با مدیران کاروان حج (۲)؛

توجه به مسائل فرهنگی کاروان‌ها و تعامل با روحانیون و زائران عامل موفقیت مدیران است

من از مسیر خدمت به همسفرانم در حج شامل توفیق خادمی زائران خانه خدا و عتبات شدم و شاید دعای آنها بود که امروز این توفیق نصیب بنده شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كسي كه خدمه زائران مي‌شود خداوند به او لطف كرده و او را براي خادمي زائران درگاهش انتخاب كرده است بايد اين را قدر بدانيم كه پيامبر (ص) و ائمه (ع) يك فرصت بزرگ براي ما خلق كرده اند و اين امتياز را به ما هديه داده كه بتوانيم از زائرانش پذيرايي كنيم و در خدمت آنها باشيم. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/gozarshtasvniri/hji13 05 92 (1).JPG [imagetitle()] [factimageend()]
من از مسير خدمت به همسفرانم در حج شامل توفيق خادمي زائران خانه خدا و عتبات شدم و شايد دعاي آنها بود كه امروز اين توفيق نصيب بنده شده است.
اين جملات بخشي از گفت وگوي خبرنگار ما با يدالله حاج علي اكبري يكي از مديران با سابقه، خوش فكر، به روز و مخلص و زحمت كش كاروان‌هاي زيارتي حج و عتبات است كه به گفته خودش اگر موفقيتي هم در اين راه داشته آن را مديون دعاي زائران و همسفرانش مي‌داند. مشروح اين گفت وگو را در ادامه مي‌خوانيد.
*با تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد ابتدا معرفي از خودتان داشته باشيد و از تجربيات خود در اين عرصه صحبت بفرماييد؟
با سلام. من هم تشكر مي‌كنم و لازم مي‌دانم مراتب قدر داني خود را از زحمات و تلاش‌هاي مسوولان سايت وزين و مفيد حج اعلام كنم واقعا امروز اين سايت مرجعي براي همه مديران و حتي زائران عزيز شده كه در سال‌هاي گذشته نبودش احساس مي‌شد.
بنده يدالله حاج‌علي اكبري بازنشسته آموزش و پرورش هستم و قبل از اين كه به عنوان مدير كاروان وارد اين كار شوم با سازمان حج و زيارت و ستاد عمره دانشگاهيان همكاري داشتم و سال‌ها در ستاد عمره دانش‌آموزي نيز با كاروان‌هاي دانش‌آموزي براي اعزام به سرزمين وحي و مدينه‌النبي (ص) همكاري مي‌كردم و مسووليت اجرايي كارشان را بر عهده داشتم.
درباره تجربه هم بايد بگويم كه تاكنون تجربه ۴ سفر حج واجب به عنوان مدير و عوامل و يك سفر شخصي به عنوان زائرداشتم كه در مجموع ۵ سفر حج و بيش از ۲۰ سفر عمره را تجربه كردم كه بيشتر درخدمت دانش‌آموزان و دانشجويان و ساير زائران عزيز بودم. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/gozarshtasvniri/hji13 05 92 (2).JPG [imagetitle()] [factimageend()]
*از چه زماني و چگونه وارد اين عرصه شديد تا در خدمت زائران خانه خدا و عتبات باشيد؟
شروع فعاليت من در اين عرصه به حدود ۲۵ سال پيش برمي‌گردد زماني كه به عنوان خدمه امتحان دادم و براي كاروان حج واجب به عربستان سفر كردم و پس از آن واجب‌الحج شدم و اسم نوشتم و به همراه همسرم مشرف شديم و بعد از آن اين كار ادامه پيدا كرد.
در واقع آن عشق و علاقه‌اي كه در خادمان در جهت خدمت به كاروان‌ها مي‌ديدم و زحمتي كه براي حجاج مي‌كشيدند در من علاقه فراواني ايجاد كرد و من در همان سفر كه به عنوان زائر اعزام شده بودم به خدمه‌ها و عوامل كمك مي‌كردم و اين علاقه باعث شد وارد اين كاربسيار زيبا و پر اجر و پاداش شوم و البته لطف و عنايت خداوند بود كه ما را در اين مسير وارد كرد و پس از بازنشستگي نيز اين راه را ادامه دادم.
*شروع فعاليت تان به عنوان مدير كاروان از چه زماني بوده و چند سال است به عنوان مدير فعاليت مي‌كنيد؟
حدود ۱۳ سال است كه به عنوان مدير كاروان در خدمت زائران هستم هم در بخش ستاد عمره دانش آموزي و دانشگاهي وهم در بخش ديگر زائران، خدمت‌گذار زائران حرم نبوي و سرزمين وحي هستم.
