن مع علىّ، لن يفترقا حتّى يردا عَلَىّ الحوض»؛(6) «علىّ با قرآن و قرآن باعلىّ است، اين دو از يكديگر جدا نمى شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند».
اين حديث را بيست و سه نفر از صحابه، و ده ها نفر از علماى اهل سنت نقل كرده اند.
آيات و رواياتى كه در شأن اهل بيت(عليهم السلام) ذكر شد، نه تنها فضيلتى براى آنان محسوب مى شود بلكه از آنجا كه اين فضايل انحصارى آنان است دلالت بر افضليت و برترى آنان بر ديگران دارد، و طبق نصّ عدّه اى از اهل سنت؛ همچون ابن تيميه امامت حقّ افضل امت است.(7)
1. صحيح ترمذى، ج 5، ص 621.
2. مستدرك حاكم، ج 3، ص 136.
3. نهاية ابن اثير، ماده زخّ.
4. مستدرك حاكم، ج 3، ص 149.
5. مستدرك حاكم، ج 3، ص 135 و صحيح ترمذى، ج 5، ص 592.
6. مستدرك حاكم، ج 3، ص 34.
7 ـ على اصغر رضوانى، دفاع از تشيع و پاسخ به شبهات، ص 29.