*وقتي تصميم گرفتيد به عنوان مدير كاروان فعاليت كنيد باتوجه به تجربه‌اي كه از سفر به حج و عمره داشتيد، چه برنامه‌هايي را دوست داشتيد در كاروان‌ها و مديريت خود اجرايي كنيد؟
با توجه به اين كه معلم بودم و در آموزش و پرورش فعاليت مي‌كردم فكر مي‌كنم اثرگذارترين كار فرهنگي كه در روح و جان اين افراد اثر مي‌گذارد. بحث زيارت عتبات و حج و عمره است، چون كار تعليم و تربيت را انجام داده بودم و تاثير كارهاي فرهنگي را ديده بودم احساس مي‌كردم شايد از نظر اثرگذاري در افراد به ويژه جوانان و نوجوانان يك كار بي‌بديل است.
در اين سفرها كه در خدمت زائريان بودم تلاش كردم ابتدا خدمتگذار روح خودم باشم تا بتوانم از اين فرصت براي خودسازي استفاده كنم، بنابراين محور برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌ها بر همين اساس بود تا تاثير دو هفته‌اي كه شخص به اين سرزمين سفر مي‌كند شايد به اندازه سال‌ها مطالعه مطالب كلاسي و آموزشي باشد. يعني كارهاي فرهنگي و اثربخشي در اين سفر بيشتر نتيجه مي‌دهد و مي‌توان زودتر به هدف رسيد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/gozarshtasvniri/hji13 05 92 (3).JPG [imagetitle()] [factimageend()]
*از چه شيوه‌ها و برنامه‌هاي مديريتي در كاروان خود استفاده كرديد كه شما را به عنوان مدير موفق مطرح كند؟
البته اين عنوان نظر لطف شماست! ما كوچكتر از اين‌ها هستيم زيرا ما افرادي داريم كه در مجموعه سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبري زحمت مي‌كشند و گمنام و بي‌نشان هستند و فعاليت‌هاي بسيار خوبي دارند، اما آنچه كه من فكر مي‌كنم شايد عامل موفقيت ما در برنامه‌ها بوده، توجه به مسائل فرهنگي كاروان‌ها و نوع تعامل با روحانيون و زائران است. اگر انسان ديدش اين باشد كه آنها مهمان خدا، رسول خدا (ص) و ائمه (ع) هستند و اين ديد كه ما به عنوان مدير خدمتگزار زائران هستيم در موفقيت برنامه‌ها موثر و نقش كليدي دارد.
به نظر من تنها جايي كه مديريت‌ها برعكس مي‌شود سفرهاي حج و عتبات است يعني در اين سفرها زائران، مدير هستند و مديران، خدمتگزار زائران و در اين سفرها مديريت معكوس معنا پيدا مي‌كند. بنابراين اگر كسي با ديد مدير اداره به اين سفر برود موفق نمي‌شود مديري مي‌تواند موفق شود كه اول از همه خود را خادم زائران بداند و توجه داشته باشد كه زائران، مدير او هستند و او بايد هرآنچه آنها مي‌گويند انجام دهد.
البته مسائل ديگري نيز مهم هستند از جمله آنها احترام به روحاني كاروان‌ها است كه مسائل شرعي و احكام سفر با حضور آنها حل مي‌شود و مدير كارهاي خدمتگزاري به زائران را بر عهده دارد و من هميشه خدا را شكر مي‌‌كنم كه از بين اين همه افراد ما را برگزيد تا خدمتگزار زائران خانه خدا و عتبات باشيم.
*حاج آقا از ديد شما هماهنگي و تعامل با روحاني كاروان چه تاثيري در پيشبرد برنامه‌هاي يك كاروان دارد؟
اصلا اساس كار در هر كاري به ويژه در اين كار پر مسوليت كه هم مسووليت اجرايي دارد و هم مسووليت شرعي نياز است بنابراين هماهنگي با روحاني كاروان‌ها چه در سفر حج و عمره و چه در عتبات بسيار مهم است و هرچه اين هماهنگي بيشتر باشد كارها با موفقيت انجام مي‌شود و من در سفرهاي خود با روحانيون بزرگواري آشنا شدم كه يكي از بركات اين سفرها و سرمايه‌‌هاي زندگي‌ام است كه حاضر نيستم با چيز ديگري عوض كنم.
*شما چقدر از شيوه‌ها و ابزارهاي جديد در مديريت كاروان‌ها و اطلاع‌رساني به زائران استفاده مي‌‌كنيد؟
از آنجا كه سطح سواد در بين زائران بالا رفته افرادي كه به اين سفر مي‌آيند هرچه اطلاعات‌شان بيشتر باشد لذت بيشتري مي‌برند؛ بنابراين ما قبل از سفر تلاش مي‌‌كنيم اطلاعات لازم را از طريق سايت، وبلاگ و جلسات حضوري به زائران منتقل كنيم و اين آشنايي قبل از سفر بسيار مهم است به طور مثال كسي كه مي‌خواهد ائمه بقيع را زيارت كند اگر از قبل درباره زندگاني آن بزرگواران مطالعه كرده باشد ديگر لازم نيست در آن مكان كسي برايش روضه‌اي بخواند يا صحبتي بكند همين كه نگاه مي‌كند و آن مطالب يادش مي‌آيد اشك از چشمانش جاري مي‌شود و به عمق مظلوميت و بزرگوراي آنان پي مي‌برد. [factimage()] /_Shared/_Sites/Site(14)/gozarshtasvniri/hji13 05 92 (4).JPG [imagetitle()] [factimageend()]
بنابراين اگر موفق شويم كارهاي فرهنگي را با شيوه‌هاي جديد اطلاع‌رساني و فناوري اطلاعات به زائران منتقل كنيم موفق خواهيم شد.
البته در اين زمينه بعثه مقام معظم رهبري تلاش زيادي كرده و امروز سايت hajj.ir بهترين و بزرگ‌ترين سايتي است كه در رابطه با حج و زيارت در دنيا فعاليت مي‌كند و اگر اين سايت نبود، زائران از ديدن هزاران كتاب و مطالب بسيار مختلفي كه در اين سايت قرار گرفته محروم مي‌شدند.
همچنين آموزش مجازي زائران كه در اين سايت راه‌اندازي شده بسيار مفيد و مناسب است. ما نيز تلاش مي‌كنيم اطلاعات و اخبار مربوط به كاروان را از طريق وبلاگ و سايت به زائران منتقل كنيم كه زائران باسواد مي‌توانند به طور كامل از اين سايت‌ها و وبلاگ‌ها بهره‌‌مند شوند.
البته بايد مراقب بود كه نبايد از كلاس‌هاي حضوري قبل از سفر كه با حضور روحانيون برگزار مي‌شود غافل شد اين يك اشتباه است. بنابراين بايد حتما رابطه زائر با روحاني كاروان حفظ شود و زائران در كلاس‌ها حضور پيدا كنند.
*بعد از اين كه سال‌ها در خدمت زائران بوديد مقداري درباره لذتي كه از خدمت به زائران در سفرهاي مختلفي كه داشته‌ايد بفرماييد؟
به نظر من كسي كه خدمه يا مسوول زائران مي‌شود، خداوند به او لطف كرده و او را براي خادمي زائران درگاهش انتخاب كرده است بايد اين را قدر بدانيم كه پيامبر (ص) يك فرصت بزرگ براي ما خلق كرد و اين امتياز را به ما هديه داده كه بتوانيم از زائرانش پذيرايي كنيم و در خدمت آنها باشيم. من از مسير خدمت به همسفرانم در حج شامل توفيق خادمي زائران خانه خدا و عتبات شدم و شايد دعاي آنها بود كه امروز اين توفيق نصيب بنده شده است.
در پايان بايد بگوييم لذت خدمت به زائران خانه خدا و عتبات بسيار شيرين است و اين راه خستگي ندارد و هرچه هست زيبايي، لذت و شيريني است.
گفتني است حاج علي‌اكبري فعاليت‌هاي گسترده فرهنگي و حضور فعال در فضاي مجازي داشته و وبلاگ به روز و مفيدي دارد و از جمله مدير كاروان هايي است كه با زائران به اين وسيله ارتباط برقرار مي‌كند.
كاروان زيارتي وي با عنوان «كاروان حج مدينه – ۱۷۲۸۱ تهران» و وبلاگش به نشاني haj17281.persianblog.ir داراي بخش‌هاي مختلف از جمله اطلاعيه‌‌هاي مربوط به كاروان، تصاوير و مطالب مربوط به سفرهاي گذشته، دانلود صوت جلسات كاروان، سايت مراجع تقليد، ارتباط با مديركاروان به وسيله شماره تماس و ايميل و… فعال است.
شايان ذكر است، سلسه گفت‌وگوهاي پايگاه خبري حج با مديران كاروان‌ موفق حج ادامه خواهد داشت.